Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Riziko si nese každý sám

Motoristický sport je nebezpečný a každý závodník, pořadatel nebo divák se ho účastní výlučně na vlastní riziko. Neříkáme nic nového, neříkáme to poprvé ani naposledy. Ale zřejmě je třeba to donkichotsky opakovat, jak ukazuje sobotní tragédie z rallysprintu v Blovicích. Po havárii soutěžního vozu tam jeden lidský život skončil a další k tomu neměly daleko. Dvacet let se takové neštěstí na českých rallye nestalo. Při popularitě soutěží je div, že nepřišlo dřív. Z následků nelze vinit jistě nešťastnou posádku. Stalo se na uzavřeném úseku, kde platí jiná pravidla než v běžném silničním provozu. Rychlost neomezená, závodníkům patří cesta i okolní prostor. Bez tohoto vědomí by za volant nemohl usednout nikdo, aniž by se nebál kriminálního postihu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Koreli

prave ceske natury...
Souhlasim s tratovym komisarem, protoze vy ostatni jste, dle vasich vyjadreni, sotva na nejake rally byli. Jen sedite u televize a poslouchate zpravy. Samolibost nekterych divaku na trati je neuveritelna. A pak dojde k tragedii a muzou za to lide, kteri se staraji sec mohou, aby se nikomu nic nestalo (20 let se jim to vicemene darilo)... Ale o mrtvych a zranenych jen dobre:(
0/0
28.2.2002 10:57

Tom Hanus

Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Riziko si nese každý sám, pokud se rozhodne skákat například z okna ať už s padákem nebo bez něj, a nebo v případě automobilových závodů, pokud se pohybuje v zakázaném prostoru a zjevně překračuje dané zábrany nebo se vzpírá pořadatelské službě nebo policii. V takovém případě má být na trati dostakek pořadatelů, aby mohli zabránit nepovolenému pohybu nebo závod zastavit. Nemohu souhlasit s tím, že "Stalo se na uzavřeném úseku, kde platí jiná pravidla než v běžném silničním provozu. Rychlost neomezená, závodníkům patří cesta i okolní prostor." to přece může platit pouze za podmínky, že je tento prostor UZAVŘEN a to doslova a dopísmene. Co uděláte například s člověkem, kterého nějaké rally vůbec nezajímá, je v lese na houbách a vyjde na trať? Je on povinnen sledovat tisk a internet, a studovat mapy, a být informován o rally? Jestliže chystám něco nebezpečného, jak sám autor tento sport popisuje, pak mám plnou odpovědnost, aby to nebylo nebezpečné pro nikoho! Konkrétně v Blovicích se jednalo o místo, které při této logice nemělo být vůbec v uzavřené obci přístupné divákům a to z toho důvodu, že právě prostor mezi silnicí a plotem u zahrady byl minimální. Ti nešťastníci nebyli jediní, kdo v tomto prostoru byl. Pořadatelé však neudělali vůbec nic. Je pravda, že řidič závodního automobilu nemůže nijak eliminovat neočekávané riziko, ale pořadatel jej musí zabezpečit!!! A to neudělal ani v tomto případě a bohužel se to neděje ani při jiných závodech. Výrok: "Dvacet let se takové neštěstí na českých rallye nestalo. Při popularitě soutěží je div, že nepřišlo dřív." je snad pro všechny, cítící se smrtí člověka, bez komentáře. Není nic nad lidský život ani žádná rally. Onen divák a ti zranění se nepřišli na soutěž dobrovolně zabít, pohybovali se v NEZAKÁZANÉM PROSTORU, neporušili žádná pravidla ani překážky pořadatele. Jsou proto logicky nevinní. Vinu nese někdo jiný, jen doufám, že celá věc neskončí ve vytracenu a že si lidé odpovědní za tento sport uvědomí, že nejen "byznys" a výdělky, ale i kvalitní pořadatelská služba a jasné přijetí osobní odpovědnosti všech funkcionářů tohoto sportu přinese taková řešení, která zabrání podobným tragédiím i za cenu, že se rally bude jezdit například na uzavřených okruzích. Mohlo by to být daleko zajímavější právě pro diváka, který bude navíc v bezpečí.
0/0
26.2.2002 11:26

bdX

Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Milý Tome,
k souhlasu tě nikdo nutit nemůže, ovšem plácáš hrušky s baňama. V oficiálním programu této i každé jiné rally najdeš mimo jiné i tato bezpečnostní upozornění pro diváky:
- nestůjte před hradbami stromů, zdmi a domy
- nestůjte ve výjezdech zatáček
- nestůjte v únikových zónách
- najděte si únikovou cestu
-zachovávejte dostatečný odstup od trati
Pokud by se pobití občané drželi těchto pokynů, nebo alespoň JEDNOHO z nich, NIKDY by se nemohli ocitnout v místě tragédie. A když už tam byli, tak poté, co potíže předchozích vozů signalizovaly možné problémy, měli rychle toto místo opustit, jako to udělali jiní diváci, kteří o své zdraví dbali.
Za rally na okruhu je možné považovat rallycross. Můžeš si sám porovnat diváckou přitažlivost těchto dvou disciplin. Rally uzavřená jen do okruhu už není rally. Stejně, jako v Brně Farinovy zatáčky na novém okruhu už nejsou těmi původními, tak 20 km trať RZ stočená do okruhu nemůže být tou původní tratí.
0/0
26.2.2002 14:58

L. Winkelhoffer

Re: Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Mám dojem, že tohle je odpověď autora článku nebo cynika nebo že by viníka? Pokud někdo něco plácá, pak se nezlob, ale ty. Pleteš řády s pravidly, dobrými zvyky a chováním normálních lidí. Něco nebezpečného s apelem na rozum lidí už tady bylo v podobě komunismu. Jestli chceš něco nebezpečného pořádat, musíš vzít odpovědnost za zdraví všech kolem. Regule rally je možná nějaký "soubor opatření" funkcionářů a pořadatele pro především soutěžící a jezdce (nic proti tomu). K divákovi se ale dostane, pokud si jej zakoupí v rámci jakéhosi programu. Celou tragédii podtrhuje tvé doporučení chování "normálních" lidí, které nebezpečné místo opustí. Mýlíš se ty: zde musí zasáhnout autorita v roli pořadatele a prostor nekompromisně vyklidit, tím spíše, jestli bylo zřejmé, že to tady "auta rozhazovalo". Bylo tedy zřejmé, že, jak i sám přiznáváš, šlo o nebezpečné místo! Tak však ozančené asi nebylo. Kde byli pořadatelé? Už jsi někdy viděl uzavřený okruh pro rally, Činov,"klatovský lom", Sosnová, Brno? Pokud ano, tak proč to trapně srovnáváš s rallycrossem? Sorry za ten tón, ale trochu ti uniká, že zahynul člověk.
0/0
26.2.2002 15:47

L.K.

Re: Re: Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
At je to tak nebo jinak, ja si myslim ze co se tyce zabezpeceni tehle soutezi, tak bezpecnost je na, kazdy na to muzeme mit svuj nazor, velmi dobre urovni, je to takova docela stroha rec cisel, ale na podobnych podnicich je to, jak uz ste zminili, prvni obet po dvaceti letech, kdezto u nas na silnicich v beznem provozu, ted mi za to hlavu netrhejte, presny cislo neznam, zarve rocne tech lidi 1400. Kdyz srovname tythle dve cisla tak si myslim ze na celej care vedou v bezpecnosti sportaci. A krom toho takova vec jako se stala o vikendu v Blovicich se muze stat vzdycky, at to zabezpeceni bude sebelepsi. Takze jediny zpusob jak to zvratit, je podle me, zrusit, sampionat, aby nebylo s cim srovnavat. To je asi krajne nestasne reseni?!?
0/0
26.2.2002 20:09

bdX

Re: Re: Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Okruh jsem viděl, ale je to jen zpestření. Zokruhovaná rally není žádná rally. Je to okruh, zajímavý, ale pro kvalitu rally nepodstatný a nedůležitý. Trvám na tom, že za své zdraví zodpovídá v první řadě každý sám. Je ovšem jednodušší se vymlouvat na ONI. ONI měli, ONI neměli, ONI neřekli, ONI řekli, ONI musí. Není nic jednoduššího, než hodit zopodvědnost na někoho jiného, jen JÁ za nic nemůžu.
0/0
26.2.2002 22:16

bdX

Re: Re: Re: Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Jo, a ještě k tomu osobnímu. Spekuluješ úplně špatně, v Blovicích jsem nebyl. Úmyslně jsem oddělil účast s lidskou tragédií od obecné otázky bezpečnosti na trati RZ.
0/0
26.2.2002 22:44

Perkele

Re: Re: Re: Re: Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Každý z Vás má tak trochu pravdu... ale zkuste si to na vlastní kůži... V posledních letech jsem dělal traťového a bezpečnostního komisaře na Rally jako Paramo a Bohemia... Kdo to někdy nedělal, tak nepochopí co je to za otrockou práci přemlouvat někoho, kdo si myslí, "že tady u té zdi se mu nemůže nic stát" A když už se Vám povede ho z toho místa dostat, tak odejde pár stovek metrů dál, kam nevidíte a otravuje tam stejnou argumentací dalšího komisaře... Holt lidská blbost je nekonečná! Nezbývá nic jiného, než bezpečností na trati pověřit profesionály, čímž by se ale do rally přinesl prvek vybírání vstupného na jednotlivých stanovištích... No uvidíme
0/0
27.2.2002 13:38

Libor Pavlata

Re: Nemohu souhlasit a nesouhlasím!!!
Volání po absolutní odpovědnosti je stejná demagogie jako kdybych tvrdil, že když postavím jakýkoliv most, tak jsem odpovědný za všechny, kteří z něj skočili. Samozřejmě, že smrt člověka tímto způsobem je strašná věc a je třeba se ptát zda bylo učiněno všechno pro bezpečnost, ale v rámci možností. Během rallye může auto vyjet z tratě kdekoli a chtěl bych vidět Vás Tomáši, jak by jste zabezpečil 100% desetikilometrový úsek silnice. To co zde píšete má jediné řešení - zrušit tento sport. A to snad nikdo nechcem...
0/0
28.2.2002 14:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze