Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

F1 teď stojí na rozcestí a hledá správný směr, jak ven z krize

Formuli 1 čeká v příštím období pokus o cestu z krize. | foto: AP

23 2014
Nakonec je jedno, jestli titul v Abú Zabí získá Lewis Hamilton, či Nico Rosberg. Mnohem zásadnější je, co se v příštích měsících bude dít se samotnou F1. Ta se ocitla v krizi a neví, jak se z ní dostat.

Třeba je to šance i pro nějakou českou hospodu Na Růžku, aby o sobě dala vědět a stala se „světovým“ podnikem. Koneckonců ta reklama při současné bídě v F1 prý ani moc nestojí. The Windmill Inn je malý venkovský „pub“ ze zapadlého anglického Littleworthu, který do minulého týdne měl na internetových stránkách 20 až 40 přístupů denně. Teď je jich 30krát tolik a fotografie podniku otiskují nejedny britské noviny.

Kdo s koho Hamilton vs Rosberg

Majitel Charles New se totiž zapojil do sbírky, kterou vyhlásil tým Caterham. Ten chtěl od dárců vybrat 2,35 milionu liber, aby se po dvou vynechaných závodech mohl zúčastnit poslední Velké ceny roku v Abú Zabí. Byť nakonec posbíral o 300 tisíc liber méně, i díky zmíněnému hospodskému, jenž poslal pár tisíc liber, v Emirátech bude. I s logem hospody na monopostu!

Šance v boji o titul

Hamilton získá titul, když...
... dojede do cíle před Rosbergem
... skončí druhý
... Rosberg bude druhý a on nejhůře pátý
... Rosberg bude třetí a on nejhůře šestý
... Rosberg bude čtvrtý a on nejhůře osmý
... Rosberg bude pátý a on nejhůře devátý
... Rosberg bude nejlépe šestý


Rosberg získá titul, když...
... vyhraje a Hamilton bude nejlépe třetí
... bude druhý a Hamilton nejlépe šestý
... bude třetí a Hamilton nejlépe sedmý
... bude čtvrtý a Hamilton nejlépe devátý
... bude pátý a Hamilton nejlépe desátý

Pomineme-li, že je ve světě F1, jenž loni vygeneroval příjmy 29 miliard korun, absurdní, aby jakýkoliv tým – a to i ten, kterému teď velí nucený správce – pořádal sbírky, stejně dobročinnost nestačila. Caterham sice do Abú Zabí odjel, jenže v době, kdy absentoval, zněj prchl pilot Marcus Ericsson, a tak se hledala náhrada.

Oslovení odmítali, na nabídku kývl až Will Stevens, ale jeho příchod se podařilo oficiálně doladit až ve čtvrtek ve 12.49. O jedenáct minut později by už bylo pozdě. Možná i proto ztratil hned v prvním tréninku víc než sedm vteřin na Lewise Hamiltona.

Pořád je však na tom on i celý Caterham o něco lépe než stáj Marussia. Ještě ve středu věřili mechanici, že do Abú Zabí přiletí, jenže pak je z londýnského letiště vedení poslalo domů. A člověka napadne: Kde to jsme, když tým v F1 ještě ve středu neví, zda v pátek naskočí do tréninků? A kde to jsme, že tým v F1 shání pilota „last minute“?

Ano – tohle je krize!

Jenže krize, kterou kdekdo už před několika lety předpovídal. I samotná Mezinárodní automobilová federace FIA v roce 2009 tušila, že je potřeba před ní nějak zasáhnout, a tak slíbila zavést v F1 (volitelný) rozpočtový strop ve výši 40 milionů liber. Na jeho základě nalákala do F1 tři nové týmy, nakonec z něj však sešlo. A co víc – o pár měsíců později stejná organizace schválila, že v roce 2014 musí týmy jezdit s ekologičtějšími motory, což prý výrazně sníží celkové náklady.

Nico Rosberg během Velké ceny Ruska
Velká cena formule 1 v Soči krátce po startu.

Byla a je to jen polovina pravdy! „Už tehdy se říkalo, že je to levnější pohonná jednotka jen naoko. Že provoz bude sice levnější, ale jeho vývoj bude přesný opak a bude stát pár hlav. A dnes to tady máme. Dva týmy kvůli motorům krachují, protože to extrémně zatížilo peněženky všech stájí,“ říká Tomáš Enge.

Pro představu: jen za motory dnes některé týmy platí až 70 procent z původně slíbeného rozpočtu 40 milionů liber, a tak je jasné, že tenhle balík navzdory někdejším slibům rozhodně nestačí!

Kilometr za sto tisíc

Enge je sice na jedné straně závodník, na té druhé je i oddaný formulový fanoušek , jenž na adresu nových motorů kriticky říká: „Ta změna je pro nás negativní. Sice na obrazovkách vidíme spotřebu paliva, ale to je pro nás nezajímavá informace. My chceme vidět tvrdé souboje na trati.“

A že by byl nějak výrazně levnější i sám provoz? Při pohledu na rozpočty týmů vychází jeden kilometr na trati na 100 tisíc korun! Zvláštní kapitolou je fakt, že motory jsou nejen extrémně drahé, ale navíc tiché, proti čemuž se postavila výrazná část fanoušků i jezdců ana F1 to od počátku sezony vrhlo negativní pohled.

„Sedíte na tribuně, vyjede F1 a vy si říkáte: Hm, je to rychlé. Pak vyjede na trať GP2 (doprovodná série k F1) a najednou vám naskočí husí kůže a zvedne se vám adrenalin. Místo hluchého zvuku F1 má tohle říz. A GP2 se hned zdá zábavnější a adrenalinovější než F1,“ vypráví Enge. Přitom rozpočty týmů jsou až desetkrát nižší a ty nejrychlejší vozy zajíždějí obdobné časy jako ty nejpomalejší z F1...

Je jasné, že jedním z viníků krize je FIA. Tím druhým – ne-li větším – Bernie Ecclestone. Muž, který F1 velí 40 let a jemuž je 84, tvrdí: „Moje práce skončí, až budu v rakvi. A stejně by se měli tehdy všichni ujistit, že je její víko dobře uzavřené.“

Lewis Hamilton vede pole závodníků ve Velké ceně Soči.
Nick Rosberg během kvalifikace na Velkou cenu Ruska.

Teď k jeho spoluvině nad stavem, který v F1 panuje. Stojí za systémem, jenž rozděluje zisky F1 mezi týmy. A jeho základní podstatou je to, že úspěšnější berou mnohem víc než ty menší a výsledkově slabší. Zní to na jednu stranu logicky, na druhou stranu se však ty menší nemohou rozvíjet, nemohou se zlepšovat, získávat nové partnery a směřují ke krachu. I proto zní najednou logičtěji námitka Monishy Kaltenbornové, šéfky Sauberu: „Ať všichni dostávají stejně. Protože úspěšné týmy pak dokážou získat mnohem víc sponzorů.“

Bernie, není čas odejít?

Jenže Ecclestone se brání, že systém změnit nemůže, prý nejde najednou roztrhat smlouvy. Spíš je roztrhat nechce, protože na jejich základě jde 37,5 procenta zisků do jeho firmy. A změnu nechtějí ani velké týmy. Je jasné, že Mercedes, Red Bull, Ferrari či McLaren jsou někde jinde. Stáj z Maranella je nedílnou součástí historie F1, jeho DNA. První dva jmenované týmy zase vyhrály posledních 32(!) Velkých cen, ale pokud ani trochu nesleví, zůstanou v F1 samy.

Už teď to vypadá, že v příští sezoně bude na startu jen 9 týmů, i proto kdekdo navrhuje, aby stáje mohly do závodu nasadit tři auta. Enge však varuje: „Řešení to je, protože bychom najednou na čele viděli ne pět vozů, ale deset. Mám však obavu, že kdyby pravidlo o třech autech bylo povinné pro všechny, přežijí jen nejsilnější. Pro týmy jako Force India a Sauber, jež mají problémy už teď, by to bylo neúnosné.“

Ovšem F1 si láme vaz nejen kvůli vysokých nákladům. Kvůli konzervativnímu smýšlení Ecclestona, který jako by žil v ulitě a neznal názory fanoušků, je F1 uzavřenější. Dvouhodinové závody neudrží televizního diváka, navíc se boss brání většímu využití Twitteru či Facebooku, dnes ve sportovním marketingu úplné samozřejmosti. „Jsou to nesmysly. Podle trendu bychom měli 15letým nabízet značky našich sponzorů. Ale když někdo uvidí Rolex, tak si nemůže koupit jejich produkt. Pro nás jsou důležitější bohatí sedmdesátníci.“

Je v tom sice kus pravdy, ale Ecclestone jaksi zapomíná, že i z 15letého může vyrůst dobře vydělávající podnikatel, který pak bude chtít peníze utratit na závodech F1.

I proto se do něj pustil Eddie Jordan, bývalý majitel týmu v F1. „Nikdo nevíme, zda Bernie ještě vůbec ví, co říká. Čas na odchod jednou přijde u každého a myslím, že v jeho případě už je pravá chvíle, aby skutečně skončil.“

Nebyla by nová krev ve vedení F1 způsob, jak ukončit krizi?

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze