Čtyřiadvacetiletý Němec navíc získá titul i v případě, že nebude bodovat a současně jeho jediný konkurent Jenson Button z McLarenu nevyhraje. V Suzuce, kde se pojede patnáctý závod šampionátu, se proto chystají u stáje Red Bull oslavy a japonští fanoušci jsou ze svého hrdiny paf.
Mají proč, vždyť Vettel vyhrál devět z letošních čtrnácti závodů, čtyřikrát byl druhý a skvostnou bilanci mu kazí jen čtvrté místo v domácí Grand Prix Německa. Pouze shoda krajně nepříznivých okolností by mohla způsobit, že se nestane nejmladším dvojnásobným šampionem v historii. Trať v Suzuce mu navíc sedí a vyhrál tu dva poslední závody z pole position.
"Suzuka je moje oblíbená trať. Nemohli to pro mě postavit lépe," říká Vettel, který má aktuálně za sebou i sérii tří vítězství z posledních závodů v Belgii, Itálii a Singapuru.
Jediným mužem, který ještě může pomýšlet na oddálení jeho korunovace, je mistr světa z roku 2009 Button. Jeho už tak minimálním šancím ale nenahrává ani statistika, protože z jedenácti pokusů v Japonsku jednatřicetiletý Brit ani jednou nevyhrál a jen jednou byl na stupních vítězů.
Spíš se bude v Suzuce těšit ze zástupu fanoušků, neboť má japonskou přítelkyni. Button už ve čtyřech závodech za sebou nechyběl na stupních vítězů, ale sám uznává, že Vettel má titul v kapse a stane se devátým pilotem historie, kterému se povede prvenství obhájit.
"Podle papírů je jasné, že trať bude sedět Red Bullům. Ale bude to skvělý víkend pro všechny," řekl Button s poznámkou, že si chce závod hlavně užít. Pro Japonsko bude mít Velká cena navíc zvláštní nádech, neboť se tam pojede poprvé od devastujícího březnového zemětřesení a následných vln tsunami.
Vettelovi by stačilo vybojovat i desáté místo, za které se uděluje bod, ale německého pilota by takový výsledek i přes jistotu titulu mistra světa neuspokojil. Sám pomýšlí na další vítězství. "Nechci se dívat na celkové pořadí, chci zase předvést výkon, který povede k vítězství," prohlásil Vettel.
FANYNKY. Sebastian Vettel se může při Velké ceně Japonska spolehnout i na velkou podporu diváků.
Vedle Buttona bude o prvenství v závodě bojovat s australským týmovým kolegou Markem Webberem, s nímž vloni slavil v Japonsku double, či dalším pilotem McLarenu Lewisem Hamiltonem a Fernandem Alonsem z Ferrari. Ti všichni budou ve zbytku šampionátu soupeřit o druhé místo. Buttona, třetího Alonsa a celkově čtvrtého Webbera dělí jen tři body, Hamilton je jen 17 bodů za Buttonem.
Právě mistr světa z roku 2008 Hamilton věří, že Suzuka mu přinese konečně štěstí v sezoně, v níž zatím na sebe dost často poutal pozornost nehodami, kolizemi a kontroverzními manévry při agresivní jízdě. "Ten okruh mi sedí," uvedl vítěz japonské GP z roku 2007. "Je to přesně trať, kde se musí jezdit útočně," prohlásil.
Stáj Red Bull si v Suzuce může zajistit vítězství i v Poháru konstruktérů. K tomu dojde mimo jiné v případě, že Vettel a Webber obsadí první dvě pozice a nejbližší rival McLaren nezíská více než devět bodů. Proto je pravděpodobné, že tato bitva bude pokračovat v příštím závodu v Koreji.
Pouze v Suzuce jezdí piloti formule 1 přes mostVelká cena Japonska, po níž bude v neděli velmi pravděpodobně Němec Sebastian Vettel korunován mistrem světa, je jediným závodem formule 1, ve kterém piloti jezdí přes most. Okruh v Suzuce má tvar osmičky a je podle jezdců jedním z nejnáročnějších v šampionátu. Piloti ale zároveň mají tamní trať rádi zejména kvůli rychlým průjezdům. Oblíbená je dvojice "esíček" po první zatáčce po startu či vlásenka, do níž piloti přibrzdí z rychlosti 260 na 60 km/h. Dalším atraktivním místem je úzká šikana před cílovou rovinkou či levá zatáčka s označením "130R", kterou piloti projíždějí rychlostí 260 km/h a kde na ně působí přibližně čtyřnásobek zemské přitažlivosti. Suzuka se původně měla střídat v pořadatelství s tratí ve Fudži, ale automobilka Toyota jako majitel konkurenčního okruhu se organizace z úsporných důvodů vzdala. Ve Fudži se jelo v letech 2007 a 2008. Charakteristika trati |