Tak to však rozhodně není. V letošním ročníku formule 3000 předváděl Enge nevídaně jistou jízdu, zbavil se kiksů loňských sezon a nebýt zkratů soupeřů a technických závad, titul by si zajistil i bez deseti bodů, které mu byly odebrány za doping. Přesto se mu sen většiny motoristických závodníků vzdaluje... "Každé svezení formulí 1 je super zážitek a vždy to člověku něco dá. A všichni to sledují," přiznává.
Enge už formuli 1 jel. Po krachu Prostu však kontakt ztratil a dosud se mu nepodařilo vyhoupnout se zpět. "Já se tam pohyboval. Měli jsme závody na stejných okruzích a lidi z F1 formuli 3000 sledují," vyvrací jezdec. Suverén loňské sezony F3000 Justin Wilson však skončil v seriálu formule Nissan, kde dominoval ve světě F1 již "odepsaný" Ricardo Zonta. "A ten dokonce F1 loni testoval. A časy v Jordanu měl výborné. Jenže nyní Vám devadesátdevět procent lidí odpoví, že o něm letos ani neslyšeli. Nevím, proč mu to nedopadlo. Třeba jsem nyní v podobné situaci."
Management Engeho se koncem loňského roku vrhl po volném místě ve formuli 1. V Prostu absolvoval tři závody. Zvolená stáj však zkrachovala. "Bohužel jsme nečekali, že tým bude mít takový pád, jaký měl. Nikdo to nečekal. Sice se hovořilo o tom, že má finanční problémy, ale my krachu dlouho nevěřili. Pak už bylo pozdě. I na smlouvu testovacího pilota. Teď už víme, že i tak silný a známý člověk jako Allan Prost může neuspět," přiznává po roce. Takže pane Enge, chyboval Váš management? "Chyba to nebyla," brání se pilot. "Stala se prostě nepředvídatelná věc."
Pro příští sezonu se nabízí řada variant. Od vytoužené formule 1, po vytrvalostní závody cestovních vozů. Daleka to v současné době už není ani za oceán. "Americké formulové závody CART by se mi líbily. Mohla by to být zajímavá zkušenost," navrhuje Enge cestu ve stopách v současnosti nejzářivěji stoupající hvězdy Juana Pabla Montoyi. V Americe je však ještě jedna série formulových monopostů. Indy Racing League v současnosti CART v sledovanosti a technickém zázemí převyšuje. "IRL? Jezdit dokola na oválech podle betonových zdí? Tak to ne," rezolutně odmítá jezdec.
V Evropě se nabízejí série cestovních vozů GT nebo DTM. "Obě jsou na vysoké sportovní úrovni. To je pravda. Obecně však platí, že si připadám ještě příliš mladý, abych soutěžil s cestovními vozy. Chci zůstat u formulí," prozrazuje Enge a rychle dodává, že formule ano, ale formule 3000 už v žádném případě. "Tam bych se už vrátit nechtěl. Byl by to risk. Můžeme mít smůlu na stáj a budu dojíždět na konci první desítky. To bych si pokazil pověst."
Jeho letošní stáj Arden International mu však nabídla smlouvu. S ní by asi na konci výsledkové listiny nekončil. Tam je však problém jiný. Engeho stájový kolega Wirdheim se ukazoval ve vynikajícím světle. Navíc je o čtyři roky mladší. "Nechci jezdit vedle Björna. Letos přišel jako nováček a rychle se učil a to hodně i ode mě. V posledním závodě v Monze ukázal, že je schopný vítězit. Mohlo by se stát, že by se naplnilo pořekadlo ´Když se dva perou, třetí se směje´ a vyhrál by někdo úplně jiný."
Tomáš Enge |