Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Formule AutoGP: Italsko-český úspěch s výborným Charouzem

Jan Charouz při závodě Auto GP v Brně | foto: BPA

7 2010
Francouz Grosjean ještě loni jezdil v F1. Mocenské nesrovnalosti v Renaultu ho ale o místo připravily. S radostí proto přijal nabídku jezdit v nové AutoGP a ročník v jezdecky hodnotném šampionátu zakončil titulem. Titulem šampionátu, ve kterém slavil úspěchy i Jan Charouz.

Dřívější závodník, manažer a majitel stáje F1 Enzo Coloni se nikdy nepřestal snažit o inovace. Již desetiletí vymýšlí a pořádá šampionáty relativně silných monopostů, ve kterých se mladí jezdci mohou doporučit pro vyšší cíle. A to s relativně s nízkým rozpočtem. Coloniho posledním nápadem bylo zakoupit od organizace A1GP její odložené vozy a uspořádat s nimi mistrovství, které by úspěšně nahradilo málo známou italsko-evropskou F3000.

První ročník mistrovství se stal v mnohém ohledu nesporným úspěchem. Kvalita jezdců, týmů, okruhů a závodů řadí AutGP vlastně hned za F1 a GP2. Tedy daleko nad soudobé mezinárodní šampionáty F3 nebo všeobecně nemilovanou Světovou sérii Renault.

Pole jezdců obsahovalo hned dva piloty se zkušeností z F1, Romaina Grosjeana a Giorgia Pantana. Těmto dvou hvězdám se postavili špičkoví jezdci GP2 jako Luca Filippi, Adrian Zaugg, Vladimír Arabadžiev, Edoardo Piscopo, Carlos Iaconelli a Giacomo Ricci. Z nižších tříd se do AutoGP odvážili Adrien Tambay, Stefano Coletti a Natacha Gachnangová.

Z českého hlediska byl seriál zajímavý účastí Jana Charouze, kterému se tu dařilo mnohem více, než ve World Series Renault. Mladík jezdil za tým svého otce, Charouz-Gravity Racing. Česká stáj si v koncertu týmů DAMS, Durango, Super Nova a Trident vedla skutečně senzačně a v hodnocení týmů skončila druhá.

Romain Grosjean ještě v seriálu GP2

Romain Grosjean ještě jako účastník seriálu GP2.

Mistrovství AutoGP mělo svou premiéru koncem dubna v Brně a prvním vítězem její historie se stal Ital Luca Filippi na voze stáje Super Nova. 14 sekund za bývalým testovačem Hondy F1 dojel Jan Charouz jako čtvrtý a hned tím naznačil, že mu seriál sedí. Bodoval i ve druhém podniku víkendu, který vyhrál Bulhar Arabadžiev, startující výjimečně za tradiční francouzskou equipu DAMS.

Z Moravy putovala formule AutoGP do Imoly. Květnový podnik znamenal největší úspěch týmu Antonína Charouze: Francouz Adrien Tambay totiž dokázal v sobotu těsně vyhrát před domácími borci Piscopem a Onidim. V neděli dojel syn bývalé Ferrariho hvězdy Patricka čtvrtý a i Jan Charouz znovu zabodoval, zatímco se mezi vítěze nové formule poprvé zařadil Brazilec Iaconelli.

Coloniho organizace měla pro jezdce o měsíc později připraven opravdový bonbónek: Spa-Francorchamps. Belgický podnik byl zároveň debutem Romaina Grosjeana a vynikající Francouz v šampionátu hned zavedl nová měřítka. Vyhrál před Filippim, Pantanem, Reidem a opět výborným Charouzem. V neděli si Charouz poprvé vyzkoušel, jak se stříká šampaňským, když dojel za Iaconellim a Grosjeanem třetí.

Grosjean ovšem přetlačil konkurenci i v červencovém Magny Cours (šampionátu se tedy jistě nedá vytknout, že by nebyl opravdu mezinárodní záležitostí). V sobotu vyhrál a potvrdil, že bude bojovat o titul, i když nejel první čtyři závody. Charouz znovu dokázal, jak rychle se učí a dojel pátý, před svým vysoce ceněným týmovým kolegou Estebanem Guerrierim – letos bezesporu nejlepším pilotem World Series by Renault. V neděli si česká naděje dokonce polepšila: Charouz dojel jen o půldruhé sekundy za vítězem Iaconellim na senzačním druhém místě!

Jan Charouz při závodě Auto GP v Monze

Jan Charouz při závodě Auto GP v Monze, kde dokončil na skvělém druhém místě.

Po dlouhé letní přestávce pokřtila AutoGP, jako první velká série monopostů nový španělský autodrom Navarra. Překvapivě se tam prosadil Kolumbijec Leal. Grosjean bodoval třetím místem a v neděli slavil svůj třetí triumf roku, přičemž se mladý Charouz opět těšil ze třetího místa za Giacomem Riccim.

O mistrovi muselo rozhodnout velké říjnové finále v Monze a Grosjean tuto otázku vyřešil již v sobotu ve svůj prospěch: vyhrál před Charouzovým jezdcem Tambayem a stal se prvním šampionem AutoGP. V posledním závodě podařené sezony se prosadil Filippi před Charouzem, který ročník zakončil ve výborné formě a na celkově čtvrtém místě.

Honza již minulou zimu testoval vůz GP2 stáje ART a poslední podnik tohoto šampionátu se letos koná až v polovině listopadu v Adů Zabí. Jezdci, jako nový pilot Sauberu Sergio Perez, nebo mistr Pastor Maldonado do něj již nenastoupí a tak se uvolní několik kokpitů. Vedle zotaveného Josefa Krále, je tedy debut výborně naladěného Charouze realistickou vyhlídkou. Čeští fandové se pravděpodobně mohou těšit na dva domácí borce v GP2 – Charouz senior nenavštívil padok GP2 v Monze jen tak náhodou.

Konečné výsledky šampionátu AutoGP 2010

1. Romain Grosjean (Fr.) DAMS 58 b.
2. Edoardo Piscopo (It.) DAMS 42 b.
3. Duncan Tappy (Brit.) DAMS 37 b.
4. Jan Charouz (Čech) Charouz-Gravity 36 b.
5. Luca Filippi (It.) Euronova 34 b.
6. Adrien Tambay (Fr.) Charouz-Gravity 29 b.
7. Fabio Onidi (It.) Lazarus 24 b.
8. Carlos Iaconelli (Br.) Durango 24 b.
9. Julian Leal (Kol.) Trident 21 b.
10. Jonny Reid (N. Zéland) Super Nova 16 b.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze