Kvůli mokré trati mohly stáje formule 1 nasadit hladké pneumatiky až v závěru druhé části kvalifikace, ale převaha Mercedesu a Red Bullu byla patrná od prvních metrů. O nejlepší čas se pravidelně přetahovali Vettel s Rosbergem. Úřadující mistr světa v závěru jen velmi těsně spadl na třetí místo.
Jezdci Mercedesu se letos po kvalifikačních triumfech pravidelně propadají závodním polem z předních příček, ale v Monaku, kde předjíždění je možné pouze při chybě soupeře, mají Rosberg a Hamilton jedinečnou šanci poprat se o vítězství. Na krátké cílové rovince je navíc změna pořadí málo pravděpodobná také po startu, a tak má Rosberg po třetí pole position v řadě konečně reálnou šanci na vítězství.
Druhý muž průběžného pořadí mistrovství světa Fin Kimi Räikkönen na Lotusu se kvalifikoval jako pátý, v třetí řadě ho doplní Španěl Fernando Alonso ze stáje Ferrari. Naopak jejich týmoví kolegové neuspěli. Romainu Grosjeanovi nevyšlo první letmé kolo na hladkých pneumatikách do sucha a začne závod až jako třináctý, Felipe Massa s druhým vozem Ferrari doplatil na havárii v závěrečném tréninku. Jeho mechanikům se nepodařilo včas opravit jeho monopost, a tak vstoupí do závodu v Monte Carlu jako poslední. Vyjede z boxové uličky.
Letos poprvé se ve finálové kvalifikační desítce objevili oba jezdci stáje McLaren a uspěl také Adrian Sutil, který dovedl svůj vůz Force India na osmou příčku. Jeho týmový kolega Paul di Resta kvalifikaci nezvládl a překvapivě bude startovat až ze třetí řady od konce.
Velká cena Monaka formule 1 startuje ve 14:00 SELČ. V neděli má být v Monaku poměrně chladno, teploty vzduchu by neměly přesáhnout 20°C, ale pršet nemá.
První část kvalifikace (20 minut, 6 nejpomalejších končí)
Po obědě se v Monaku zatáhla obloha, teplota vzduchu klesla pod 20 stupňů a povrch trati měl jen 23°C. Ale největším problémem nebyl chlad. Tím byla voda na trati, protože těsně před začátkem kvalifikace na přímořském okruhu pršelo. Všechny týmy navlékly na monoposty pneumatiky do přechodných podmínek.
Po třetím tréninku to vypadalo, že do kvalifikace nenastoupí Felipe Massa ani Romain Grosjean. Ještě začátkem kvalifikace inženýři obou týmu na obou vozech pracovali a bojovali o každou vteřinu, aby se jejich jezdci na startu kvalifikace objevili. Felipe Massa musel navíc počítat s tím, že kvůli výměně převodovky ztratí na startovním roštu tři místa.
Grosjean a Massa se chystali, že vyrazí na dráhu koncem dvacetiminutovky, ale to už jim nemuselo být moc platné. Znovu totiž začalo pršet, a tak hrozilo, že povrch dráhy bude stále více a více kluzký. Proto se všichni snažili o co nejlepší čas hned na začátku. Tedy kromě Julese Bianchiho ze stáje Marussia, kterého zklamala technika pouhých tři sta metrů po výjezdu z boxové uličky a s kouřící zádí zastavil u bariéry.
Do čela šel jako první Fernando Alonso, poté ho překonali Lewis Hamilton, Pastor Maldonado a Sebastian vettel. Kvůli vodě na dráze byly mezi jednotlivými jezdci poměrně velké rozdíly. Po deseti minutách jízd déšť ustal, což byla dobrá zpráva pro Massu i Grosjeana, kteří stále vyčkávali v boxech, zda-li inženýři stihnout dát jejich vozy dokupy.
O šťastných postupujících se rozhodovalo až v závěru stále na přechodných pneumatikách. Čtyři minuty před koncem šel o celou vteřinu na první místo Lewis Hamilton s druhým vozem Mercedes. Ferrari nakonec auto Felipeho Massy nestihlo opravit a Brazilec tak závod začne z boxů, zatímco Lotus opravu Grosjeanova monopostu zvládl. Francouz navíc okamžitě na první pokus zajel nejlepší čas ze všech.
Grosjeana ještě do konce jízd překonali tři soupeři a vítězem se stal monacký specialista Pastor Maldonado před Jeanem-Ericem Vergnem ze stáje Toro Rosso. S postupem měl překvapivě starosti Grosjeanův týmový kolega Kimi Räikkönen, který si stěžoval na sjeté gumy a obsadil až 15. místo.
Kromě Massy a Bianchiho, kteří se vůbec nedostali na trať, překvapivě předčasně skončil také Paul di Resta s vozem Force India. Naopak poprvé v kariéře postoupil do druhé části kvalifikace Giedo van der Garde ze s monopostem Caterham. Di Resta a Massa si tak mohou o bodech z Velké ceny Monaka nechat jen zdát. Na trati, kde se nedá přejíždět, je pozice na startu základem úspěchu.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 6 nejpomalejších končí)
Déšt se po pár minutách pauzy vrátil, a tak všichni pokračovali s pneumatikami do přechodných podmínek. Jako první dosáhl na konkurenceschopný čas Nico Rosberg, kterému první pokus o měřené kolo nevyšel, protože dostal menší smyk za tunelem. Podobný problém potkal na úvod Romaina Grosjeana v první zatáčce, ale Francouz tentokrát problém zvládl.
Za náročných podmínek, kdy některé části trati osychaly a na jiné neopak dopadal déšť, se do čela dostal sedm minut před koncem jízd Kimi Räikkönen, ale okamžitě se před něj posunuli oba jezdci McLarenu, kteří za nepředvídatelných podmínek vycítili svou šanci. Ale to ještě vůbec nic neznamenalo.
Před posledními finálovými koly byl totiž nečekaně Kimi Räikkönen na jedenáctém, tedy nepostupovém místě. A favorit Fernando Alonso byl dokonce až za ním. Tři minuty před koncem jízd. Ale pořadí se mělo ještě výrazně měnit, protože dráha oschla natolik, že všichni přezuli na měkkou směs pneumatik. Měli jedinou šanci, jediné kolo, aby si zajistili postup.
Alonso i Räikkönen se nakonec s rezervou zachránili. Fin dokonce ztratil na nejrychlejšího Sebastiana Vettela pouze půl desetiny vteřiny a porazil oba jezdce Mercedesu.
Snad poprvé v sezoně postupovali do kvalifikačního finále oba jezdci McLarenu, naopak smutek zavládl ve Williamsu. Pastor Maldonado nezvládl rozhodující kvalifikační kolo a překvapivě obsadil až šestnáctou příčku. Nečekaný zkrat předvedl také Romain Grosjean, který byl v trénincích i na úvod kvalifikace mezi nejrychlejšími, v rozhodující chvíli však nedokázal povedenou jízdu zopakovat a skončil až třináctý. Dvojka Lotusu dál potvrzuje, že jen zabírá místo vyrovnanějším závodníkům, kteří čekají na svou šanci ve formuli 1.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Po první sérii letmých kol vládly startovnímu poli jezdci Red Bullu. Sebastian Vettel dokonce dokázal překonat nejlepší tréninkový čas Nika Rosberga, čímž potvrdil, že jízdní stopa v Monaku vysychá rychleji než na jiných okruzích. Provizorní druhá řada na startovním roštu patřila jezdecké dvojici stáje Mercedes, ale ještě zbývala závěrečná série měřených okruhů, která tradičně rozhoduje.
Výrazně zrychlil Mark Webber, který proklouzl před týmového kolegu Sebastiana Vettela, ale přidali také oba zástupci Mercedesu. Lewis Hamilton poskočil na první místo, vzápětí ho překonal týmový kolega Nico Rosberg. A bylo hotovo. Vettelovi závěrečný pokus nevyšel podle představ. Tým Mercedes vybojoval podruhé za sebou první řadu na startovním roštu, za nimi začnou závod jezdci mistrovského Red Bullu.
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1m13.876s |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | + 0.091s |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | + 0.104s |
4. | Mark Webber | Red Bull-Renault | + 0.305s |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | + 0.946s |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | + 0.948s |
7. | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes | + 1.262s |
8. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | + 1.507s |
9. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | + 1.771s |
10. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 1.827s |
Skončili ve 2. části | |||
11. | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari | 1m18.331s |
12. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | + 2.356s |
13. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | + 2.615s |
14. | Valtteri Bottas | Williams-Renault | + 3.089s |
15. | Giedo van der Garde | Caterham-Renault | + 3.420s |
16. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | + 5.700s |
Skončili v 1. části | |||
17. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1m26.322s |
18. | Charles Pic | Caterham-Renault | + 3.181s |
19. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 3.465s |
20. | Max Chilton | Marussia-Cosworth | + 3.851s |
21. | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth | bez času |
22. | Felipe Massa | Ferrari | bez času |