Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tour de France se vyhrává i v kuchyni. A je to velká věda

BON APPÉTIT. Fanoušci mohou dát na Tour de France prostor svým osobitým chutím, zato stravování cyklistů je čím dál složitější. | foto: Profimedia.cz

17 2014
Oyonnax (Od našeho zpravodaje) - Skončila už éra malých houstiček, jimiž jezdci během etap doplňovali energii. Snídaně jsou stále častěji teplé. Frčí bezlepkové jídelníčky. Stravování cyklistů na závodech Grand Tour je čím dál složitější.

Od šesti do osmi tisíc kalorií spálí cyklista při etapě Tour de France. Co potratí, musí zároveň i nabrat. Proto týmoví lékaři doporučují potravu o obsahu až 6 000 kalorií denně. Což se rovná například steaku o váze 2,7 kila.

Pokud má pak po skončení Tour jezdec o kilo navrch v porovnání se startovní váhou, jde podle lékařů o důkaz, že jeho tělo umí dobře regenerovat. „Zato když přijdete o dvě kila, řeknou vám: Pálil jsi vlastní svaly,“ říká František Raboň, až do loňska člen týmu Omega Pharma.

„Už po druhém týdnu tělo často ani není schopné patřičně doplňovat energii. Žaludek s tím bojuje, jdete do ztrát a denně doplníte třeba jen devadesát procent energie,“ líčí Raboň, aktér sedmi třítýdenních Grand Tours. „I proto začaly týmy s sebou brát vlastní kuchaře. Ti zařídí, aby závodníci nejedli žádnou hlušinu.“

Hannah Grantová, šéfkuchařka týmu Tinkoff-Saxo, je už svými výtvory v pelotonu proslulá. Dokonce o nich sepsala knihu: Kuchařka Grand Tours. Poprvé má nyní při třítýdenním klání svoji kuchařku také tým NetApp. Brunetu Claudii cyklisté velebí. „Dostáváme od ní jídlo, o kterém se mi v životě nesnilo,“ říká Leopold König. „Vyznává u svých jídel na hotelu bezlepkovou a bezlaktózovou stravu. Třeba na snídani dělá i šťávu z červené řepy nebo mrkve. A denně máme jinou rybu i jiné maso.“

Jaký tedy je Königův jídelníček v závodním dni Tour?

Snídaně: teplá ovesná kaše s ovocem, rýže, vaječná omeleta.
Při závodě: rýžové a ovesné koláčky, čtyři gely, jedna tyčinka, tři až čtyři litry iontového nápoje.
Po etapě: ovocný salát, těstoviny, brambory nebo rýže, pohanka, kuskus, případně tuňák.
Večeře: quinoa (chilský merlík), čočka, rýže a ryba nebo steak.

„Novým trendem je, že snídaně bývá vařená,“ říká Raboň. „Upouští se od pečiva se šunkou a sýrem nebo třeba koblih. Cokoliv uvařeného žaludek lépe stráví.“

Jan Bárta, aktér letošní Tour, přitaká: „Já si dávám teplou ovesnou kaši s ovocem.“

Též kdysi oblíbené minihoustičky, na sladko nebo na slano, už lékaři při etapě neradi vidí. „Tělo na strávení housky vydává zbytečnou energii. Lepší jsou předpřipravené tyčinky a gely,“ tvrdí Raboň.

DOPLNĚNÍ ENERGIE. Francouzský cyklista Arnaud Demare během desáté etapy Tour de

DOPLNĚNÍ ENERGIE. Francouzský cyklista Arnaud Demare během desáté etapy Tour de France.

Australan Adam Hansen z Lotta spořádá až 25 padesátigramových gelů, obsahujících vitaminy, sacharidy či aminokyseliny za den! Jenže Hansen je extrémista. Tradičnější je porce zhruba deseti gelů a tyčinek v etapě. Týmoví specialisté nabádají jezdce, aby snědli dvě tyčinky nebo gely každou hodinu v sedle - i když nemají hlad.

„Tělo má dostat za hodinu zhruba šedesát gramů karobohydrátů,“ připomíná Raboň. „Doktoři nás ale varovali: Jakmile nebudete dvě hodiny jíst a dostanete pak hlad, nezachrání vás, ani když si vezmete čtyři gely najednou. Protože tělo pojme za hodinu jen těch 60 gramů karbohydrátů a víc ne. Naopak, může vás z té náhlé porce gelů rozbolet žaludek a dostanete průjem.“

Ne každý navíc snáší konzumovat během etapy jen gely a tyčinky. „Já mám svoji speciální rýži,“ říká Peter Sagan. Bárta polyká malé krychličky z ovesné kaše. König naopak vypráví: „Dělají mi takové rýžové suši, kde je uvnitř parmezán s prosciuttem. Je úžasné.“

Obvyklé stravovací návyky se snaží dodržet i o volném dni. „To aby tělo nedostalo z náhlé změny jídla šok.“ Přesto Nicki Strobel, kuchař stáje Orica, přiznává: „V úterý jsem chlapce večeří trochu rozmazlil. Menu bylo: gazpacho, kuřecí soté a ovoce se šlehačkou.“

Mnozí cyklisté milují sladké. Jenže „rychlé“ cukry ze sladkých zákusků pro jejich těla nejsou při závodě vhodné. Proto kuchař Omegy vyrábí pro Kwiatkowského a spol. muffiny ze sojového mléka. Očím tak zařídí požitek, že si dávají muffin, a chuťové buňky tím ošálí.

„Poslední týden už se vypouští i zelenina, která má minimum energie a nafoukne žaludek. Jako předkrm potom místo zeleninového salátu bývá spíš carpaccio z tuňáka, parmská šunka nebo kousek melounu,“ vypráví Raboň.

Kritický třetí týden nejednoho favorita na trati odrovná.

A jak říká König: „I maličkosti rozhodují.“

Tour se vyhrává také v kuchyni.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze