Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kam zamíří Giro příště? Praha padla. A co výlet do Spojených států?

NA CESTĚ DO ITÁLIE. Kvůli leteckému přesunu do Kalábrie vstávali jezdci v pondělí v Arnhemu v šest ráno. Na snímku Fabian Cancellara. | foto: ČTK

11 2016
Sprinter Marcel Kittel ztratil ve zvlněném kalabrijském terénu osm minut. Domácí Diego Ulissi vyhrál etapu. A Nizozemec Tom Dumoulin je zpět v růžovém trikotu lídra závodu. Giro se v úterý přemístilo do jiných kulis.

„Až takhle na jihu Itálie jsem nikdy nebyl. Zajímavá zkušenost,“ ocenil cestu do Kalábrie i slavný Fabian Cancellara.

Ještě v pondělí ráno se nacházeli v Nizozemsku, kde trať úvodních dějství Gira během tří dnů lemovalo 700 tisíc diváků.

Arnhem a Catanzaro, místo startu úterní etapy, dělí od sebe 2153 kilometrů po evropských silnicích, zhruba 21 hodin jízdy autem.

V pondělí ji absolvovali mnozí řidiči, mechanici či maséři stájí s doprovodnými auty, kamiony a autobusy. Jen tým Sky obměnil jak celý vozový park, tak velkou část realizačního týmu a materiálu, když do Itálie poslal v předstihu odpočatou partu. S nimi i druhou sadu matrací, které favoritu Landovi a spol. instalují do hotelových pokojů.

Jezdci, týmoví šéfové, organizátoři, novináři a další členové konvoje z Nizozemska letěli. Cyklisté v pondělí v 8.40 z Amsterdamu do italského Lamezia Terme, kam dorazili kolem poledne. Na palubě dvou charterových letů sedělo celkem 608 osob. Dvěma dalšími cargo lety putovalo do Itálie deset tun bicyklů a materiálu. Každý tým mohl letecky přepravit celkem čtrnáct kol.

Dle hesla „není čas ztrácet čas“ na jezdce týmu Sky čekala kola hned u letadla a v rámci pondělního vyjetí se na nich vzápětí vydali na třicetikilometrovou cestu směr hotel.

Představitel pořádající organizace RCS Andrea Giarrizzo přirovnal logistiku takových přesunů k obří hře Tetris, ve které do sebe také musí dokonale zapadat všechny kostičky.

Přesto šlo o jednodušší operaci než předloni, kdy závod po třech etapách putoval z Dublinu do Bari, což po zemi představovalo 2660 kilometrů. Tehdy nejen Sky, ale i další bohatší stáje využily v Irsku odlišná auta, kola a další materiál než později v Itálii.

Zatímco během italských etap o Giro pečuje až 1200 organizátorů, při zahraničních startech je jich z Itálie zhruba polovina - a výpomoc hledají u místních.

Italská Grand Tour nyní vyráží na svoji třítýdenní pouť ze zahraničí každý sudý rok. Kam se po Dánsku, Irsku a Nizozemsku vydá v sezoně 2018? Náznaky hovoří dokonce o Spojených státech.

„Ta šance je možná blíž, než si mnozí myslí. Chceme náš závod přivést i na jiné kontinenty,“ uvedl Mauro Vegni, ředitel Gira.

Není to idea nová, už Vegniho předchůdce Angelo Zomegnan plánoval start ročníku 2012 ve Washingtonu. Jenže změna starosty města a ekonomická krize způsobily, že Giro tehdy namísto Ameriky odstartovalo z Dánska.

Nyní idea ožila, ačkoliv nebylo zveřejněno, zda by šlo opět o Washington či o jiné americké město.

Giro by mělo mít v USA zcela nezávislou infrastrukturu včetně kompletního vozového parku. Na programu „Grande partenza“ by navíc tentokrát nebyla časovka, aby si týmy v zámoří vystačily s dovozem omezeného počtu kol. Ze stejných logistických důvodů nebývá časovka zařazována do týdenních závodů Kolem Kataru, Kolem Ománu i dalších.

V plánu nejsou v USA jen tři, ale spíše čtyři úvodní etapy, po nich volný den s osmiapůlhodinovým transatlantickým letem do Itálie a následujícího dne jen krátká, lehká etapa, aby byla jezdcům usnadněna aklimatizace.

„Internacionalizace Gira je přirozeným krokem v evoluci našeho závodu, která začala už někdy před deseti lety. Giro i Tour by měly propagovat cyklistiku i v dalších zemích,“ podotkl Vegni.

Společnost RCS má v posledních letech na americké trhy čím dál blíž, ale v odvážných vizích hovoří Vegni dokonce o možnosti startu Gira ve východní Asii (Čína? Japonsko?).

Naopak společnost ASO, pořádající Tour, v minulosti spekulovala o startu jejich závodu z ostrova Guadeloupe (francouzské teritorium v Karibiku) nebo z Kataru, s jehož šejky ji pojily úzké obchodní vztahy.

Irská studie, která rozpracovala dopad úvodních etap Gira 2014 v Belfastu a Dublinu, vyzdvihla přínos takové akce pro ekonomiku, turistiku i propagaci celé země, a to navzdory poplatku, který musí místní organizátoři společnosti RCS uhradit.

Příští jubilejní, 100. ročník Gira začne v květnu 2017 patrně na Sardinii nebo Sicílii.

O start ročníku 2018 se ucházejí též skandinávské země. A s Vegnim při jeho návštěvě Prahy jednali rovněž Češi. Jenže iniciativa skupiny v čele s Václavem Klausem mladším narazila na nezájem některých předních pražských politiků.

Atraktivní vize prologu Gira v historickém centru Prahy, na nějž by navázala etapa na Moravu (Brno? Olomouc?) a třetí etepa s cílem v Bratislavě, tak zůstává odložena na neurčito.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze