Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Drama autokrosařů vrcholí v posledním závodě, blízko titulu jsou i dva Češi

Václav Fejfar (vlevo) a Ladislav Brožek při závodu mistrovství Evropy v Nové Pace. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

23 2010
Hned čtyři jezdci mohou o víkendu v divizi I tzv. plechových aut dosáhnout titulu mistra Evropy. V italské Maggioře o jeho získání pojedou také Ladislav Brožek z Hradce Králové a Václav Fejfar z Lužan u Jičína.

První pohled na průběžné pořadí divize I plechových aut v mistrovství Evropy v autokrosu takové drama nevěští. Jenomže když se jezdcům odečtou body za nejhorší umístění v dosavadních závodech, vychází z toho daleko napínavější podívaná. Tak zamotané rozuzlení boje o titul mistra mistra Evropy, jaké uvidí právě v této divizi o víkendu italská Maggiora, autokrosový šampionát ještě nepamatuje.

ME v autokrosu, divize I

Pořadí v čele před posledním závodem:
1. Pleskovas (Litva) 110 b.
2. Brožek (Česko) 109 b.
3. Kvašnin (Rusko) 99 b.
4. Fejfar (Česko) 94 b.


Po odečtu nejhoršího výsledku:
1. Pleskovac 101 b.
2. Kvašnin 99 b.
3. Brožek 98 b.
4. Fejfar 94 b.

Pro titul si mohou dojet čtyři jezdci a zdaleka ho nemusí získat ti, kteří do něj půjdou s nejvyšším počtem bodů v průběžném pořadí. První Litevec Pleskovas a druhý Ladislav Brožek z Hradce Králové totiž bodovali zatím ve všech závodech a o nějaké body s velkou pravděpodobností přijdou, třetí Rus Kvašnin a čtvrtý Václav Fejfar z Lužan u Jičína však ve dvou podnicích body nezískali a nic se jim tak škrtat nebude.

"Kdo vyhraje, bude mistrem Evropy," předpovídá Václav Fejfar, jeden z dvojice Čechů, která má v Itálii šanci na evropskou korunovaci. Fejfar jde do závodu v Itálii sice ze čtvrtého, tedy mezi uchazeči o titul posledního místa, ale s jasnou vizí. "Chci tam vyhrát," hlásil.

Není to pro něj nic nemožného. Právě na této trati se mu dařilo, už když jezdil seriály autokrosových speciálů. Vyhrál tam i loni se svojí "plechovou" Škodou Fabia, i když byl nakonec diskvalifikován. K tomu v této sezoně triumfoval už ve třech závodech a čtvrtá výhra mu o víkendu ve Francii v souboji s Maďarem Karaiem utekla jen o půlku auta. "Auto je připravené, proč to nezkusit," uvedl Fejfar.

S ještě výhodnější pozicí do posledního závodu půjde královéhradecký Ladislav Brožek. Ten sice na vítězství v některém z podniků letošního seriálu stále ještě čeká, ale jeho pravidelná umístění v popředí závodů ho zatím řadí na průběžné druhé místo. Je jen o jediný bod za vedoucím Litevcem Pleskovasem.

"Snažím se před závodem si to nepřipouštět. Je to sport, vyhraje ten, kdo bude nejlepší," hlásil ve středu už z Itálie zkušený královéhradecký jezdec, "když člověk ví, jak na tom je, samozřejmě by ho mrzelo, kdyby to nedopadlo dobře."

Brožek si o víkendu ve Francii užil své, přesto nakonec obsadil čtvrté místo a připsal si třináct bodů. Zatím se mu škrtá jedenáct za nedávné šesté místo v Maďarsku, hůře zatím nedojel. "Ve Francii jsem si snad smůlu vybral. V tréninku mi odešel motor a museli jsme ho vyměnit, v poslední rozjížďce jsem zase ve velké rychlosti auto převrátil a dost poničil," připomněl Brožek.

Brožek opravoval ve Francii, Fejfar raději vyrazil domů

Autokrosař Václav Fejfar v neděli po skončení závodu na nic nečekal a vyrazil z Francie domů. "Chtěl jsem na autě všechno přejít a připravit ho na Maggioru co nejlépe v domácích podmínkách," vysvětloval borec z Lužan u Jičína, jak strávil necelý týden od minulého závodu do víkendového vyvrcholení evropského šampionátu v divizi I tzv. plechových aut.


Jeho konkurent královéhradecký Ladislav Brožek zvolil úplně jiný plán. Přestože se mu ve Francii porouchal motor a musel ho vyměnit, navíc při krkolomné havárii, která následovala po proražení pneumatiky, poničil u svého Fordu Focus karosérii, zůstal v zahraničí.


"Dva dny jsme opravovali ve Francii a pak jsme se už přesunuli do Itálie," vysvětloval ve středu. "Sice jsem se překulil přes střechu ve velké rychlosti, ale měl jsem docela štěstí, nerozbil jsem ani přední sklo."


Právě příprava aut může v neobvykle vyrovnané bitvě o titul hrát v neděli výraznou roli. "Už je vidět, že je konec sezony, technika je tím poznamenaná," připouští Brožek, současně druhý v průběžném pořadí.


Problémy měli a mají téměř všichni, které o víkendu čeká rozhodující závod. "Pleskovas řeší motor, podobně na tom je i Kvašnin," přibližuje Brožek problémy největších soupeřů.

Favorité pro rozhodující duel počítají s větší konkurencí

Ve Francii si to přední autokrosaři divize I v boji o titul rozdávali jen mezi sebou, ale na něco podobného mohou v posledním závodě sezony zapomenout. "Skončil šampionát v rallyekrossu a řada jezdců bude v Maggioře startovat. A vzhledem k tomu, jaká tam je trať, mohou pořadím pořádně zamíchat už také proto, že motory jejich aut mají mnohem větší výkon," myslí si jezdec autoklubu z Nové Paky Václav Fejfar.

Zatímco o víkendu se k závodu ve Francii přihlásilo jen deset jezdců, nyní jich podle českých jezdců bude minimálně dvojnásobek a spíše ještě víc. "Proto bude důležitý už i měřený trénink a také rozlosování na jednotlivé rozjížďky," je přesvědčen Fejfar.

V této konkurenci bude čtveřice borců bojovat o mistrovský titul. Jejich šance jsou vyrovnané, přesto Fejfar jednoho z nich řadí nad ostatní: "Rus Kvašnin neponechal nic náhodě a právě tato trať je jako pro něj a pro jeho auto."







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze