Obě sobotní kvalifikace ve vedru dominoval vítěz ze Spa a z Doningtonu, Švýcar Fredy Kumschick. S časem 1:28,925 byl jeho Williams FW07C nejrychlejší před Španělem Folchem a Britem Eyrem na typu FW08 stejné značky. Nejlepším pilotem, který neseděl v konstrukci Patricka Heada byl Steve Hartley, na Arrowsu A6 v barvách magazínu Grand Prix.
Osud to však s výborně naladěným Kumschickem v neděli nemyslel dobře. Již v prvním kole zahřívacího tréninku se v Laudově zatáčce jeho Cosworth odporoučel. "Spravit se motor nedá a náhradní tu nemám." konstatoval jinak kupodivu spokojený Kumschick. "Když vezmete v úvahu, že vůz (který mám pronajatý od Jo Vonlathena) je již 21 let starý a že jezdíme na velmi tvrdých pneu, je můj dosažený čas dobrý i v porovnání s moderními F1. Nemyslím, že by někdo z tohoto auta mohl vymáčknout ještě více." Do závodu tak mohlo nastoupit jen 19 vozů.
Vítěz z Jaramy, Joaquim Folch, svou "zděděnou" pole-position nevyužil. Naopak: již před první zatáčkou ztratil dvě pozice a v ostré Castrol-Kurve kolidoval s Hartleyem. "Hartley do mě vrazil ze strany." vypravoval smutný Folch a ukazonal na rozbitý závěs a kolo.
Na špičce pole se již utrhlo duo Eyre-Bahlsen. Ve druhém kole Bahlsen vedení převzal a závod kontroloval. Na Richarda Eyre tak zase jednou zbylo jen druhé místo. Jako třetí dojel po sólové jízdě Mike Whatley na Ensignu, který tak vyhrál svou třídu a vede teď v celkovém hodnocení TGP.
Krásný, po celý závod trvající souboj zuřil o 4. místo, které zprvu držel Dave Karaskas. Po devíti kolech jej ale předjel Hitchins na Minardi. Brzy nato však začalo pršet a Hitchins své místo po "hodinách" v Rindtově zatáčce opět ztratil.
Ještě urputněji dováděli piloti na místech šest až devět. Japonec Nishida zde bojoval s Brity Morrisonem, Crowsonem a Collinsem. Zvláště oba kolegové z týmu "Lotus Classic", Nishida a Collins, se nešetřili.
Vítěz Bahlsen, jehož žena Andrea dojela 15., nakonec upřímě komentoval: "To, že Fredy nemohl startovat mou taktiku nijak neovlivnilo. 80% mé koncentrace beztak věnuji snaze jet co nejrychleji a udržet vůz na dráze. Nějaké taktické souboje se soupeři jsou vedlejší." Udržet vůz na dráze se mu podařilo na výbornou, i když musel být závod po 12ti kolech pro silný
déšť přečasně ukončen.
Malá připomínka k vítěznému Lotusu: Bahlsenovu týmu se sice podařilo vůz po technické stránce dát do bezvadného stavu, s lakováním se ale historicky o rok "přehmátli". Typ 81, se kterým roku 1980 v barvách firmy Essex startovali Andretti a de Angelis, se na A1-Ringu představil v barvové kombinaci JPS-Essex, kterou Lotus používal až od GP Španělska roku 1981, ovšem na jiném voze.
Na šampionát TGP teď ještě čekají závody v Misanu, Spa, Magny Cours, Brands Hatch a jako bonbónek na podzim v japonském Fuji. Japonci se již prý velmi těší hlavně na setkání s Nishidovým Lotusem 77 (Andretti s ním vyhrál ve Fuji roku 1976) a na Rauwersův japonský Maki F101.
Výsledek 4. závodu mistrovství FIA TGP na A1-Ringu:
1. Hubertus Bahlsen D Lotus 81 18:19,964
2. Richard Eyre GB Williams FW08 18:25,393
3. Mike Whatley GB Ensign N175 18:37,763
4. Dave Karaskas GB Arrows A4
5. Steve Hitchins GB Minardi 185 B
6. Junro Nishida J Lotus 77-1
7. Dan Collins GB Lotus 91
8. John Crowson GB Ensign N177
9. Alistair Morrison GB Tyrrell 012
10. Karl Maasen D RAM-March
11. Nico Bindels B Lotus 77-2
12. Paul Tattersall GB Ensign N179
13. Gianfranco Merizzi I McLaren M29
14. Pietro Ratti I Fittipaldi F5-A
15. Andrea Bahlsen D Tyrrell 008
16. Joop Rauwers NL Maki F101
Nedojeli:
Steve Hartley GB Arrows A6
David Abbott GB Ensign N180
Joaquin Folch E Williams FW08
Celková tabulka mistrovství FIA TGP:
1. Whatley 40 b.
2. Kumschick 29 b.
3. Hartley 25 b.
4. Morrison 21 b.
5. Bahlsen 20 b.
Vítěz závodu Němec Hubertus Bahlsen na Lotusu typ 81 z roku 1980. |