Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kresta je talent, tvrdí legenda

13 2000
P o d k o p n á L h o t a, D r ž k o v á - Zhruba třicetihlavá skupina postává za páskou podél pravotočivé zatáčky a trpělivě čeká. Měla štěstí, že pronikla na dvoudenní testování továrního týmu Škoda Motorsport. Legenda světové rallye Stig Blomqvist při něm poskytuje hodiny jízdy na šotolině. Jediným žákem je letošní tuzemský šampion Roman Kresta. Ticho, které přerušuje jen debata o perspektivách českého pilota, náhle prořízne burácení motoru. Do zatáčky se blíží bílá Škoda Octavia WRC. Karoserie je ozdobena vrstvami bláta. Řídí Blomqvist, Kresta sedí vedle. Přestože seveřan už oslavil čtyřiapadesáté narozeniny, jede skvěle.

Neustále drží čistou stopu. Hlouček diváků jen úžasem vydechne. Auto mizí v dáli za horizontem a přihlížející fandové teď mají pár minut času pro další diskusi. Octavia má za sebou teprve první metry z osmikilometrové trati. Na jejím konci ji Blomqvist otočí a elegantním způsobem se vrací zpět. Když mistr světa z roku 1984 dorazí do depa, mechanici prohlédnou auto, jezdci se prohodí. Tentokrát řídí Kresta. Jede rovněž rychle, i když jinak. Jeho styl je mnohem rozvláčnější. Je to pochopitelné. Blomqvist na šotolině jezdecky vyrostl, zatímco Kresta s ní má minimální zkušenosti.

"Samozřejmě si všimnul, že zatáčky projíždím ze široka. Ale doporučil mi, abych si svůj styl zatím ponechal. Jen si musím uvědomit, že je nutné držet co nejčistší stopu, aby auto jelo co nejrychleji," tlumočil Roman Kresta, jaké rady od svého lektora dostal. Před příjezdem na Zlínsko Blomqvist svého nového žáka neznal. Věděl o něm jen z doslechu. Co zažil, ho překvapilo.

O čtyřiadvacetiletém jezdci neřekl nic kritického kromě toho, že se musí naučit mluvit anglicky. "Na rozdíl od jiných mladých jezdců, které jsem posuzoval, jede velice měkce a s citem. Auto řídí, jak potřebuje, opravdu má talent," zhodnotil českého závodníka Švéd.

Jejich spolupráci nerušila ani jazyková bariéra. V autě se spolu nebavili. Nerozuměli by si, navíc v rychlosti 150 km/h na to ani nebyl čas. Vše probrali teprve v servisu s pomocí tlumočníka. "V autě je každý soustředěný na jízdu. Když jsme zastavili, vše jsme rozebrali. Kde jsem udělal chybu, co mělo být jinak," poznamenal nadšený Kresta.

V původním plánu pro letošní sezonu toto testování nefigurovalo. Změnu zajistily Krestovy skvělé výsledky během sezony. Další lekce se budou udílet v dalším roce. "Máme určitý plán pro Romanův rozvoj. Klidně bychom ho mohli nasadit do světového šampionátu, ale nechceme ho hodit do vody. V plánu je postupný vývoj. Bude se učit při trénincích na soutěže mistrovství světa," řekl šéf týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze