K havárii s fatálními následky, které s okamžitou platností vyřadily jediného českého favorita na pódiové umístění z letošní Rallye Dakar, došlo na 374. kilometru.
"Na přejezdovém úseku jsem po velmi těžké a vypjaté první části etapy nechal řídit mechanika Petra Almášiho, kterého bohužel přemohl mikrospánek. Já i navigátor Michal Ernst jsme bohužel také usnuli," popisuje Aleš Loprais na stránkách týmového webu.
Pilot týmu Loprais se probudil v okamžiku, kdy jeho auto sjelo z hlavní, zcela rovné cesty. Snažil se ještě zachránit situaci, snažil se probrat mechanika zaklesnutého za volantem se svěšenou hlavou ze spánku. Zbytečně: "Křičel jsem na Almiho, ale ten nereagoval. Náraz to byl šílený. Okamžitě se utrhla obě přední kola a auto udělalo několik kotrmelců přes přední osu. V okamžiku bylo po všem," uvedl k nehodě Loprais.
První část deváté etapy byla, jak říká Loprais, obrovsky vypjatá. Český kamion se předjížděl se strojem Iveco průběžně vedoucího Nizozemce de Rooye, nakonec na něj ve stoupání ztratil a před volným přejezdem byl vpředu Lopraisův kamarád de Rooy. O tři minuty.
Kompletní výsledky tatry Lopraise v letošní Rallye Dakar |
Na Dakaru je zcela běžné, že při přejezdech mezi etapami nebo rychlostními zkouškami řídí mechanik nebo navigátor a pilot odpočívá. Ani v té chvíli však soutěžící nemohou jet pomalu. Musí spěchat, protože na přejezd pořadatelé stanovují časový limit. I na to doplatila česká posádka s méně zkušeným mechanikem, který jel svou první dakarskou soutěž.
Posádku Lopraisova týmu dopravila k ošetření zdravotnická helikoptéra. "Celý transport trval úmorné tři hodiny, na vrtulník jsme čekali více než hodinu. Momentálně jsme v nemocnici v Iquiqe. Mám zlomené dva obratle a Petr má otřes mozku. Michal naštěstí vyvázl bez následků," doplnil Loprais.
Závod tak pro Lopraisův tým skončil den po etapovém triumfu. V den jezdcových 32. narozenin. Loprais havaroval ve stejné etapě do Iquique jako před dvěma lety tehdy hvězda kategorie automobilů Miroslav Zapletal. Shodou náhod, také on měl zlomené obratle.
U havarované Lopraisovy tatry zastavil také český kamion liaz týmu KM Racing, který řídí Jaroslav Valtr.
"S klukama jsme mluvili, mechanik na tom nebyl moc dobře, Aleš Loprais má něco se zády. Auto se zapíchlo čumákem, letělo přes kabinu a bylo hodně rozcupované. V bivaku jsme z toho všichni přepadlí," říkal Valtr po dojezdu s tím, že se musí z nepříjemného zážitku na trati rychle otřepat, ráno znovu skočit do kamionu a natvrdo dál závodit.