Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v F1. Vozy mění svou tvář, piloty ochrání svatozář

Kimi Räikkönen při testech F1 v Barceloně. Ferrari testovalo i nový bezpečnostní prvek zvaný svatozář. | foto: Profimedia.cz

19 2016
V neděli startuje nová sezona formule 1 a bude to nejspíš naposledy, kdy budou mít jezdci zcela nechráněné kokpity. Blíží se velká revoluce, po které F1 změní svoji tvář.

Nejspíš i oni občas hřeší, vlastně dle mnoha zpráv z jejich soukromí - třeba od Lewise Hamiltona - lze říct, že dozajista, přesto už brzy bude nad hlavami jezdců F1 svatozář. Nebude symbolem jejich mravnosti, nýbrž je má v autě ochránit před smrtí.

Tragické nehody, které v posledních letech zasáhly okruhové závody, vedení F1 donutily ještě navýšit bezpečnost jezdců, a tím pádem zásadně změnit vzhled monopostů. Už v předsezonních testech vyjel Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel se zvláštní konstrukcí na svém voze, které se říká svatozář.

A následně i stáj Red Bull zveřejnila své „stíhačkové“ řešení, jež se liší od toho od Ferrari.

Spojuje je jedno: mají ochránit hlavy pilotů, které jsou momentálně v F1 tou nejnáchylnější částí těla ke zraněním. Fatálním zraněním.

Pokud je třeba trefí volně poletující pneumatika či jiná část vozu, jezdce zabije, jako se to v roce 2009 stalo v šampionátu F2 Henrymu Surteesovi či loni v květnu Justinu Wilsonovi v IndyCar. „Henryho zasáhlo kolo, které vážilo 28 kilogramů. Kdyby měl svatozář, existovala by šance,“ říká jeho otec John, sám mistr světa v F1 i motocyklech.

Stáj Red Bull přišla s vlastním řešením podoby svatozáře. Připomíná to ochranu, jakou kdysi měli piloti stíhaček.

Stáj Red Bull přišla s vlastním řešením podoby svatozáře. Připomíná to ochranu, jakou kdysi měli piloti stíhaček.

F1 se dlouho částečně uzavřeným kokpitům bránila, bála se, že by zničily její DNA, a odmítavý křik přišel i poté, co s ní Ferrari vyjelo na testech. Jenže cesta k nim se nezastaví, spíš naopak.

Ředitel závodů F1 Charlie Whiting v Melbourne, kde v neděli startuje nová sezona, prohlásil, že svatozář (ta v podání Ferrari) se na všech autech objeví už příští rok. „Rok 2017 stihneme a já nevidím důvod, proč bychom ochranu měli odkládat.“

Po březnových testech prý padly obavy, že by se jezdci v případě nehody z kokpitů těžko dostávali, a byť si Vettel i Räikkönen stěžovali na lehce omezený výhled, má to být přijatelná daň za bezpečnost. Navíc vývoj svatozáře ještě pokračuje.

Definitivně Whiting a spol. rozhodnou koncem května.

Už teď tahle revoluce má uvnitř F1 řadu odpůrců. Jakmile Lewis Hamilton spatřil v Barceloně na trati „nové“ Ferrari, hned na svůj Instagram rozhořčeně psal: „Prosím ne! Toto je nejhůř vypadající úprava v historii F1.“

A později přidal i tato slova: „Věřím, že něco takového do F1 nepřijde. Pokud ano, tak doufám, že budeme mít možnost to odmítnout. Já to na své auto nechci.“

A nebyl v kritickém pohledu sám.

Nico Hülkenberg, pilot Force India, řekl: „Vypadá to hrozně. Přece nemůžeme úplně všechno sterilizovat, F1 si musí uchovat nějaké riziko. Zničíme-li ho, nebude náš sport sexy.“ A David Coulthard, bývalý pilot F1, přidal: „Nemyslím si, že by monoposty měly mít velikost dodávky a jezdci mít okolo sebe ty nejbezpečnější airbagy na světě.“

Na druhou stranu je tu mnoho podporovatelů. Když Sebastian Vettel poprvé vystoupil z vozu, na kterém byla upevněna svatozář, popisoval: „Jsou věci, které ještě musíme vylepšit - výhled i estetiku. Jsem stejného názoru jako mnozí fanoušci, že hezké to není. Jenže řešení může být totálně škaredé, ale když dá jezdci vyšší šanci na přežití, musíme ho zavést. Kdyby měli na autě svatozář Surtees či Wilson, možná by teď ještě žili.“

Na což pro BBC reagoval i Surtees senior. „Hamilton by měl o svatozáři víc přemýšlet a měl by uvažovat o zodpovědnosti, kterou jako mistr světa nese. To Sebastian trefil svými slovy hřebík na hlavičku.“

Co je víc: krása, či život?

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze