Ve dvanácté etapě překročili účastníci nejpopulárnější dálkové rallye světa Andy průsmykem Svatého Františka z východu na západ a vrátili se do pouště Atacama. "Pořadatelé připravili na trati snad všechny možné nástrahy. Štěrky, písky a samozřejmě majestátní duny. Byly působivé, stejně jako hloubka údolí a kotlin mezi nimi," popisoval český závodník.
Výsledky 12. etapy najdete ZDE |
Náročnost zvyšovaly i velké teplotní rozdíly, přesto se všechny kamiony ze špičky držely až téměř do cíle a rozdíly byly minimální. Aleš Loprais se pohyboval dlouho na předních příčkách a bojoval o další etapové vítězství. V závěru však ztratil, v poslední třetině 319 kilometrů dlouhého boje s přírodou mu odešla převodovka.
"Copiapó, to je tradičně náročná dunová etapa se vším všudy. A začátek nám šel velmi pěkně," pochvaloval si Loprais. "Pak to však bylo utrpení a rychlost nebyla místy ideální. V některých dunových trychtýřích to bylo kritické. Museli jsme s naší Princeznou skočit některá místa vzduchem, abychom udrželi nájezdovou rychlost do další duny."
Strach měl nejen o to, aby neuvázl, ale také o spojku, která při pouhých dvou rychlostech dostávala hodně zabrat. "Nemohli jsme ani couvat a hrozilo, že každou chvíli skončíme. Vyprošťování kamionu by v takových dunách trvalo dva dny," vysvětloval pilot tatry své obavy.
Loprais však dokázal využít výborného času z první části etapy a do cíle dojel se ztrátou pouhých čtyř minut. Tedy lépe než druhý nejlepší Čech Martin Kolomý. "Vzhledem k problémům s převodovkou to bylo malé vítězství," píše závodník na svých stránkách.
Celkově je český jezdec na šestém místě. Odstup za prvním místem je stále menší, než byla ztráta, kterou nabral při závadě elektriky v páté etapě. "Celkově zůstáváme stále šestí a děláme si legraci, jestli Princezna 69 (jak přezdívá svému červenému kamionu) toto místo nechce jen kvůli své image opustit. Mnohem více by jí slušelo konečně už jiné pořadí," dodává pilot.