Pořadí týmů
1. INEOS Grenadiers 9:43:29
2. Decathlon AG2R La Mondiale Team +0:16
3. Soudal Quick-Step +0:20
4. Team Visma | Lease a Bike +0:27
5. BORA – hansgrohe +0:37

Pořadí závodníků do 25 let po 1. etapě
1. Alex Baudin (FRA) Decathlon AG2R La Mondiale Team 3:14:29
2. Mauri Vansevenant (BEL) Soudal Quick-Step +0:04
3. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +0:04
4. Cian Ujtdebroeks (BEL) Team Visma | Lease a Bike +0:04
5. Giulio Pellizzari (ITA) VF Group – Bardiani CSF – Faizane +0:04

Pořadí vrchařské soutěže
1. Lilian Calmejane (FRA) Intermarché – Wanty 20
2. Amanuel Ghebreigzabhier (ERI) Lidl Trek 10
3. Giulio Pellizzari (ITA) VF Group – Bardiani CSF – Faizane 8
4. Filippo Fiorelli (ITA) VF Group – Bardiani CSF – Faizane 7
5. Giovanni Aleotti (ITA) BORA – hansgrohe 6

Pořadí bodovací soutěže
1. Jhonatan Narváez (ECU) INEOS Grenadiers 25
2. Lilian Calmejane (FRA) Intermarché – Wanty 20
3. Filippo Fiorelli (ITA) VF Group – Bardiani CSF – Faizane 18
4. Maximilian Schachmann (GER) BORA – hansgrohe 18
5. Amanuel Ghebreigzabhier (ERI) Lidl Trek 13

Pořadí po 1. etapě
1. Jhonatan Narváez (ECU) INEOS Grenadiers 3:14:23
2. Maximilian Schachmann (GER) BORA – hansgrohe +0:03
3. Radej Pogačar (SLO) UAE Team Emirates +0:06
4. Alex Baudin (FRA) Decathlon AG2R La Mondiale Team +0:16
5. Damiano Caruso (ITA) Bahrain – Victorious +0:17
6. Nicola Conci (ITA) Alpecin – Deceuninck +0:18
7. Quinten Hermans (BEL) Alpecin – Deceuninck +0:20
8. Mauri Vansevenant (BEL) Soudal Quick-Step +0:20
9. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +0:20
10. Attila Valter (HUN) Team Visma | Lease a Bike +0:20
---
25. Jan Hirt (CZE) Soudal Quick-Step +0:30
171. Josef Černý (CZE) Soudal Quick-Step +15:02

Výsledky 1. etapy
1. Jhonatan Narváez (ECU) INEOS Grenadiers 3:14:23
2. Maximilian Schachmann (GER) BORA – hansgrohe +0:00
3. Radej Pogačar (SLO) UAE Team Emirates +0:00
4. Alex Baudin (FRA) Decathlon AG2R La Mondiale Team +0:06
5. Nicola Conci (ITA) Alpecin – Deceuninck +0:10
6. Quinten Hermans (BEL) Alpecin – Deceuninck +0:10
7. Mauri Vansevenant (BEL) Soudal Quick-Step +0:10
8. Antonio Tiberi (ITA) Bahrain – Victorious +0:10
9. Attila Valter (HUN) Team Visma | Lease a Bike +0:10
10. Geraint Thomas (GBR) INEOS Grenadiers +0:10
---
25. Jan Hirt (CZE) Soudal Quick-Step +0:20
171. Josef Černý (CZE) Soudal Quick-Step +14:52

Jhonatan Narváez vyfoukl v samotném finiši vítězství Tadejovi Pogačarovi i Maximilianovi Schachmannovi, kteří ve sprinterském souboji nedokázali udržet dostatečnou rychlost a s ekvádorským závodníkem INEOSu těsně prohráli. Pogačarovi, který skončil třetí, nevyšel útok na trikot pro lídra Gira hned v první etapě, dá se ale očekávat, že hned zítra bude opět útočit.

Cíl

Tak je to Schachmann, kdo dorazil do cíle jako druhý! Pogačar tedy třetí. Baudin čtvrtý, Conci pátý.

Ale možná je Pogačar až třetí, rozhoduje cílová fotografie. Mezi ním a Schachmannem to bylo o milimetry, možná jeden, dva centimetry.

Cíl

Pogačar se rozhodl ke smělému kousku a chtěl útočit na trikot lídra už v první etapě a třeba se stát dalším z mála mužů, kteří dokázala vládnout Giru od začátku do konce. Nevyšlo to, dnes vítězí Narváez, druhý je Pogačar, třetí Schachmann a čtvrtý by měl být Baudin.

Cíl

Ani Schachmann, ani Pogačar! Trikot pro lídra si vezme na sebe Jhonatan Narváez, který projel cílem etapy o pár centimetrů před Pogačarem!

500km

Taktická bitva. První zkouší nástup Schachmann!

1km

Poslední kilometr. Kdo z této trojice bude mít nejlepší spurterský závěr?

2km

Conci se propadl už i za Schachmanna, který se dotáhl ve sjezdu k vedoucí dvojici! Takže o vavřín si to rozdají Pogačar, Narváez a Schachmann!

2,8km

Pogačar s Narváezem se doslova přelili přes Conciho a osamostatnili se na čele závodu! Nyní je čeká sjezd, takřka až do cíle.

3,1km

Pogačar prosvištěl kolem stíhací skupinky a už se společně s Narváezem blíží k čelu! Neskutečná stíhačka!

3,4km

Mezitím z balíku nastupuje Pogačar! Ten tedy jednoznačně chce útočit na trikot pro lídra Gira hned v první etapě.

3,4km

Conci to má na vrchol San Vita půl kilometru.

3,6km

Nelze přitom opomenout ani situaci v popředí. Pellizzari zkouší zaútočit a odpoutat se od své šestičlenné skupiny. Touží se dotáhnout k vedoucímu Concimu.

4km

A už za to bere i sám Tadej Pogačar, který se nyní prostřídal s Jhonatanem Narváezem z INEOSu a drží se na jeho zadním kole. Balík stáhl podstatnou část ztráty a je takřka za posledními muži z uprchlické skupinky!

4,3km

V pelotonu se začíná gradovat rychlost. Skoro by se dalo říct, že se začíná jet na krev. Ztráta totiž vystoupala na 45 sekund, což ne každému vyhovuje.

5km

Conci si svým nástupem vypracoval hodně zajímavý náskok nejen před skupinkou, ze které vyrazil, ale samozřejmě i před pelotonem.

6km

Zbývají zhruba dva kilometry na poslední stoupání na San Vito. Měří, jak už bylo několikrát zmíněno, 1,4 kilometru a má sklon až 10 %. Tam se bude definitivně lámat chléb.

6,7km

Nastoupit zkouší Nicola Conci z Alpecinu! To není úplně nejhorší vrchař.

7km

Jakmile se ale v balíku přestalo nastupovat, opět se vedoucí skupinka začíná vzdalovat.

9km

Peloton začíná dotahovat vedoucí skupinku, ve které se zvyšuje tempo i kvůli tomu, že někteří zkouší nastupovat a utrhnout se od UAE s Pogačarem.

9,9km

Vítězem sprinterské prémie by měl být Damiano Caruso z Bahrain – Victorious. Za ním byl těsně Nicola Conci z Alpecinu a třetí Maximilian Schachmann z BORY.

10km

A to se závodníkovi Intermarché nakonec nepovedlo. Byl přespurtován celou stíhací skupinou.

10,5km

Tato sedmička nyní mohutně stahuje náskok Calmejaneho, který by to rád dotáhnul ještě aspoň na sprinterskou prémii na Moncalieri.

11km

Na konci sjezdu se za vedoucím Lilianem Calmejanem utvořila sedmičlenná skupina, která má nyní k dobru dvacet sekund na peloton. Jsou tam ještě Baudin, Caruso, De Marchi a Pellizzari.

13,5km

Tím třetím do party k Schachmannovi a Honorému je Nicola Conci z Alpecinu.

15km

A ještě je tam jeden závodník, který se k vedoucí skupince připojil. Nicméně za touto trojicí se odpoutala další čtyřčlenná skupina. Vypadá to, že někteří nehodlají čekat až na rozhodování na San Vitu, kde si nejspíš proti Pogačarovi nevěří.

16km

Na jedné z krátkých rovinek při sjezdu z Maddaleny dochází k pokusu o útok! Macimilian Schachmann z BORA – hansgrohe za to vzal! Za ním vyrazil Mikkel Honoré z EF Education.

19km

Přinejmenším první kilometru sjezdu potvrzují, že Calmejane umí tuto disciplínu skvěle. Zase navyšuje své vedení na balík.

21km

Ke sprinterské prémii na Moncalieri nyní zbývá 11 kilometrů. Drtivá část tohoto úseku se pojede ve sjezdu.

20km

A vskutku to Lilian Calmejane zvládl a vyhrál nejcennější vrchařskou prémii dnešní etapy! V součtu všech prémií má 16 bodů a oblékne se do trikotu nejlepšího vrchaře!

22,2km

Calmejane se neustále ohlíží přes rameno. Šance na zisk 14 bodů na vrcholu Colle Maddaleny je v tuto chvíli už poměrně vysoká. Drží ještě nějakých deset sekund.

22,4km

Nicméně, ať tak či onak, Majka odvádí skvělou práci. Peloton totiž dál řídne.

22,5km

Ale nevypadá to už moc nadějně. Navíc na zadním kole Rafala Majky, který diktuje tempo balíku, se už zjevil Pogačar. Chystá se útok?

22,8km

Na čele má Calmejane k dobru už jen 20 sekund. Na vrchol mu zbývá kilometr. Pokud by to zvládl, mohlo by to být zajímavé, protože ve sjezdu by klidně mohl ještě nějaké sekundy, desítky sekund získat k dobru.

23,2km

Peloton nadále výrazně řídne. Těžko soudit, kolik je členů v hlavním balíku favoritů, odhadem to vypadá na 40-50 mužů. Bardet už definitivně odpadl, stejně jako Myrhofer z Tudoru či Plapp z Jayca.

23,5km

Hodně nečekané problémy má také Romain Bardet z DSM, který vlaje na chvostu, no možná už spíš lehce za chvostem balíku.

24km

Amanuelovi Ghebreigzabhierovi došly síly! Nechal se dojet pelotonem a prakticky okamžitě se propadl na chvost a začíná nabírat ztrátu.

24,3km

Přijde už dnes útok Tadeje Pogačara? To je hlavní otázka, která zajímá asi nejvíce expertů. Pogačar může zkusit díky profilům první a druhé etapy být mužem, který bude vládnout Giru od první do poslední etapy.

24,8km

Lilian Calmejane zkusil nastoupit a využít toho, že Ghebreigzabhier už je vyčerpaný z toho, jak diktuje ve stoupání tempo. Povedlo se mu vzdálit na nějakých 15, 20 metrů.

25km

Calmejane se stále drží na zádech Ghebreigzabhiera. Oba to mají na vrchol Colle Maddalena ještě tři kilometry a peloton, který táhne UAE, už stáhl ztrátu na 40 sekund.

26km

Z pelotonu vypadli Michael Woods z Israel – Premier Tech či Thymen Arensman z INEOSu. To je poměrně překvapení.

27km

Na čele pelotonu makají borci z UAE Team Emirates, jejichž tempo má za následek, že z pelotonu postupně odpadají další závodníci. Na čele pak ze sebe vydává poslední zbytky energie Amanuel Ghebreigzabhier, jenž chce vrchařskou prémii na Colle Maddalena. A pak ať si jej peloton klidně převálcuje.

28km

Na chvostu pelotonu došlo k pádu. Momentálně stojí zhruba šest závodníků, dva čekají na výměnu kola. Nejhůř dopadl Christophe Gesink, který čekal opravdu dlouho na nový bicykl. Spadli rovněž Domenico Pozzovivo a Filippo Fiorelli z Bardiani.

28,5km

Peloton mezitím už není zcela kompaktní. Odpadl z něj například Christophe Laporte z Vismy a několik dalších, kterým dnešní profil etapy nedopřeje radost z boje o etapový vavřín.

29km

Také peloton již projel prostorem, kde bude dnešní etapa vrcholit. Jde se na poslední okruh s výšlapem na Colle Maddalenu, následnou sprinterskou prémií v Moncalieri, výstupem na San Vito a konečně cílem v Turíně.

31km

Ve sjezdu za stoupáním využil Calmejane svých dovedností a zase se k soupeři docvakl. Ve stoupání už mu to tolik nešlape, ale ve sjezdu má nespornou výhodu oproti soupeři.

32,8km

Mezitím dnešní únik končí pro Filippa Fiorelliho a Andreu Pietrobona, kteří jsou pohlceni pelotonem.

33,3km

Na San Vito vytvořili fanoušci hodně úzký koridor! Kdo před cílem zvládne stoupání nejlépe, bude mít obrovskou výhodu, protože peloton či stíhací skupiny nebudou mít dostatek prostoru k nástupům.

33,7km

Calmejaneovi stoupání nechutná a Ghebreigzabhier se mu vzdaluje!

34,5km

Krátce za sprinterskou prémií následuje poměrně ostré stoupání, na kterém se může dnešní etapa rozhodovat. Projede se přes něj totiž ještě jednou, těsně před cílem. Toto stoupání na San Vito měří sice jen 1,4 kilometru, ale má převýšení až 10 %.

35km

Teď ale podstatnější situace. Sprinterskou prémii na Corso Moncalieri vyhrál Lilian Calmejane, který bere dvanáct bodů a tři bonusové sekundy. Amanuel Ghebreighzabhier získal osm bodů a dvě bonusové sekundy.

37km

Calmejane a Ghebreidzabhier projíždí jako první Turínem, kde bude dnešní etapa vrcholit.

40km

Ale ještě, než se bude stoupat na Colle Maddalenu, tak je na programu sprinterská prémie na Corso Moncalieri. K ní schází necelých pět kilometrů. Jde nejen o body, ale i o bonifikační sekundy. Pro vítěze jsou připraveny tři sekundy k dobru.

42km

Rozestup mezi Calmejanem s Ghebreigzabhierem a Pietrobonem s Fiorellim se navýšil na jednu minutu. Již není pochyb o tom, že čelní dvojice má ideálně nakročeno k tomu, aby zabojovala o prémii na Colle Maddaleně.

46km

Zatímco na čele se nic nemění, únik skončil také pro Barrého. Naopak problémy technického rázu měl Edoardo Affini z Teamu Visma. Musí nyní dotahovat ztrátu na peloton.

51km

Debeumarché je v tuto chvíli pohlcen pelotonem a dnešní únik pro něj končí.

54km

Podstatné pro vedoucí dvojičku na čele je, že se jí daří navyšovat náskok nejen na peloton (činí tři minuty), ale i na stíhací skupinku, ve které jsou Pietrobon a Fiorelli. Na ty už mají Calmejane a Ghebreigzabhier k dobru 20 sekund. Kde se momentálně nachází Barré a Debeaumarché, kteří nedokázali reagovat na nástupy v rámci původní vedoucí skupiny, to se nyní nedá odhadnout.

58km

Calmejane dokonale využívá svých sjezdařských schopností. Odpoutal se od své skupinky a docvakl se k vedoucímu Eritrejci.

61km

Čelní skupina nyní absolvuje poměrně dlouhý sjezd, který se i s menšími přejezdy po rovinách potáhne až někam na metu 45 kilometrů před cílem.

61,5km

Amanuel Ghebreigzabhier vyhrál vrchařskou prémii na Superze. Druhý nakonec dorazil na vrchol Filippo Fiorelli a za ním končí Lilian Calmejane. V pořadí vrchařské soutěže by měl Ghebreigzabhier mít osm bodů a Fiorelli sedm.

63km

Ghebreigzabhiera nedokážou stíhači dostihnout, závodník z Eritrey v barvách Lidlu-Trek míří za ziskem sedmi bodů do hodnocení vrchařské soutěže.

64,3km

Ghebreigzabhier už má k dobru dobrých 100 metrů, ne-li více.

64,7km

Zezadu se přiblížil Filippo Fiorelli, který se dotáhl ke dvojičce před sebou a nyní nejspíš zkusí spřádat plány na stíhání vedoucího Ghebreigzabhiera. Na něj ovšem ztratil oční kontakt.

65km

Calmejane s Pietrobonem nedokázali zareagovat na nástup člena Lidlu – Trek, jenž se jim vzdaluje.

66km

Ovšem čelní skupina se ještě v první polovině stoupání rozpadá! Nastoupili Calmejane s Pietrobonem, následně přišel protiútok Ghebreigzabhiera, který prosvištěl okolo útočící dvojice a vypracoval si zhruba dvacetimetrové vedení.

67km

Pozvolna se ukrajují první kilometry z táhlého stoupání. Nedá se předpokládat, že by se na Superze nějak míchalo pořadí. Pokud budou vznikat nějaké protiútoky z pelotonu, pak k tomu začne docházet na Colle Maddalena, které má vrchol zhruba dvacet kilometrů před cílem, případně až v samém závěru.

69km

Výstup na Supergu byl na čele etapy zahájen. Vozovka nevypadá ve zrovna nejlepší kondici, zejména ve sjezdu si budou muset závodníci dávat velký pozor.

71km

Peloton výrazně zvolnil své tempo, díky čemuž se vedoucí šestice opět vzdálila a navýšila své vedení na takřka dvě a půl minuty.

74km

Zbývá nějakých pět kilometrů na úpatí druhé vrchařské prémie. Tou bude výšlap třetí kategorie na Supergu, což je osmikilometrové stoupání s průměrným převýšením 4,3 %. Nejprudčí převýšení je zhruba uprostřed kopce, kde bude mít vozovka náklon 7 %.

77,5km

Nakonec se ale zase docvakl a pokračuje se na čele nadále v šestici – Louis Barré z Arkéy, Nicolas Debeaumarché z Cofidisu, Lilian Calmejane z Intermarché, Amanuel Ghebreigzabhier z Treku, Andrea Pietrobon z Polti a Filippo Fiorelli z Bardiani.

78km

Čelní skupina se snaží zrychlit, což ale vůbec nechutná Fiorellimu. Ten nabral nepříjemnou ztrátu, kterou se nyní snaží dohnat.

81,5km

Peloton mezitím drasticky snížil ztrátu na čelo. Odstup se snížil k jedné minutě zásluhou zvýšeného úsilí jezdců Alpecinu!

82,3km

Jenže se nechal uzavřít u kraje vozovky a nezastihl nástup Fiorelliho a Calmejana. Právě Fiorelli bere 12 bodů a vyhrál tedy po vrchařské prémii i tu sprinterskou. Calmejane získal za druhé místo osm bodů.

82,5km

V čelní skupině zaujal první místo Debeaumarché a hlídá se soupeře kvůli případnému nástupu.

83km

Pro nejrychlejšího na sprinterské prémii je připraveno 12 bodů. Celkem bude bodovat osm závodníků. Mimochodem, v cíli je pro vítěze připraveno 25 bodů do hodnocení sprinterské soutěže.

86km

Před vedoucí skupinou je nyní kratší přejezd po rovině a krátké stoupání před sprinterskou prémií na Moriondo Torinese. Za vedoucí šestkou tahá tempo pelotonu Laengen z UAE, který dramaticky snižuje ztrátu. Už se dostal na 2:18.

88km

A tak za to na čele pelotonu bere UAE, tedy tým Tadeje Pogačara.

89km

Zatímco vedoucí skupinka, která se znovu spojila dohromady, už sjíždí v táhlejším, ale nepříliš prudkém sjezdu, z vrcholu kopce do údolí, peloton ještě teprve stoupá na vrchol. Odstup vystoupal takřka ke třem minutám. To je následek zvýšeného tempa na čele.

90,8km

Vítězem na Berzano di San Pietro se stal Filippo Fiorelli z Bardiani, za ním bere dva body Barré z Arkey a jeden bodík ukořistil Ghebreigzabhier z Treku.

91,2km

Nástup ale nakonec přišel a zcela to odnesli Debeaumarché a Pietrobon.

91,8km

Čelní balíček má kilometr na vrchol stoupání. Jede pospolu, bez nástupů. Za první místo na této prémii jsou tři bodíky do vrchařské soutěže.

93km

Vedoucí skupina už zdolává první stovky metrů výšlapu na Berzano di San Pietro. Peloton se blíží k oficiálnímu začátku tohoto stoupání.

93km

Takovou zajímavostí je, že letošní Giro měří 3401 kilometrů a je 25. nejkratší v historii. Tím vůbec nejkratším bylo Giro v roce 1909, když měřilo 2245 kilometrů.

94km

Už před začátkem výšlapu se silnice zvedá s mírným náklonem. V závodnících je prozatím spousta energie a jsou čerství, tudíž jim výšlap na Berzano di San Pietro nebude činit obtíže. Peloton přesto lehce zvolňuje, čehož vedoucí skupina okamžitě využívá k navýšení náskoku.

97km

Už jen necelé čtyři kilometry schází na úpatí první vrchařské prémie dnešní etapy. Tou je stoupání na Berzano di San Pietro, což je kopec dlouhý tři kilometry s průměrným převýšením 5 %. Jedná se o předehru hlavních vrcholů úvodní etapy Gira.

100km

Do cíle etapy zbývá 100 kilometrů. Obrázek dění se momentálně vůbec nemění. Odstup vedoucí šestice činí nadále mezi 75 a 85 sekundami, v tomto rozhraní náskok neustále stoupá a klesá.

108km

Průměrná rychlost závodu prozatím přesahuje 51 kilometrů v hodině. Dá se předpokládat, že po přejezdu do kopců a na táhlá stoupání tato rychlost výrazně klesne. Nyní je ale tempo nasazeno tak, že by se klidně mohlo do cíle dojet kolem páté hodiny odpoledne.

111km

Náskok vedoucí šestky se snížil na 80 sekund. Jak čelo závodu, tak peloton jedou zhruba stejnou rychlostí. To ale není pro Barrého, Debeaumarchého, Calmejana, Pietrobona, Fiorelliho a Ghebreigzabhiera příliš pozitivní informace.

115km

Některé z týmů pracují v pelotonu na budování tempa. Kvůli tomu se vedoucí skupina uprchlíků nadále nemůže dostat nad dvě minuty. Náskok dokonce klesá. Pracují zejména týmy, které mají ve svých řadách aspiranty na boj o trikot pro nejlepšího vrchaře.

119km

Už během úvodní etapy se bude rozdávat celkem 61 bodů do vrchařské soutěže. Pokud by některý ze závodníků vyhrál všechny tři prémie, mohl by posbírat dohromady 28 bodů. Nejvíce je za prémii druhé kategorie na Colle Maddalena, zhruba 20 kilometrů před cílem. Za vítězství na této prémii je 18 bodů.

121km

Vedoucí skupinka se už blíží do dalšího města Volpiano, které je zhruba 15 kilometrů severovýchodně od Turína, kde dnešní etapa skončí.

124km

Peloton nyní jede udržovací taktikou a odstup od uprchlíků se drží okolo 100 sekund. Dá se očekávat, že rozestup se navýší ještě o několik minut, než peloton začne únik likvidovat.

126km

Mezi pelotonem a skupinou uprchlíků je aktuálně rozestup zhruba kilometr. Projíždí se městem Leini, kde v tuto chvíli nejsou takové davy fanoušků jako v ostatních městech, kterými závodníci Gira prozatím projeli.

129km

V čelní skupině jsou Louis Barré z Arkéy, Nicolas Debeaumarché z Cofidisu, Lilian Calmejane z Intermarché, Amanuel Ghebreigzabhier z Treku, Andrea Pietrobon z Polti a Filippo Fiorelli z Bardiani. Náskok této šestice vystoupal už na zhruba půl minuty.

131km

Pomalejší rychlosti pelotonu chtěla využít další trojice závodníků, ale velmi rychle byli pohlceni zpět balíkem.

131km

Peloton zvolnil, což znamená, že dnešní únik máme stanoven! Je v něm šest cyklistů!

132,5k

Za zmíněným městem vyrazil z pelotonu člen Lidlu – Trek Ghebreigzabhier, který stíhá vedoucí pětici.

133km

Při průjezdu přes Borgaro Torinese se na čele odpoutali dva závodníci, k nimž se snaží docvaknout další trojička statečných. Tato skupinka si tvoří mírný náskok, peloton ale zatím příliš nepolevuje ze své rychlosti.

135km

Registrujeme první pokusy o únik. Peloton zatím jede vysokou rychlostí, takže se skupinkám uprchlíků nedaří odpoutat.

137km

Na peloton čeká první úsek etapy s průjezdem skrz obce Borgaro Torinese, Mappano či Leini. Prvních několik desítek kilometrů je na rovině. Až zhruba na 45. kilometru přijde na řadu první stoupání čtvrté kategorie.

Úvodní etapa Giro d'Italia 2024 byla odstartována!

Peloton se pomaličku blíží ke startovní metě, zbývá mu k ostrému startu zhruba kilometr a půl. Při průjezdu městem lemují chodníky okolo silnice davy fanoušků.

Co se týče úvodní etapy letošního Gira, pochopitelně ji nelze srovnávat s náročnou nedělní horskou etapou s dojezdem na Oropě, ale obtížnost sobotního úvodního úseku v okolí Turína nelze přehlédnout. Kombinace krátké etapy (140 km) a prudkých stoupání (Superga, Colle Maddalena a Bivio di San Vito) by mohla přispět k výbušnému začátku závodu, zejména pokud Tadej Pogačar vyrazí na trať ještě s výchozím nastavením z jara, kdy vyhrál klasiky Strade Bianche a Liege-Bastogne-Liege a také etapový závod Volta Ciclista a Catalunya.

Jezdci v úvodní etapě překonají více než 1800 metrů stoupání, což není na první pohled příliš náročné, ale většina těchto výškových metrů se vtěsná do druhé poloviny etapy, takže nás čeká napínavá jízda. Po zdolání stoupání Superga – 4,9 kilometru se sklonem 9,1 % – čeká na jezdce 61,5 kilometru akce.

Ještě před prvním průjezdem cílovou páskou (po prvním projetí absolvují ještě jeden okruh) si jezdci ve stoupání na San Vito vyzkouší, co je čeká ve finále. Jedná se o krátké, prudké stoupání, kde se na pouhých 1,4 kilometru má silnice převýšení o 10 %. Hned po úvodním průjezdu cílem je čeká Colle della Maddalena, další náročné stoupání – 6,1 kilometru se 7,4 %.

Po návratu na San Vito je vrchol nějakých 2,9 kilometru před cílem. Závěr etapy se tak bude odehrávat ve sjezdu. Mezi hlavní favority se počítají Tadej Pogačar, Julian Alaphilippe, Romain Bardet, Maximilian Schachmann, Christophe Laporte či Andrea Bagioli.

Na startu nebudou scházet v trikotu Soudalu Quick-Step čeští závodníci Josef Černý a Jan Hirt, kteří oba už dokázali vyhrát etapu na Giro d'Italia. Třicetiletému Černému se to povedlo v roce 2020, naposledy pak slavil významnější úspěch loni, kdy vyhrál etapu na prestižním závodě Tour de Romandie. O tři roky starší Hirt vyhrál na Giru etapu v roce 2022, což byl ostatně pro něj velmi vydařený rok, kdy se stal například celkovým vítězem Tour of Oman. V této sezoně byl na Tour of Oman v celkovém pořadí druhý, tudíž rozhodně bude chtít něco předvést i na Giru.

Přihlášené týmy
INEOS Grenadiers (G. Thomas, Arensman, Foss, Ganna, Narvaez, Sheffiel, B. Swift, C. Swift)
Alpecin – Deceuninck (Groves, Bayer, Conci, Hermans, Janmssens, Kielich, Planckaert, van den Bossche)
Arkéa – B&B Hotels (Biermans, Barré, Costiou, Dekker, Grondin, Ries, Riou, Verre)
Astana Qazaqstan Team (Lucenko, Ballerini, Fortunato, Kanter, Mulubrhan, Pronskij, Scaroni, Velasco)
BORA – hansgrohe (Martínez, Aleotti, Gamper, Koch, Lipowitz, Mullen, van Poppel, Schachmann)
Cofidis (Oldani, Aniolkowski, Champion, Debeaumarché, Fernández, Geschke, B. Thomas, Wood)
Decathlon AG2R La Mondiale Team (O'Connor, Baudin, A. Paret-Peintre, V. Paret-Peintre, Touzé, Tronchon, Vendrame, Warbasse)
EF Education – EasyPost (Chaves, Cepeda, De Bod, Carr, Honoré, Piccolo, Steinhauser, Valgren)
Groupama – FDJ (Pithie, Askey, Barthe, Davy, Germani, Le Gac, Lienhard, Paleni)
Intermarché – Wanty (Girmay, Petit, Calmejane, Colleoni, de Piiter, Mihkels, Smith, van Sintmaartensdijk)
Israel – Premier Tech (Woods, Clarke, Frigo, Hofstetter, Pickrell, Raisberg, Schultz, Vernon)
Lidl – Trek (Milan, Bagioli, Conconni, Ghebreigzabhier, Hoole, López, Theuns, Stuyven)
Movistar Team (Quintana, Gaviria, Barta, Cimolai, Gaviria, Milesi, Rubio, Sánchez, Torres)
Soudal Quick-Step (Alaphilippe, ČERNÝ, HIRT, Lamperti, Merlier, Serry, van Lerberghe, Vansevenant)
Team dsm-firmenich PostNL (Bardet, Jakobsen, Andresen, Hamilton, Leemreize, van den Berg, Vermaerke, Welten)
Team Jayco AlUla (De Marchi, Dunbar, Ewan, Hepburn, Mezgeč, Plapp, Walscheid, Zana)
Team Polti Kometa (Fabbro, D. Bais, M. Bais, Lonardi, Maestri, Muňoz, Pietrobon, Piganzoli)
Team Visma | Lease a Bike (Laporte, Gesink, Affini, Kooij, Tratnik, Uijtdebroeks, Valter, van Dijke)
Tudor Pro Cycling Team (Trentin, Storer, Dainese, Froidevaux, Kamp, Krieger, Mayrhofer, Stork)
UAE Team Emirates (Pogačar, Majka, Oliveira, Bjerg, Grosschartner, Laengen, Molano, Novak)
VF Group – Bardiani CSF – Faizanè (Pozzovivo, Fiorelli, Covili, Marcellusi, Pellizzari, Tarozzi, Tonelli, Zanoncello)
Bahrain – Victorious (Tiberi, Kepplinger, Bauhaus, Caruso, Pasqualon, Zambanini, Sütterlin, Traeen)

Loňské Giro vyhrála slovinská hvězda Primož Roglič, který se ale letos na italském závodě Grand Tour nepředstaví. Místo něho je tak superfavoritem jiný Slovinec Tadej Pogačar, pětadvacetiletý dvojnásobný vítěz Tour de France, která je jednoznačně největší hvězdou ve startovním poli letošního Gira. A jelikož nestartuje vedle Rogliče ani Remco Evenepoel, tak mezi hlavní soupeře patří především Geraint Thomas, Dani Martinez či Romain Bardet.

Někteří experti poukazují na fakt, že jelikož první etapa Gira je kopcovitá a hned druhá, ta nedělní, horská, tak by Tadej Pogačar mohl být prvním mužem od Gianniho Bugna, který bude dominovat závodu od první do závěrečné etapy. Bugnovi se to povedlo v roce 1990. Na druhou stranu je potřeba upozornit na fakt, že Pogačar se nemusí snažit útočit od první etapy a může nechat "vybláznit" řadu konkurentů, než se rozhodne udeřit. Vedle zmíněných zkušených závodníků by si měl Pogačar dávat i na mladíky v čele s Cianem Iujtdebroeksem a Antoniem Tiberim, což je kontroverzní postava. Jedná se o onoho cyklistu, který zastřelil kočku, za což byl vyhozen z Treku, ale našel nové uplatnění v Bahrain Victorious. I jeho jméno je zmiňováno v řadě přehledů před startem Gira.

Giro d'Italia odstartuje už v sobotu svou první etapou. A v Itálii se začne hodně zostra, etapa z Venaria Reale do Turína sice měří jen 140 kilometrů, ale na programu je několik větších či menších stoupání včetně výšlapu na Corso Moncalieri, což je výstup druhé kategorie, které měří 7,1 kilometru a má průměrné převýšení 6,6 %.

Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 13:55.