„Dárky na Vánoce už ani nekupuju,“ vtipkuje drsně pilot, který den před pokusem oslaví jedenatřicátiny. „My mu také pod stromeček nic nechystáme,“ navazuje s černým humorem šéf projektu Martin Lansdorf.
Jsou to žerty, z nichž mrazí. Nikdo neví, co se na uzavřeném úseku nově budované „hradecké“ dálnice D11 může ve skutečnosti stát. Žádný tahač ještě nikdy 300 nejel, takže se nedá přesně odhadnout, jak se v takové rychlosti zachová.
Existuje například nebezpečí, že ztratí přítlak a vzlétne do vzduchu. Pak by měl Vršecký velmi blízko k tragédii. V kabině pětitunového kolosu ho navíc uzavřou způsobem, že si zevnitř neotevře. Vršecký by tak byl bez nadsázky jako kamikaze, i proto se zvažuje, zda k dálnici vůbec pustit diváky.
Riziko divokého kousku lze nejsnáz přiblížit představou jízdy na hladkých letních pneumatikách v rychlosti 160 km/h s osobním autem po zasněžené silnici.
„Hodně podobně se tahač v jistých fázích jízdy chová,“ líčí Vršecký.
Pátý muž letošního Evropského poháru tahačů to ví, protože nedávno testoval na okruhu v Mostě, kde jel přes 260 kilometrů. Z vozu, který se začal téměř neovladatelně „mrskat“, vystoupil rozklepaný: „Třes rukou jsem dlouho nemohl zastavit.“
V dalším průběhu testů získal pilot větší kontrolu, jenže nejel třístovkou. Extrémní rychlosti, při níž je motor za limitem a přetáčí se, zkusí dosáhnout až při ostrém pokusu.
K uznání rekordu musí jet Vršecký v naplánované rychlosti kilometr tam a zpět. Znamená to, že 300 km/h udrží „monstrum XXL“ dvakrát 12 vteřin. Neví se, zda se „nerozskočí“.
Ani osobní auto dosud nejelo v Česku oficiálně třístovkou. Vršecký by tak byl první, navíc s truckem. Nápad pokořit magickou hranici s tahačem a ke všemu v českém (nikoliv v teplém dubajském) prostředí, vzbuzuje mezi odborníky údiv. „Je to mnohem riskantnější než jet třeba 350 kilometrů s formulí,“ míní formulový pilot Tomáš Enge. „Formule sedí na dráze, ale tohle?“
Podobně údajně reagoval i Nico Rosberg, závodník F1, který si s členy stáje povídal před týdnem. „Děláte si srandu? S takovou obludou jet takhle rychle nejde,“ říkal jim.
A co když ano? Bude-li v sobotu 8. prosince nad nulou beze sněhu, vlhka či mlhy, vyjede speciálně upravená buggyra k pokusu. „Bezpečnost je prvořadá, při sebemenších problémech vše stopneme,“ ujišťuje Lansdorf.
Jenže to platí o chvílích před pokusem. Až Vršeckého „uvězní“ v kabině a on zařadí, nebude už návratu. „Neslyším od lidí, že jsem blázen,“ tvrdí Vršecký. Landsdorf však dodává: „My to říkáme za jeho zády.“