Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jezdíval s kačenou, teď dobývá Dakar

18 2000
P r a h a - Když se ho optáte na tatru či Dakar, probudí se v něm malý kluk. Rozzáří se mu oči, netrpělivě se zavrtí na židli a začne nadšeně vyprávět. Okamžitě cítíte, že před vámi sedí člověk, který těmito pojmy žije. Tomáš Tomeček je pořádně tvrdý chlapík, vždyť patří mezi favority nejdelšího a nejnámahavějšího automobilového závodu světa - Rallye Paříž-Dakar. Až se prvního ledna postaví s tatrou na start soutěže, bude, vedle ruských pilotů vozů Kamaz, největším protivníkem uznávaného pětinásobného vítěze kategorie kamiónů Karla Lopraise. "Rivalita je obrovská," přiznává Tomeček. V roce 1995 přitom rallye spolu s Lopraisem, ještě jako navigátor, vyhrál.
Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Třicetiletý automobilový konstruktér začal závodit na počátku devadesátých let s Tatrou 805. "Populární kačenu jsem si upravil na závody truck trialu," vypráví Tomeček. Roku 1994 přešel na Tatru 815 "kraba" a získal s ní 4. místo v ME. To vše už jako zaměstnanec kopřivnické automobilky. "Dostal jsem od nabídku pracovního místa. Řekl jsem ano, ale jen pokud mě vezmou do soutěžního týmu."

Stalo se. Dva roky poté jel Dakar a jako spolujezdec ho vyhrál. Africký maratón pak absolvoval jako navigátor ještě dvakrát: Roku 1996 dojel jako druhý, v devadesátém osmém byla posádka přepadena a vůz ukraden.

Několikrát se zúčastnil Transylvania Trophy, nejnáročnější terénní soutěže v Evropě, připomínající slavnější Camel Trophy. Jel Dubajskou rally, několik závodů kamionů v Brazílii a Rusku, a v roli navigátora i Rallye Paříž - Peking. Zkušeností i úspěchů má přehršel, spokojen ale není. Touží zvítězit na Dakaru i za volantem.

"Chybí mi trošku štěstí," tvrdí. Jako pilot se o to v Africe pokusí potřetí. Před dvěmi lety skončil mezi kamiony na třetím místě, letos v lednu dokočíroval tatru do cíle jako čtvrtý.

Oproti uplynulému ročníku pojede Tomeček v tom nadcházejícím poprvé za asistence doprovodného automobilu, ostrá závodní tatra tak bude lehčí o náhradní díly. "Upravili jsme motor, bude výkonnější," říká. "Už se na závod těším. Pojedu rychleji a můžu si i trošku zadivočit." Tomeček bude muset, kromě řízení, zvládnout i funkci šéfa týmu BR Petrobras Lubrax, za který kromě obou Tater pojede i Mitsubishi Pajero posádky Kolberg, Cattarelli a motocyklista Mingione na Hondě.

Protože hlavní sponzor celého týmu je brazilský, je ve startovní listině, stejně jako v minulém ročníku, uveden na prvním (řidičském) místě "Tomečkovy" tatry navigátor André Azevedo, který bude vůz pilotovat jen při některých spojovacích etapách. Úplným nováčkem je třetí muž v kabině mechanik Jaromír Martinec. "V Africe jsem ještě nebyl," přiznal. Doprovodnou tatru bude řídit Petr Vodák, se spolujezdci Koizumim a Milanem. Tito tři jedou především jako mechanici závodních strojů týmu.

Po rozpuštění soutěžního oddělení kopřivnické Tatry, pojede poprvé na stejné úrovni vztahu k českému výrobci kamionů i Tatra Marathon Team v čele s Karlem Lopraisem. Ti nasadí rovněž dva vozy - závodní a záložní.

Zázemí k přípravě vozů měly prý oba týmy v Kopřivnici stejné. "Fabrika nás bere jako naprosto rovnocenné," říká Tomeček. "Podpora je stejná." V očích se mu znova zaleskne. Možná i v tom cítí o kousek větší šanci porazit uznávaného šampiona. Proč ne? Zdá se, že startovní podmínky jsou vyrovnané.

Tomeček řídí tatru na Rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000

Tomáš Tomeček

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze