Cesta do vozu formule jedna nebyla jednoduchá a už vůbec ne laciná. "Realizace tohoto snu stála sto padesát milionů korun," konstatoval Antonín Charouz, duchovní otec a hlavní realizátor myšlenky dostat českého pilota do nejrychlejšího monopostu.
Smlouva s Jordanem testovacími jízdami skončila, ale má roční opci, které chce Jordan využít. "My se nyní rozmýšlíme, co bude dál," říká Charouz a vůbec nepopírá, že jedna část snu je splněna. Na konci další, by měl Tomáš Enge v kokpitu vozu formule jedna závodit.
"Už dnes bychom mohli podepsat smlouvu a za částku kolem sta milionů korun by Tomáš mohl jezdit ve slabším týmu, ale to není náš cíl. "Radši bychom zvolili jinou cestu. Tomášova výkonnost poroste a dobrý tým sám projeví zájem o jeho služby," říká známý podnikatel, který sám strávil mnoho času za volanty závodních vozů.
Kromě Engeho jej potěšil v sobotu večer majitel stáje Jordan. "Volal mi a gratuloval. Byl s Tomášem moc spokojen a tvrdil, že jel s horším autem, než Trulli." Ital měl totiž náhradní vůz pro závody, zatímco Enge měl testovací vůz.
Enge tvrdí, že svézt se nejrychlejší formulí byl pro něho stejný rozdíl, asi jako když normální řidič přesedne z trabanta do nejlepšího porsche. "Je to vynikající auto, vadily mi jen vroubkované pneumatiky, takže jízda po suchém okruhu mi místy připadala, jako bych jel na hladkých gumách po namoklém okruhu. Když si mladý závodník vůz osahal dokázal jeden okruh v pátek zajet jen o 1,33 vteřiny pomaleji než zkušený Trulli.
Ve čtvrtek mechanici upravovali Engemu sedadlo. "Posez je úplně jiný, než ve formuli 3000, nohy jsem měl výš než zadek," vysvětluje závodník a přiznává počáteční nervozitu. "Trochu jsem se toho bál. Bylo to něco úplně jiného, ale když mi v pátek řekli, abych si vzal přilbu, nemohl jsem už nic dělat," vzpomíná jak se seznamoval s výkvětem atomobilové techniky.
"První kolo jsem jel hodně pomalu, ale během tří okruhů jsem si na auto zvykl a už jsem si to užíval." Přesto přiznal jednoznačně, že i když byl jeho výkon odborníky kladně hodnocen, závod se světovou automobilovou okruhovou elitou by ještě jet nemohl. "Když přesednete z pomalejšího do rychlejšího auta, tak si zvyknete rychle, naopak to trvá déle. Formule jednička byla v zatáčkách tak o třicet - čtyřicet kilometrů rychlejší, než formule 3000."
Mladý jezdec se kochal vybavením vozu. "Všechno je na volantu, tlačítko pro pití, seřízení plynu a diferenciálu. I spojku ovládáte prstem, máte větší cit než v noze. Použijete jí ale jen při rozjíždění."
Jednou se s autem dostal na trávník. "Jen jsem trochu vyjel, nic vážného - odjel jsem sám." Připomíná, že šlo hlavně o testování motoru a elektroniky. "Kdybych s autem něco udělal, taky by to asi skončilo," uvažoval.
Tomáš Enge si poprvé v životě zkouší kokpit formule 1 ve voze Jordan před víkendovými testy na okruhu v Barceloně |
Tomáš Enge při testech vozu F1 jordan v Barceloně. |
Barcelona, prosinec 1999: První Engeho zkušenost s formulí 1 - testy v týmu Eddieho Jordana. |
Po návratu z testů dostal Tomáš Enge porcelánovou kopii vozu formule 1 Jordan. |