Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Grosjean si plní svůj americký sen a v Melbourne přepisoval historii

S HAASEM. Romain Grosjean při Velké ceně Austrálie F1. | foto: AP

20 2016
V posledních letech se stalo tradicí, že nově příchozí tým do seriálu chvíli vlaje na chvostu startovního pole a poté se za doprovodu exekutorů rozloučí. Americký projekt Haas F1 však šokoval bodovaným umístěním hned v premiéře.

Název Haas F1 možná běžnému sportovnímu fandovi nic neřekne, ale jméno Gene Haas je v Americe hodně slavné. Jako majitel Haas Automation uspěl v sektoru výroby autodílů, potom vzal útokem sérii NASCAR a nyní proniká do formule 1.

Nešlo tedy v žádném případě o uspěchaný a narycho poslepovaný projekt skupiny podnikatelů, jak tomu v F1 v posledních letech často bylo. Gene Haas koupil motory Ferrari a pečlivě dva roky svůj tým připravoval. Několikrát sice poznamenal, že nečekal vysokou technickou náročnost formule 1, ale nevzdal se. Na rozdíl od jiných také nenastoupil do série s dvojicí nezkušených, co možná nejvíce platících jezdců, ale s celkem zkušeným Estebanem Gutierrézem (který za sebou ovšem má významný finanční potenciál z Mexika) a renomovaným závodníkem Romainem Grosjeanem.

Haas se snažil nic nepodcenit a vyplatilo se. Ve své premiéře v Grand prix při Velké ceně Austrálie vybojoval právě francouzský pilot šesté místo a osm bodů. Ale uspěl by i při starém systému, kdy body slavilo prvních šest pilotů v cíli. Haas je přitom prvním americkým týmem v F1 posledních třiceti let.

„Pro nás je to jako vítězství,“ řekl po šestém místě Gene Haas. A dobře věděl, že za body vděčí nejen svému ohromnému technickému zázemí, ale také Romainu Grosjeanovi, který už několikrát v F1 dokázal, že rychlostí může konkurovat těm nejlepším. „Romain přišel do neznámého týmu a nevěděl, jestli to všechno bude fungovat. Byl to od něj risk, ale dal do toho všechno, pomohl nám vyladit vůz a udělal z nás vítěze.“

Romain Grosjean

Romain Grosjean

Romain Grosjean v roce 2014 s vozem Lotus při GP Číny.

Romain Grosjean v roce 2014 s vozem Lotus při GP Číny.

Romain Grosjean minulou sezonu v F1 žádná slova chvály nepronesl. Lotus zmítaný finančními problémy nedosahoval dřívějších výsledků a rychlost jeho letošních vozů (pod názvem Renault) ukazuje, že cesta zpátky nahoru bude dlouhá. Ačkoliv to ani sám nečekal, Francouz získal podpisem smlouvy s týmem Haas šanci na lepší výsledky, než by měl u zavedené stáje.

„Neuvěřitelné! Mám stejný pocit jako na nejvyšším stupínku na pódiu,“ radoval se Grosjean. „Hned po první jízdě jsem řekl klukům, že to auto má obrovský potenciál. Po pravdě jsem to vůbec nečekal. Navíc je hodně oblastí, kde se dá auto vylepšit a tento výsledek je pro nás obrovským povzbuzením do další práce.“

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze