Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia, Oltcit a teď formule 1. Rumuni chtějí mezi elitu

ilustrační foto | foto: AP

4 2014
Pro Čechy je tenhle stát pořád synonymem jisté "balkánské zaostalosti" a vzpomínka na jejich auta? Ehm, jak jen to slušně říct? Oltcit i Dacia bývaly za socialismu hitem, ale... však víte. Přesto je teď Rumunsko blízko tomu, aby v motorsportu srovnalo krok s Anglií, Německem a úspěchy nějaké české Škodovky mohlo ostentativně přehlížet. Rumunský tým totiž míří rovnou do formule 1!

Tedy neděste se, rozhodně tam nehodlá vstoupit s Dacií – která však mimochodem od dob socialismu výrazně pokročila – natož s Oltcitem, protože zůstaneme-li u nadsázky, tak s jeho někdejší spotřebou by se stáj jen těžko vešla do současného ekologického omezení, kdy lze během závodu "spálit" maximálně 100 kilogramů paliva.

Ale teď už zase vážněji: rumunská stáj ponese jméno Forza Rossa (FRR), využívat má motory Renault (tak přece je tu nějaká spojitost s Dacií) a Mezinárodní automobilová federace FIA ji mezi stávajících 11 týmů pustí už příští sezonu. FIA o tom sice ještě oficiálně neinformovala, motoristický novinář Adam Cooper to však na svém webu považuje za hotovou věc. Už proto, že v dubnu FIA zařadila rumunský tým mezi vážné zájemce o F1.

A podle všeho rozhodně nemá jít o amatéry. Majitelem stáje je 54letý Ion Bazac, někdejší rumunský ministr zdravotnictví a nyní úspěšný podnikatel, který je dovozcem Ferrari do Rumunska (i proto ten italský název).

Díky svým politickým konexím získal pro tým v F1 podporu vlády, což se kromě státních záruk projevilo i tím, že rumunský ministr sportu lobboval za přijetí stáje na jednání FIA.

Sama vláda pak účast v F1 vnímá jako ideální reklamu na Rumunsko, která vyjde levněji, než kdyby měla pracně budovat okruh a snažit se od Bernieho Ecclestona získat do země jednu z Grand Prix. Podle novináře Coopera bude šéfem stáje zkušený Colin Kolles, někdejší šéf týmů Force India či HRT, jenž je původem Rumun.

Zatím však není jisté, zda se FRR do formule 1 pustí hned příští rok. Kromě tohoto týmu totiž FIA přijala mezi elitu i americkou stáj Haas, jejíž boss Gene Haas ovšem řekl, že není reálné připravit konkurenceschopný tým během sedmi měsíců, a do F1 vstoupí až v sezoně 2016. Dá se předpokládat, že Rumuni na tom budou obdobně a raději rok počkají.

Pak však tým s požehnáním vlády (nejspíš) začne ve velkém bourat předsudky o Rumunsku.

Problémy nových týmů ve formuli 1

ZA PRVNÍMI BODY KARIÉRY. Jules Bianchi s vozem Marussia při Velké ceně Monaka

ZA PRVNÍMI BODY KARIÉRY. Jules Bianchi s vozem Marussia při Velké ceně Monaka 2014.

Po příchodu ekonomické krize a odchodu automobilek z formule 1 (Honda, BMW, Toyota) hledala a hledá Mezinárodní automobilová federace FIA nové týmy, které vstoupí do šampionátu.

Zatím z posledního "konkurzu" vzešly tři stáje, které se v F1 objevily v roce 2010, a čekaly je hodně krušné začátky. Tým HRT například po třech sezonách kvůli dluhům závodění raději ukončil. Tým Virgin po prvních testech zjistil, že nemůže závodit na 100 procent, protože konstruktéři chybně vypočítali objem nádrže a vozy s palivem nevydrží až do posledního kola.

Později se stáje s původními jmény Virgin a Lotus přejmenovaly na Marussii a Caterham, často střídaly jezdce, ale prvních bodů se ve čtyřech uplynulých sezonách nedočkaly. Zvrat přišel teprve před pár dny při posledním závodě F1 v Monaku, kde Jules Bianchi dojel devátý a získal první dva body pro svůj tým i nováčky z roku 2010.

Marussii se to povedlo v jejím 83. závodě! A může to pro ni znamenat nebývalý finanční přísun. Týmy jsou totiž odměňovány podle složitého klíče, který vychází z jejich výsledků v Poháru konstruktérů i dlouhodobé konkurenceschopnosti a první body by Marussii mohly přinést až 30 milionů dolarů!

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze