Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Když se za chyby ve formuli 1 platí milion

MUŽI V POZADÍ. Mechanici mohou rozhodovat závody formule 1. A také připravit své týmy o nemalé částky jako v Maďarsku. | foto: AP

2 2010
Těch pár vteřin trvající mumraj se trénuje pořád dokola. Během víkendu i pauz mezi závody. A stejně nikdy nebude úplně dokonalý. Stejně vám chyby mechaniků znenadání překazí dobře rozjetý závod a ještě k tomu vykouzlí milionovou pokutu. Tak jako v neděli v Maďarsku.

Robert Kubica si mohl pochvalovat, jak jeho tým s bravurou vyměnil kola, jenže sotva se rozjel, sestřelil v boxové uličce právě přijíždějícího Adriana Sutila.

Závod tak během vteřiny skončil pro oba a Renault ještě vyfasoval pokutu ve výši 50 tisíc dolarů, tedy téměř milionu korun. To proto, že jeho "lollipop man" (tedy muž s lízátkem, jenž velí týmu mechaniků) dal Kubicovi pokyn k vyjetí z boxu ve chvíli, kdy prostě vyjet nemohl.

Jen o pár vteřin později a o pár desítek metrů dál zase vzduchem létalo kolo Nica Rosberga. Tým Mercedesu ho pořádně neutáhl, takže při výjezdu odpadlo a setrvačností se vydalo ke garáži sousedícího Williamsu. Tam dokonce začalo nebezpečně poskakovat a zranilo Nigela Hopa. Naštěstí nijak vážně.

Tresty na Velké ceně Maďarska

Michael Schumacher bude mít příště o deset míst horší startovní pozici, než jakou si vyjede v kvalifikaci. Mercedes musí zaplatit padesát tisíc dolarů za Rosbergovu nehodu v boxu, stejně jako Renault za Kubicův karambol.

A výsledek? Rosberg si z auta hned vystoupil a po závodě je jeho stáj o 50 tisíc dolarů chudší. "Nikomu nic nevyčítám. To se prostě v F1 stává," řekl Rosberg.

Jako se totiž fanoušci těší na předjíždění a rejdění se šampaňským na stupních vítězů, tak i dychtivě čekají, zda se nějaký faktor X nepřimíchá do práce v boxech.

A on se přimíchal. Navzdory tomu, že třeba v Maďarsku jely všechny týmy na jedinou zastávku a že už se v letošní sezoně během závodu netankuje, což byl hlavní zdroj problémů (zrušení dotankování navíc snížilo počet mechaniků, kteří na autě pracují, teď je jich 18 až 20).

Je ale vlastně nutné na nějaký X-faktor věřit? I nedělní souhrn chyb má totiž logické vysvětlení. Kvůli výjezdu safety caru začaly týmy své jezdce do boxů povolávat znenadání a téměř naráz. Proto byl v garážích takový šrumec, a proto třeba mechanik od Renaultu vypustil Kubicu vstříc karambolu.

V případě Rosberga zase došlo buď k vadě materiálu (menší pravděpodobnost), či k chybě mechanika pramenící z nekoncentrovanosti.

A proto: až uplynou dva týdny povinných prázdnin, které teď všechny týmové továrny čekají, sejdou se mechanici a zkusí si cvičně zase dokola těch pár vteřin dřiny.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze