"Jezdec, který promiluje noc před startem, je nepoužitelný," hřímal. A když Jacques Villeneuve loni vystoupil z vozu připraveného rozjet se do tréninku jenom proto, aby políbil snoubenku, mladičkou americkou baletku, jeho týmový šéf mu nařídil, že na příští závod ta slečna už nesmí.
Ženy ovšem patří k motoristickému sportu od jeho úsvitu. Připomeňme Elišku Junkovou, která roku 1928 jako jediná žena v dějinách vynikla na slavném sicilském závodě Targa Florio. Do formule 1 ale jako první žena usedla Italka Maria Teresa de Filippisová, která roku 1958 jela tři Velké ceny za Maserati a nejlépe skončila v Belgii - desátá, s odstupem dvou kol za vítězem.
"U žen v porovnání s muži nejde o sílu. Do formule 1 se nemohou nikdy prosadit proto, že jim chybí disciplína," řekl David Coulthard. "Ženy nejsou dostatečně agresivní," tvrdí proslulý komentátor britské televize Murray Walker. A Eddie Irvine, který má lepší pověst playboye než závodníka, rozhořčil nejen feministky, když prohlásil, že "ženy nemohou jezdit formuli 1, jelikož mají příliš malý mozek".
Nejslavnější závodnicí ve formuli 1 byla další Italka Maria Grazia (Lella) Lombardiová, jíž jeden multimilionář koupil místo v týmu March, kde jela v letech 1975-76 dvanáct závodů. Při Velké ceně Španělska 1975 skončila jako první a dosud jediná žena mezi nejlepšími šesti v cíli. Okolnosti však byly mimořádně problematické.
Kvůli obavám jezdců z nebezpečeného okruhu se málem nestartovalo. Po nárazu Němce Stommelena do bariéry, která se rozlomila, zemřeli pořadatel, novinář a dva hasiči a závod byl předčasně ukončen. Kvůli tomu se dávaly jen poloviční body a Lombardiová tehdy získala za šesté místo půlbod. Italka poté závodila na amerických okruzích, ale roku 1992, ve věku 42 let, podlehla rakovině.
Třikrát neúspěšně se pokoušela kvalifikovat do závodu formule 1 Britka Davina Galicaová, čtyřnásobná účastnice olympijských her ve sjezdovém lyžování. V roce 1990 aspoň vyhrála britský šampionát tahačů na okruzích. Stejný osud potkal ve formuli 1 dceru bohatého italského obchodníka Giovannu Amatiovou. Tatínek jí v roce 1992 pořídil za tři miliony dolarů místo v týmu Brabham, ale tři neúspěšné kvalifikace rovněž znamenaly odchod. Noviny si však Amatiové nadále všímaly - kvůli údajnému vztahu s Nikim Laudou.
Naposledy loni proběhla zpráva o ženě kandidující na závodní místo, to když Irka Sarah Kavannaghová měla testovat vůz týmu svého krajana Eddieho Jordana. Nestalo se. Ani Erja Häkkinenová, která jako jediná z manželek sledovala závody přímo z týmové garáže McLarenu, se už letos neobjeví. Formuli 1 zůstávají jen modelky v plavkách.