Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Číně zíral, jak se také dá jezdit. Přesto je Kopecký zase šampion

Jan Kopecký | foto: Škoda Auto

8 2014
Longyou (Od našeho zpravodaje) - Jízdu v autě ovládá dokonale, mohl by ji vyučovat. O to větší šok zažil soutěžní jezdec Jan Kopecký, když vyrazil do běžného čínského provozu. Jen málokdo respektoval pravidla, spousta řidičů se řítila v protisměru nebo nesmyslně odbočovala. „Chovají se hrozně. Konzervativní Evropan by tady asi zešílel,“ pousmál se Kopecký.

Tovární pilot Škody Motorsport ovšem bere tuto dopravní džungli s nadhledem. Na uzavřených tratích rychlostních zkoušek, které ho zajímají především, o víkendu nic podobného nepotká. A hlavně do města Longyou, které leží zhruba 400 km jihozápadně od Šanghaje, dorazil jako čerstvý asijsko-pacifický šampion. Závěr šestidílného seriálu jen potvrdí jeho titul. „Chtěl jsem vyhrát, ale že to vyjde předčasně, to mě nenapadlo,“ přiznal.

Závodník z Kostelce nad Orlicí jako první na světě ovládl dva roky po sobě různé kontinentální seriály. Před rokem se totiž stal mistrem Evropy. Když stáj vzápětí oznámila, že svou jedničku vyšle závodit do Asie a Pacifiku, byl to pořádný šok. Ale zároveň šlo o srozumitelný tah. Motoristický sport marketingově pomáhá každé automobilce a Škoda nyní sází na region, kde žije 2,5 miliardy lidí. Další soutěže hostily Austrálie, Nová Kaledonie, Nový Zéland, Malajsie a Japonsko.

„Vidíme tady potenciál, který jsme chtěli podpořit,“ přitakal šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek. „Honzu jsme sem poslali proto, že každý jezdec se tady zlepšil.“

Náklady tým nezveřejňuje. Díky spolupráci s australskou stájí MRF je udržuje na podobné výši jako v Evropě. Australané zakoupili dvě závodní auta a dodávají většinu mechaniků. Z Česka kromě Kopeckého a jeho spolujezdce Dreslera vždy přiletí pět lidí včetně technika a mechaniků.

„Pro ně to však není žádná dovolená,“ připomněl Kopecký odlišný způsob přípravy. Po každém závodě putuje Škoda Fabia S2000 do kontejneru a vyrazí na místo dalšího startu. Teprve tam se mechanici pustí do kompletní repase, mají na to pouhé dva dny. „Výhodou je, že auto je výborně nastavené z Evropy, takže ho nemusíme složitě upravovat,“ upozornil jezdec.

V cestě za titulem měl Kopecký jediného pořádného soupeře – stájového kolegu Gaurava Gilla z Indie. Čech podával na neznámých tratích vyrovnanější výkony a hlavně tolik nechyboval. „Taky lépe znám auto,“ připomněl.

Jestli bude za rok titul obhajovat, nebo se vrátí do Evropy, zatím není jasné. Ještě nemá podepsanou smlouvu. Vzhledem k tomu, že vyvíjí nový model Škoda Fabia R5, by mělo jít jenom o formalitu. „Budu závodit tam, kam mě tým pošle,“ uvedl Kopecký. „Obhájit tento titul by bylo pořádnou výzvou.“



Témata: rallye




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze