Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jsem stejně praštěný jako kdysi, chci jezdit co nejrychleji, říká Krečman

Jan Krečman, který vytvořil legendární posádku s Janem Křečkem. | foto: MF DNES

28 2010
Jan Krečman proslul jako špičkový navigátor a před třiceti lety založil tradici rallye v Hrádku nad Nisou. Od té doby se toho zas tolik nezměnilo: už v sobotu startuje Thermica rally Lužické hory, jejímž je ředitelem. A dál z místa spolujezdce "kibicuje" piloty na tratích, i když ne tak často jako dřív. "Nedokážu závody opustit," říká navigátor, jenž letos oslaví šedesátku.

"Poslední roky jezdím hodně s mladými. Berou mě jako tátu a řekl bych, že mě poslouchají víc než tátu. A já mám radost, když můžu někomu pomoct a udržet ho na silnici." Letos ovšem bude usedat vedle zkušeného Václava Donáta. Nebo Vladimíra Bergra. "Jsme taková posádka historiků," směje se Krečman. "Ale důležité je závodit hlavně pro radost." V plánu mají třeba Rally Bohemia, Český Krumlov nebo závody v Německu.

Nejslavnější roky prožil Jan Krečman vedle Ladislava Křečka. Byla to v devadesátých letech minulého století doba sbírání vavřínů. Trvala jedenáct let. Posádka Křeček – Krečman čtyřikrát vyhrála titul absolutních mistrů České republiky v automobilových soutěžích.

Hrádecký navigátor v jádru zůstal dodnes stejný: dál svým pilotům nadává, že jedou pomalu. "Jsem furt stejně praštěný," směje se Krečman. "Třeba s Jirkou Tošovským jsme ukončili spolupráci, protože on už rychleji jet nechtěl. Prohlásil, že už je na hraně, za kterou hrozí těžší havárie. Jenže když chce být člověk první, na hraně jezdit musí!"

Nekompromisně prohání i svého nynějšího parťáka Václava Donáta. A ten prý někdy nevěřícně kroutí hlavou. "Říká mi: Já to nechápu, ty na mě řveš, když jedu sedmdesátkou do zatáčky, a nejradši bys mi sám šlápl na brzdový pedál. Ale v těch rychlých pasážích, kde se všichni bojí jet, tam mě honíš." S Vladimírem Bergrem má letos za sebou Rally Šumava. V celkovém pořadí skončili s vozem Subaru Impreza na 16. místě.

Teď má však Jan Krečman plno starostí s pořádáním Thermica rally Lužické hory, která se pojede v sobotu 1. května. Jako ředitel závodu musí řešit všechno důležité. Závod zařazený do šampionátu ve sprintrallye má letos svůj 13. ročník. Jeho tradice započala už v roce 1980 a u zrodu stál právě Jan Krečman.

"Podporovalo nás tehdy hodně lidí i fabrik. V roce 83 jsme dokonce získali do Hrádku mistrovství republiky, což byl velký úspěch. A jelikož nebyly mobily, pošta nám na každý start a cíl zdarma natáhla pevnou linku a tím se závod řídil," vzpomíná Krečman.

Rallye se v Hrádku jezdily až do roku 1986, ale pak už to Jan Krečman nestíhal. Byl plně vytížený jako navigátor, jezdil čtrnáct závodů za rok. "Ukončili jsme to a mysleli si, že v Hrádku už nikdy závody pořádat nebudeme," přiznává hrádecký patriot.

Jenže po nějaké době jeho přítel Jan Halala začal jezdit Český pohár v rallye. Slovo dalo slovo a dohodli se, že v Hrádku taky jeden závod uspořádají. "A od té doby to spolu táhneme," říká Krečman. Dnes je podnik součástí šampionátu ve sprintrallye.

Při pořádání hrádecké rallye mu pomáhá celá rodina. "Všechny děti a příbuzní musí na rallye pracovat. Víte, co je kolem toho papírů, povolení a dalších blbostí? To se bez kolektivu nadšenců vůbec nedá dělat." Na sobotní Thermica rally Lužické hory se přihlásilo rekordních sto padesát posádek v čele se špičkovým německým jezdcem Matthiasem Kahlem.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze