Letošní sezona byla zklamáním, hodnotí Charouz po testech F1

  13:17
Automobilový závodník Jan Charouz má po sezoně a promluvil o svých šancích ve formuli 1, o uplynulé sezoně a o plánech plánech pro rok 2012.

Jan Charouz při závodě Auto GP v Brně | foto: BPA

Při testech mladých talentů se v Abú Zabí mohl ukázat i Jan Charouz. Čtyřiadvacetiletý jezdec je vedle Josefa Krále jedinou současnou českou nadějí na mezinárodním okruhovém parketu. Na trati poslední Velké ceny testoval vozy HRT F111 a Renault R31.

Jak byste zhodnotil letošní sezonu a její vyvrcholení ve formuli 1?
Uplynulá sezóna Světové série Renault pro mě byla bohužel trošku zklamáním. V průběhu roku jsem měl pár dobrých výsledků, ale kvůli několika chybám nestál konečný výsledek za moc. Na druhou stranu jsem v průběhu sezóny měl několik příležitostí řídit F1, ať už při testování nebo při exhibicích, což mi přidalo spoustu cenných zkušeností, které se mi teď hodily do testů nováčků.

Ve středu dopoledne v Abú Zabí jste byl s vozem Hispanie Racing rychlejší, než Dani Clos v úterý dopoledne. Španěl přitom možná příští rok pojede formuli 1. Dodalo Vám to hodně sebevědomí?
Určitě, jsem rád, že jsem se s autem hned od prvního kola sžil a mohl jsem hned jezdit rychle. Dani je výborný jezdec, takže jsem měl opravdu dobré srovnání.

Český jezdec Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí v monopostu F1 týmu Renault.

Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí poprvé v kariéře testoval aktuální monopost formule 1.

Jak byste shrnul váš test s vozem Renault F1?
Testování s vozem Renault bylo hlavně o sbíraní dat pro tým. Testovali jsme nové aerodynamické prvky a hlavně nové gumy na příští rok. Skoro celý den jsem měl na autě spoustu různých senzorů a čidel a tým spoléhal na to, že jim poskytnu detailní zpětnou vazbu o různých směsích gum. Vůz nastavit dokážu, ale je to samozřejmě složitější než ostatní formule. Hlavně díky systému KERS, který hodně ovlivňuje chování auta při brždění a výjezdu ze zatáček.

V čem vidíte rozdíly mezi špičkovým renaultem a zametačem pole z Hispanie?
Hlavním rozdílem mezi týmy je jejich velikost a zkušenosti. Tým Renault má k dispozici víc než dvakrát tolik lidí a mnoho let zkušeností s F1. HRT je dobrý tým, ale začínali loni z ničeho a to není lehké. Vyvinout systém KERS, nebo nové aerodynamické stojí čas a peníze a myslím, že tým za tu krátkou dobu odvedl dobrou práci.

Jste oficiálním náhradníkem Renaultu-F1. Co přesně tato role znamená?
Jsem součástí týmu, což znamená, že jezdím na závody, chodím na týmové schůzky ohledně nastavení, strategie a tak dále. Potom při ježdění sedím s inženýry napojený na interkom a poslouchám všechno, co se děje. Nezdá se to, ale na týmovém interkomu během jízdy nonstop někdo mluví. Sledují se veškeré hodnoty auta a motoru, a diskutuje se o vývoji závodu a strategii.

Byly vaše dva závody GP2 v Abú Zabí opravdu jen přípravou na testy F1, nebo pomýšlíte na účast v kompletním ročníku GP2 roku 2012?
Zatím je moc brzo mluvit o sezóoně 2012. V tomto případě byl závod opravdu jen přípravou na F1, pokud bych chtěl vážně přemýšlet o GP2, určitě by to nešlo jen tak přijít a jezdit. Je potřeba hodně testovat, hlavně když je pak při závodě jen třicetiminutový trénink.

K angažmá v týmu GP2 Carlin pro Abú Zabí došlo hodně narychlo. Jak jste osobně s vaším výkonem spokojen?
Čekali jsme dlouho na potvrzení testování s týmem Lotus Renault GP. V Momentě kdy bylo jasné, že pojedu, chtěl jsem být co nejlépe připravený a závod GP2 mi hodně pomohl, jak fyzicky, tak dostat se zase do rytmu. Poslední závod Světové série Renault jsme měli více než před měsícem.

Závod GP2 jste absolvoval s nálepkou firmy Genii patřící majiteli Renaultu F1 Gerarda Lopeze. Do jaké míry Lopez Vaší kariéru podporuje?
Finanční skupina Genii hodně podporuje motorsport, hlavně skrz jejich managementovou agenturu Gravity. Ta podporuje mladé talentované jezdce a dělá vše pro to, aby je dostala do formule 1. Letošní rok jsem měl tu čest být zařazen do této skupiny jezdců.

Čím se hlavně liší vozy Renault-3,5, s nimiž jste letos jezdil, od vozů GP2? Jak velký byl skok do kokpitu F1?
Skok je to poměrně velký, hlavně ve výkonu. GP2 má skoro o 200 koní víc než FR 3.5 a F1 ještě o 100 koní víc. Největším rozdílem u F1 je ale přítlak v zatáčkách a brzdy. Opravdu chvíli trvá, než si na to člověk zvykne, hlavně na velké přetížení.

Český jezdec Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí v monopostu F1 týmu Renault.

Váš otec je názoru, že Vám ročníky 2007-2009 strávené ve sportovních prototypech ubraly na citu pro jízdu v monopostech. Vidíte to také tak?
Určitě na tom něco bude. Jízda s prototypem je od F1 a jiných formulí hodně rozdílná. Také se klade důraz spíš na vyrovnanost časů v závodě, nedělání chyb a šetření gum. Jede se na 95% a je to spíš maraton než sprint. Startovní pozice není moc důležitá, protože se jede na 6 až 24 hodin. U F1 je to naopak, je důležité dostat s auta maximum na nových gumách v kvalifikaci, tak aby měl jezdec do závodu co nejlepší výchozí pozici. Závod se potom jede skoro na hraně. Tyhle zkušenosti mi chybí.

Na druhou stranu, kdybych to měl udělat znovu, udělám to stejně. Pohár Le Mans Series nebyl tak časově náročný a mohl jsem si během něj vystudovat univerzitu v Londýně.

Poslední dvě sezony strávené v seriálu Světové série Renault jste nepatřil mezi absolutní špičku, pomohly vám přesto ve sportovním vývoji?
Určitě. S každým odjetým kilometrem se zlepšuji. V závodech jsem byl docela dobrý, ale kvalifikoval jsem se vždy kolem desátého až patnáctého místa, a z toho se těžko vyhrává. Kdyby se ale počítal počet předjetých aut za sezonu, takovou disciplínu bych asi vyhrál.

Co hodnotíte jako Váš nejlepší výkon sezony 2011? Senzační vystoupení při 24h v Le Mans?
Asi ano. Sice jsme nevyhráli díky technickým problémům, ale měli jsme skvělou jezdeckou sestavu, skvělý tým a dobré auto, se kterým se nám dařilo porážet auta, které byly papírově lepší.

Vaši kritikové Vám vytýkají, že sportu možná nevěnujete tolik času a srdce. Vedle závodění i studujete. Do jaké míry jste „profík“?
Na mojí úrovni sportu už ani nejde nebýt profesionální. Musím dvakrát denně chodit cvičit (na fyzickou kondici i sílu) a máme přes 20 závodů ročně plus asi 20 dní testování, což je opravdu časově náročné. Teď jsem se sice přihlásil na magisterské studium, ale abych byl upřímný, během sezony to moc nestíhám. Budu to muset dohnat přes zimu.

Kde by Jan Charouz jezdil příští sezonu, kdyby se zimní hra „škatulata hýbejte se“ vyvinula podle jeho plánů a představ? 
To záleží na spoustě faktorech. Zatím je opravdu moc brzo, a to i na spekulace. Zkuste se zeptat v únoru.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Stíhá maturitu i Paříž. Menšíkův kouč o cestě na vrchol i datové analýze

27. dubna 2024

Premium Madrid (Od naší zpravodajky) Kdybyste se v čase přenesli o rok zpátky, místo na prestižní turnaj do Madridu, kde mezi sebou...

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii s Olympiakosem

26. dubna 2024  23:44

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii v play off Evropské ligy s Olympiakosem...

Real Madrid vede po výhře v San Sebastianu španělskou ligu už o 14 bodů

26. dubna 2024  23:19

Fotbalisté Realu Madrid zvítězili 1:0 v San Sebastianu a mají v čele španělské ligy náskok už 14...

Rozhodlo osm minut hrůzy. Hokejoví junioři podlehli na MS Kanadě 0:6

26. dubna 2024  21:19,  aktualizováno  23:08

Čeští hokejisté do 18 let prohráli na mistrovství světa s Kanadou 0:6 a nenavázali na čtvrteční...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...