Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učil Ricciarda, teď šéf českého týmu kritizuje poměry ve formuli 1

Igor Salaquarda, šéf týmu I.S.R. Racing | foto: www.filip-salaquarda.cz

29 2014
Poráží týmového parťáka Vettela. Jako jediný rovněž dokázal v sezoně F1 „ukrást“ vítězství neporazitelnému Mercedesu, naposledy v neděli. Přitom před třemi lety Daniel Ricciardo závodil ještě v české stáji z Čestlic. Jak na něj vzpomíná její šéf?

Událo se to taky na Hungaroringu, tam, kde v neděli Daniel Ricciardo podruhé v kariéře vyhrál závod F1. Bylo to jen o tři roky dřív a Australan tehdy místo u Red Bullu závodil za český tým I.S.R. Racing v nižší formulové sérii Renault 3.5.

„Jel na suchých pneumatikách na start, když začalo pršet, a vypadl ještě před začátkem. Bylo mu to líto a hned se omluvil celému týmu. A tak se pozná dobrý jezdec. Když udělá něco špatně, řekne to a nehledá výmluvy,“ říká Igor Salaquarda, šéf stáje I.S.R.

Takže vás nepřekvapilo, jak úspěšný je teď i v F1?
Ne, protože vím, že je dobrý. A ve formuli 1 dneska moc dobrých není, takže když tam někdo takový přijde, tak má velkou šanci, aby něco dokázal. A on je vážně hodně dobrý, k tomu výborný člověk, co skvěle komunikuje s týmem.

Jak jste ho tehdy získali?
V roce 2010 jsme ten náš šampionát skoro vyhráli a doktor Marko (poradce Red Bullu pro motorsport) věděl, že nám to funguje, tak zavolal, jestli bychom Daniela nechtěli. Znali jsme ho, dostali jsme i podporu Red Bullu, jen nám ho na dva závody vzali, protože už jezdil páteční tréninky v F1 a dva termíny kolidovaly. Skončil pátý, ale kdyby jel vše, bojovali jsme o titul.

Jezdil za vámi do Česka?
Časově už tehdy byl hodně vytížený. Věděl, že půjde do F1, tak trávil dost času na simulátorech, přesto k nám do Česka občas přijel.

Fotogalerie

Byl už tehdy výjimečný?
Takových, jako je Daniel, je v těch nižších kategoriích každý rok deset. Ale nemají příležitost a dost peněz, aby mohli něco dokázat. V GP2 či World Series (nižší formulové třídy) je to dneska těžší než v F1. Formule 1 už totiž není to, co bývala. Takže každý, kdo něco umí, má v ní šanci se prosadit.

Jste kritik současné F1, že?
Ptám se, jestli dneska ještě někoho zajímá. V Monaku, kde máme společně závody, bylo o 30 procent méně lidí, spousta jich ani nekouká. Proč? Už to nejsou závodní auta, teď záleží na tom, jakou kdo má spotřebu, jak šetří pneumatiky. To je přece k smíchu. Lidi, kteří mají technické vzdělání, nedokážou pochopit, jak mohl někdo pokazit něco, co bylo tak hezké. Teď to nemá zvuk, neslyšíte to. Když naše auta vyjela v Monaku, tak lidi šli na tribunu, protože si mysleli, že je to F1. Pak vyjela formule 1 a nevěděli, jestli se neuklízejí ulice.

I tak musí být pro vás reklama, když se z vašeho týmu dostane pilot do F1. Nejde jen o Ricciarda. Jezdil za vás Alexander Rossi, dnes testovací pilot Marussie, Sam Bird zase testoval pro Mercedes. Rus Sirotkin má nakročeno do Sauberu.
Důležité je jméno, které si musíte vybudovat. Snažíme se s jezdci pracovat, abychom jim pomohli, poradili. Neděláme to tak, že někdo přijde, přinese peníze a jede. Výsledek budujeme společně. Teď je ale motorsport ve velké krizi. Je čím dál těžší sehnat dobrého jezdce s nějakými sponzory. Ano, je hodně jezdců, kteří sice mají peníze, ale závodění je nezajímá. Jezdí proto, že to chtějí rodiče, což nikam nevede. Jestli se něco nestane, tak F1 bude marketingové divadlo, kde budou cvičené opice točit volantem. Ale ono se snad něco stane, protože není možné, aby to takhle fungovalo.

Vraťme se ještě k Ricciardovi. Stále jste v kontaktu?
Ano. Když jede závod v Monaku, vždycky za námi sám přijde. A i jeho rodiče. Ti u těch mladých jezdců bývají problém, protože je tlačí, aby jezdili dobře. Ale ti jeho jsou fajn. Na závodech byli s námi, ale vždy stáli stranou a nepletli se do toho. To je taky jeden důvod jeho úspěchu. Jezdec musí vyrůstat v klidu a pokorném prostředí.

A další důvod úspěchu?
Dobří jezdci se nikdy nevymlouvají. Když auto nefunguje, což se může stát, tak stojí za týmem a nestěžují si. Takový Daniel byl a myslím, že takový pořád je.

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze