Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po stopách legend. Kopfstein se ve Spielbergu přiblížil nejlepším

Petr Kopfstein a jeho nově zbarvené letadlo. | foto:  Lukáš Wagneter/Red Bull Media House

26 2016
Spielberg (Od našeho zpravodaje) - Žije si svůj sen. Na prvním závodě sezony Red Bull Air Race v Abú Zabí ztrácel na nejlepší i šest sekund, o víkendu ve Spielbergu už byl akrobatický pilot Petr Kofpstein špičce o dost blíž. Mezi nejlepších osm se zatím neprobojoval, ale to je jen otázkou času. „Potřebuju hlavně sbírat zkušenosti,“ říká.

Arch není neporazitelný, dělá chyby, běželo Kopfsteinovi o svém soupeři hlavou před nedělním letem. Neudělal chybu a v cíli byl o víc než sekundu rychleji než v kvalifikaci. Pěkný čas, ale Arch umí letět ještě rychleji.

Otázkou bylo, jestli udělá podobnou chybu jako v loňském roce. Tehdy rozesmutnil diváky hned v prvním kole, když protrhl pylon u první branky a dál nepokračoval. Bude se situace opakovat?

Fotogalerie

Ne, tentokrát ne.

První bránu zvládne, pak i druhou, třetí...

Na prvním mezičase má náskok jedné desetiny, pak to jsou dvě a tři. V tu chvíli už je jasné, že na českého pilota to bude stačit, ale žádný velký náskok Rakušan nemá, v cíli je to pouhých šest desetin.

Kopfstein není zklamaný, ví, že na víc to tentokrát nebylo.

Proti zkušenému Rakušanovi je to přece jen zajíc, který před patnácti lety ani netušil, co to akrobatické létání vlastně je.

Tehdy ze svého balkonu fascinovaně sledoval akrobatické kousky, když mu došlo, že tohle chce dělat taky. „Byl to spontánní impulz, abych překonal strach. Létání se mi líbilo, ale neměl jsem nikoho v rodině blízko k aviatice,“ vyprávěl v rozhovoru na konci ledna.

A tak se sebral a zašel na letiště do Karlových Varů.

Začal dělat akrobacii a po dvou letech se stal mistrem republiky v nejnižší třídě. Udělal si i licence na obchodního i dopravního pilota a před třemi roky si vyzkoušel Challenger Cup, tedy nižší verzi Air Race.

No vyzkoušel, on celý seriál při své premiéře vyhrál!

Loni ještě ovládl dva závody a celkově skončil čtvrtý, když mu na stole přistála nabídka od týmu legendy Air Race – Maďara Pétera Beseneyiho. „O Air Race jsem snil už od roku 2005, kdy jsem právě Pétera viděl v Budapešti. Řekl jsem si, že je to něco, co bych strašně rád dělal jako zaměstnání,“ vzpomínal.

Během psychologických testů před sezonou musel odpovídat i na zvláštní dotazy: „Třeba jestli byla Marilyn Monroe zavražděna, nebo zemřela přirozenou smrtí,“ říkal osmatřicetiletý pilot.

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race ve Spielbergu.

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race ve Spielbergu.

Od Martina Šonky odkoupil letadlo a od maďarské legendy zase motor. Ještě před prvním závodem se jal svůj stroj přebarvit tak, aby ho rozpoznali všichni fanoušci. Využil služeb slavného airbrushera Knuda Tirocha, který pracuje i ve formuli 1 s týmem Torro Rosso a na své křídla si nechal namalovat motivy spjaté se Spielbergem.

Na první závod do Abú Zabí přijížděl spolu se Slovincem Podlunškem jako nováček. Netušil, jak moc bude ztrácet na nejlepší.

„Z leteckého pohledu mě žádné překvapení nečeká. Jiné bude v tom, jak sladit tým a nastavit letadlo,“ tvrdil.

Ve Spojených arabských emirátech to ještě úplně nevyšlo. V kvalifikaci sice zaletěl slušný jedenáctý čas, ale v závodě se Kopfsteinovi nedařilo a skončil předposlední.

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race v rakouském Spielbergu.

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race v rakouském Spielbergu.

Do Spielbergu ale přijížděl znovu natěšený. „Je to náročná trať s velkým převýšením. Před dvěma roky jsem tady vyhrál, takže mi sedí. Aspoň myslím, že mi sedí,“ smál se.

V kvalifikaci obsadil s dvousekundovou penalizací předposlední příčku, do vyřazovací fáze tak dostal domácího Hannese Archa, který byl ale loni právě ve Spielbergu hned v prvním letu diskvalifikován. „Určitě není neporazitelný, třeba se nám povede přejít přes první kolo. Je to i věc štěstí, náhody,“ říkal.

V sobotu večer ještě absolvoval půlhodinovou masáž od maséra Red Bullu, který se staral o záda třeba Carlose Sainze nebo Sebastiana Loeba.

Ani ta mu ale v neděli nepomohla na Rakušana vyzrát. Přesto byl spokojený. „Snažili jsme se zaletět co nejčistší let a to se vesměs povedlo. Nestačilo to, samozřejmě, ale to je život, pro mě je tenhle závod další krůček k tomu, abych se posunul kupředu,“ komentoval po závodě.

Spokojený byl hlavně s tím, že na úplnou špičku ztratil oproti Abú Zabí jen dvě, tři sekundy. A to vzhledem k tomu, kolik toho má český pilot v novém letadle nalétáno, je zanedbatelná ztráta.

„Zatím to dělá nějakých 25 minut na trati, což je hrozně málo. Někteří piloti tady mají desítky hodin, což je obrovský rozdíl. Do japonské Čiby se určitě zase posuneme,“ věří.

A třeba už tam se mu povede poprvé projít mezi nejlepší osmičku. Našlápnuto na to má.







Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze