Zkratka, která teď rozděluje formuli 1 na dva nesmiřitelné tábory.
Nejspíš i vy jste už o těch písmenech slyšeli, nejspíš i vy jste nad nimi kroutili hlavou. Co znamenají?
Jde o systém, který dokáže obnovit kinetickou energii. Využívá totiž té, která vzniká při brzdění, uchovává ji v akumulátorech a následně může díky ní auto zrychlit.
Každý pilot, jenž KERS ve svém voze má, totiž může jedenkrát za kolo zmáčknout na volantu speciální tlačítko, díky němuž se na 6,7 vteřiny zvýší výkon o 80 koní. "A to je málo. V tom je ta ohavnost. Když systém dobře zapracuje, tak na jedno kolo získá pilot jen dvě až tři desetiny," tvrdí bývalý mistr světa Niki Lauda.
Co je to KERSSystém na obnovu kinetické energie je zařízení, které využívá energii z brzdění a uchovává ji. |
Samotné zařízení KERS váží od 30 do 45 kilogramů, a jelikož se oproti loňsku nijak nezměnila minimální váha vozu (605 kilogramů), týmy hodně zvažovaly, zda se jim vyplatí systém používat (letos je doporučený, povinný bude až za rok). Čtyřicet kilogramů totiž hraje při závodech velkou roli.
"Krátkodobé posílení výkonu je zajímavá věc. Na druhou stranu se zvyšuje hmotnost vozu a více opotřebovávají pneumatiky," říká týmový prezident Toyoty John Howett.
Šéfové stájí dokonce v zimě tlačili na jezdce, aby kvůli KERS zhubli. Robert Kubica, který měří 184 centimetrů, ztratil sedm kilogramů a váží 69 kilo. I to jemoc. Kimi Räikkönen má oproti loňsku o tři kila méně a dobře ví: "S pivem je konec."
Do nedělní Velké ceny Austrálie nakonec nastoupilo jen sedm pilotů, kteří KERS měli. A i samotný závod dokázal, že moc nepomáhá. Jen Lewis Hamilton a Fernando Alonso dosáhli na body, další čtyři ani nedojeli do cíle a Nick Heidfeld skončil desátý. Jenže Alonso už řekl, že tým možná před nedělním závodem v Malajsii KERS raději vymontuje.
A pak je tu další potíž: nikdo pořádně neví, jak je systém bezpečný. Při testech dostal jeden z mechaniků od probíjejícího vozu takovou ránu, že spadl na zem a museli ho odvézt do nemocnice. Jezdec Red Bullu Sebastian Vettel zase při testech vyskakoval z formule, aby se zároveň nedotýkal vozu a země. "Je to elektrické křeslo," říkal.
Piloti i mechanici tak teď musí nosit speciální boty se zesílenou podrážkou. Kvůli bezpečí.
A KERS má ještě jeden velký problém. V době, kdy se týmy zavázaly šetřit, stojí jedno zařízení přes 50 milionů korun a jeho vývoj i dvacetkrát víc. "Jsou to vyhozené peníze. Veřejnosti je úplně jedno, s čím auta jezdí dokola. A z technického hlediska normální občan tuto věc vůbec nepochopí," říká Lauda.
Svatá pravda, nemyslíte?