Pochází z Liberce, dřív bruslil na ledě, teď bruslí na asfaltu. „Krasobruslení je minulost. V dávných dobách jsem úspěchy měl, na republice jsem skončil druhý, ale teď už to nešlo. Předminulý rok jsem skončil,“ prozradil; ovládal trojité skoky, čtverné ještě ne. Trénoval ho Juraj Sviatko, multišampion Slovenska.
Závodní jízda kontrolovaným smykem ale krasobruslením zavání, což sami drifteři přiznávají. Bodují je rozhodčí a hodnotí se i ladnost jízdy: rychlost a úhel driftu, těsnost průjezdu kolem určených bodů, v tandemové jízdě vytváření tlaku na soupeře a kopírování jeho smyků.
„Je to vážně dost podobné,“ přikyvuje jedenadvacetiletý Zakouřil. Opět je tedy závislý nejen na svých schopnostech, ale i na přízni sudích. „Samozřejmě každého něco někdy naštve, vidíte to jinak, ale při driftu se rozhodčí snaží být spravedliví.“
Auta Zakouřila fascinovala odmala, vlastní sbírku modelů na dálkové ovládání. „Měl jsem rád hlavně bavoráky, sešla se jedna a jedna, čichli jsme k motosportu a stal jsem se drifterem. Přišlo to samo,“ vykresluje. Právě vozy BMW jsou mezi smykaři nejpoužívanější.
Rodiče ho podporují i sponzorují. „Byli pro. Za tři čtyři roky jsem prošel nějakým vývojem, dovolím si víc než na začátku kariéry.“
Projíždět zákruty bokem, to chce kumšt i odvahu. Zakouřil trénoval na letištích nebo parkovištích.
Co je driftMotoristická disciplína, v níž piloti jedou zatáčky kontrolovaným smykem. Vznikla v Japonsku před 30 lety. Český šampionát se jezdí pod názvem Czech Drift Series (web drifting.cz). Drifting ale není uznán podle Mezinárodní automobilové federace jako profesionální automobilový sport. |
„Nehodu jsem při učení neměl, ale přetočil jsem se snad tisíckrát. Nebo dvoutisíckrát,“ vybavuje si a začátečníkům radí: „Chce to nejprve slabší auto, postupně zvyšovat výkon a zdokonalovat se.“ V běžném provozu se mu závodní zkušenosti hodily. „Bohužel jsem měl na silnici pár bouraček. Člověk dostane hodiny, kolikrát mi zachránilo zadek, že to umím ovládat.“
Je několik technik, jak auto dostat do řízeného smyku. „Plynem, trhnutím volantu anebo použitím ruční brzdy. Záleží na trati. Na mosteckém autodromu mi nejvíc vyhovovala ručka,“ přibližuje.
Do první zatáčky se tam vozy řítily rychlostí kolem 160 kilometrů v hodině! „Náročná trať, oproti minulému roku rychlejší. Nástřel do první zatáčky se opravdu jezdí ve fofru, není prostor na žádnou chybu.“ Ale i když přijde, nemá fatální následky. „Na okruzích je to bezpečnější a profesionálnější než na letišti.“
Koho drifteři svezou, ten obvykle vidí jen flekatý svět, šmouhy. Piloti jsou v klidu, ne zmatení. „Člověk se to naučí a pak jede jako automat.“ Ovšem není to přesně jako ve filmu Rychle a zběsile. „Se závodním driftem to má jen málo společného, je to hodně přibarvené.“
Zakouřil sní o velkém závodění. „Rád bych se podíval do světa a tam se příjemně umístil. Ať už ve světové sérii Formula D či D1, nebo v evropském šampionátu, což jsou Drift Allstars a King of Europe Drift.“