Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šonka: Při akrobacii trpí celé tělo, stojí velké peníze, ale pořád mě baví

Akrobatický pilot Martin Šonka | foto: archiv Red Bull

19 2015
Teď sedám do letadla a za patnáct minut budu na Hosíně. Tak reagoval ve čtvrtek Martin Šonka, pilot nejznámější letecké akrobatické série Red Bull Air Race na dotaz, jestli už je k zastižení na letišti poblíž Českých Budějovic. „Říkal jsem patnáct, ale nakonec to trvalo jen deset minut,“ usmíval se při rozhovoru na hosínském letišti 37letý bývalý vojenský pilot, který je už třetí sezonu součástí takzvané formule jedna v letecké akrobacii.

Tomu se říká pěkná cesta z Tábora. Strávíte víc času za volantem auta, nebo za kniplem letadla?
Tak asi půl na půl. V autě trávím taky hodně času. Ne vždy je totiž počasí, aby se dalo letět.

Na jakém letišti jste k zastižení vůbec nejčastěji?
Nejvíce asi v Moravské Třebové. Tam trávíme většinu času, když zrovna nezávodíme, a trénuju tam akrobacii. Pak v Táboře. To je můj domovský aeroklub. Tam jsem začínal. Jelikož jsem dřív kvůli práci a akrobacii trávil čas v Moravské Třebové a na sportovní létání neměl moc prostoru, teď si to snažím vynahrazovat. A o víkendech se snažím být v Táboře.

V Sezimově Ústí jste vyrůstal. Kde teď žijete?
Bydlel jsem tam celý život. Vojenská kariéra mě pak ale posílala do Náměště, do Pardubic, do Čáslavi. A kvůli práci jsem nakonec zakotvil v Pardubicích. Dneska už ale nejsem v armádě, takže plánuju, že se vrátím do Sezimáku, nebo do Tábora. Tady na jihu Čech se mi líbí nejvíc.

Už druhým rokem jste akrobatický pilot na plný úvazek. Co se pro vás změnilo?
Změnilo se toho hodně. Předtím jsem žil dva životy. Jeden byl vojenský, kde se naprosto podřizujete vojenskému režimu a pak ten vlastní, který si organizujete sám. Dneska jsem pánem svého času. Mám teď nejvíc času, co jsem kdy měl.

Tak jste si zaletěl zatrénovat i na Hosín...
Spolupracuju s Klausem Schrothem, což je mezinárodní akrobatický trenér. V Moravské Třebové pak se Stanem Bajzikem. Na Hosíně je teď mezinárodní kemp akrobatických pilotů. Při akrobacii není dobré trénovat jen na jednom letišti, kde si zafixujete body. Je dobré trénovat i jinde, a proto jsme tady.

Martin Šonka vyhrál na evropském šampionátu v akrobatickém létání kategorii freestyle.
Martin Šonka vyhrál na evropském šampionátu v akrobatickém létání kategorii freestyle.

Teď můžete trénovat, kdy chcete. Ale přesto. Nestýská se vám po stíhačkách?
Stýská se mi hrozně, protože z armády jsem odcházet nechtěl. Víceméně mě k tomu okolnosti donutily. Je to taková hořká pilulka. Jsem přesvědčený o tom, že se dal najít systém, jak závodit a být plnohodnotně v armádě. Nebyla však vůle velitelů a naopak se snažili moje civilní létání zastavit. Tak jsem se rozhodl, že odejdu. Jinou cestu jsem vlastně neměl.

A čím vším si to vynahrazujete, protože nelétáte jen Red Bull Air Race…
Red Bull je vrchol sportovního létání. Je to úžasná soutěž. Plus pokračuju v akrobatické kariéře. Strašně mě to naplňuje a snad se podaří i další výsledky.

Pamatuji si, jak jste v roce 2010 v českobudějovické Solnici představoval asi třem desítkám návštěvníků Red Bull Air Race a svůj tým. Tehdy jste se chystal na první sezonu. Co se od toho okamžiku změnilo?
Změnilo se to, že jsem poznal prostředí tohoto velkého závodění a už nejsem tak vyjukaný. Dokážu se v tom lépe pohybovat. Co se týmu týče, tak pořád spolupracuju s bráchou, teď mám jiného mechanika. Tenhle sport se strašně rychle vyvíjí. Rozhoduje každá drobnost a k týmu jsou potřeba další a další lidi. Starají se o média, o sponzory. Potřebujete lidi, kteří dokážou pracovat s daty stáhnutými z letadla. Dneska už se to neobejde i bez simulátoru. Je toho spousta a moc se to všechno nabaluje na sebe.

Takhle vypadá závod z pohledu Martin Šonky:

Takže už jste víc profesionálové?
Určitě. Když jsme byli na začátku, byl jsem jen já, brácha a mechanik. Dneska už máme větší tým lidí, se kterými spolupracujeme a pomáhají nám. A jelikož chceme vyhrávat a nechceme být do počtu, tak to ani jinak dělat nejde.

Už loni jste byl na stupních vítězů v Rakousku. Byl jste spokojen s loňskou sezonou a celkovým osmým místem?
Před sezonou bych to bral. Ale když jsme pak viděli, že se nám docela dařilo a ztratili jsme body kvůli chybám, které jsem občas udělal, a penalizacím, tak jsem úplně spokojený nebyl. Osmé místo není to, co jsme chtěli. Ale pořád jsme zrychlovali, pořád jsme vylepšovali letadlo.

Martin Šonka
Martin Šonka

Co vůbec stihnete na Hosíně během jednoho dne natrénovat?
Tady trénujeme akrobacii. Snažíme se lítat lety, kdy na vás trenér kouká a jste hlídaný. To je nejlepší trénink. V srpnu bude mistrovství světa v akrobacii, na začátku prosince světové hry. Sezona bude nabitá a nelze trénovat měsíc před závody a myslet si, že tam člověk přijede a porazí všechny. Je to o tom, odsedět v letadle maximum hodin, všechny pohyby si naprosto zautomatizovat. Nikdy nejde mít všechno natrénované, protože prvků, které se do sestav dávají, je obrovské množství. Kdo trénuje víc, má talent a je psychicky odolný, tak se dokáže umisťovat nejlíp. Do toho ještě zasahuje počasí. Je to takový komplex věcí, které musíte dělat naplno a které vám musí vyjít.

Když se dívám, jak létáte vruty nebo hlavou dolů, bavil vás obyčejný let z Tábora na Hosín, nebo to berete jako cestu do práce?
Je to cesta do práce, ale krásná cesta do práce. Kdo to má? Hrozně si to užívám. Nejvíc mě baví létání v 3D prostoru s krásným letadlem, kterému je jedno, jestli je hlavou dolů, nebo nahoru. Ale pořád mám rád i let rovně, kdy se kocháte krajinou, vidíte prodloužené stíny při západu slunce. Jsem romantik.

Tradiční otevření sezony Red Bull Air Race v Abú Dhabí máte za sebou a skončil jste desátý. Na který závod se letos těšíte nejvíc?
Strašně se těším do Budapešti. V roce 2010 tam závod zrušili. Loni nebyl vůbec a letos si tam zalétám poprvé. Je to krásná lokace a líbilo se mi to tam, už když jsem se tam jezdil dívat. V rakouském Spielbergu zase bude spousta českých fanoušků a je to něco jiného než třeba Vegas. I když i tam se nám stalo, že přišli Češi, že si vzali dovolenou, přijeli fandit a pak si procestují státy.

A který závod vyhrajete?
Začnu teď v Japonsku a pak už to půjde jak na běžícím pásu. Někdy to samozřejmě pustím, že spadnu na druhé nebo třetí místo, ale jen tak, aby to ostatní nevzdali. A aby je to bavilo. (usmívá se)

A vás Red Bull Air Race baví čím dál víc?
Tohle vás prostě jako pilota, který má rád lítání nad zemí, musí bavit. Celý život se jako pilot vyhýbáte překážkám. Tady na ně míříte. Ale je to namáhavý sport. Bolí to, trpí tělo, a ještě za to platíte velké peníze. Vydržet u toho dlouhodobě, to se nepodaří každému. Já doufám, že vydržím a že mě to bude dál takhle bavit. V momentě, kdy vyhořím jak svíčka, tak toho nechám a budu lítat z bodu A do bodu B a kochat se krajinou.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze