Martin Macík, týmový šéf Davida Pabišky, po telefonu přímo z Argentiny jen s úsměvem říkal: "No jo, Davídek, ten se nezmění. Ale věřím, že když jde o zdraví a život, tak by nezastavil jenom on."
Pabiška sice na Rallye Dakar nepřijel vyhrát, přesto už teď patří mezi hrdiny závodu. Ve středeční etapě pomáhal vážně zraněnému italskému jezdci Luku Vigliovi. "Volal helikoptéru, čekal až do jejího příletu a poté ho ještě pomáhal nakládat." Čert vem ztracenou čtvrthodinu, byť mu ji pořadatelé podle pravidel nejspíš aspoň zčásti umažou.
Fair play v MF DNESDeník MF DNES a Klub fair play při Českém olympijském výboru hledají a zveřejňují příběhy fair play ze soutěží všech výkonnostních úrovní i věkových kategorií od mládeže po veterány. Tipy označené heslem FAIR PLAY můžete posílat na e-mail: pavel.grossmann@mfdnes.cz |
Pro Pabišku bylo hlavní, když později zjistil, že je Ital v pořádku. A ta Macíkova slova o tom, že se nezmění? Pabiška je vzácně vídaný sportovní rytíř, už před 13 lety při českém šampionátu v enduru zachránil život soupeři. Nebýt jeho zastavení a zásahu na trati, kdy vytáhl zapadlý jazyk Ondřeji Weberovi, bylo by zle. Však také později dostal za svůj čin Světovou cenu fair play!
Dřív se pomáhalo víc. Ale na Dakaru, drsném čtrnáctidenním maratonu, není jediným zachráncem. Třeba Jaroslav Valtr se svým kamionem Liaz už ze závodu odstoupil, přesto nemusí být jeho sponzoři smutní. Svět totiž obletěly záběry, jak překlápěl ze střechy vůz Hummer jezdce Robbiho Gordona, jednoho z favoritů v soutěži aut.
A když musel Aleš Loprais zastavit ve středu kvůli problémům s elektronikou, jedním z prvních, který mu nabídl pomoc, byl krajan Marek Spáčil. "Aleš zůstal stát v nepřehledném místě, kde se hodně prášilo. Hrozilo, že do něj někdo praští. Marek nemeškal, vzal Aleše na lano a chtěl krajana dovézt až k cíli. Při této jízdě však dostal defekt, takže záchranná mise bohužel rychle skončila," popsal Spáčilův kolega Tomáš Vrátný.
Zkrátka je velmi pozitivní, že v souvislosti s českými účastníky přicházejí z Dakaru pozitivní zprávy o jejich fair play činech. Byť k duchu této soutěže patří, postupně se bohužel víc a víc vytrácejí.
"Na přelomu 80. a 90. let se pomáhalo hodně. Tehdy se Dakar pojímal tak, aby se hlavně dojel, a až pak se řešily ty – tehdy hodinové – rozdíly. Teď je to hodně agresivní a vyšponovaný závod, kde rozhodují minuty," říká osminásobný účastník Jaroslav Lamač. "Honba za časem a touha po umístění je dnes tak silná, že se takřka nepomáhá."
Pořadatelé sice jezdcům nabízejí, že v případě pomoci jiným jim odečtou časy. Dokonce mají na svých strojích speciální tlačítko, které po stisknutí má onen čas automaticky odečítat. Ale tak lehké to není. Třeba Pabiškovi ztracené minuty během včerejška ještě nezmizely a i Lamač vzpomíná na rok 2009, kdy se Spáčilem vytahoval zapadlého Lopraise. "Odmazali nám jen půlku času."
Přesto se rytíři na Dakaru najdou. A je fajn, že jsou to Češi!