Do buginy Randýsek usedá poslední tři roky, během kterých nasbíral spoustu zkušeností na závodech v Africe i Evropě. „Jde o vůz americké firmy Arctic Cat. Účast na Dakaru v Argentině bude dosažením jakési mety. Pojedeme s podporou evropského dovozce ASP Group, proto se náš tým jmenuje Arctic Europe,“ vysvětlil 44letý závodník.
Díky úzkému spojení s výrobcem a místním distributorem bude mít na drsném závodu tovární podporu v každém cílovém místě ve formě materiálu. „V této kategorii jde hlavně o boj techniky, která požaduje velkou servisní péči. Dakar nezná jakékoli slitování, a když se nedostanete na start dalšího dne, závod pro vás končí. Na motorce bojuje člověk, aby to zvládl fyzicky, v bugině jde o boj s technikou, abychom ji v tom vysokém tempu a náročných podmínkách udrželi při životě,“ vysvětluje závodník.
Hlavním cílem tedy bude hlavně dojet do cílového Rosaria. „Aby člověk dojel první, musí první dojet,“ připomíná Randýsek otřepané heslo českých dakaristů. „Snažíme se použít zkušenosti z posledních tří let, co se nám kde stalo, a nakouknout do servisních záznamů, abychom zjistili životnost součástek, a tím se přiblížili jiným továrním týmům. Například X-Raid vymění po třech dnech diferenciál, který stojí deset tisíc liber jen proto, aby jeli na jistotu. Podobný systém máme vypracovaný i my,“ prozrazuje.
Osazenstvo buginy bude tvořit ještě spolujezdec Rostislav Plný. „Je to trochu proti mé přirozenosti, vždycky jsem jezdil sám. Ale Rosťa je můj soupeř z offroadmaratonu, výborný navigátor a řidič, který mě přesvědčil, že by bylo dobré potlačit ego něco si dokazovat a pokusit se zajet něco pro Arctic Cat,“ vypráví Randýsek.
Spolu se vydají na trať, která obvykle mívá kolem devíti tisíc kilometrů. Letos vlivem rozsáhlých záplav odřeklo účast Peru a s ohledem na očekávané silné projevy El Niňa i Chile. Závodníci tak projedou Argentinou a Bolívií, stranou velkých dunových lokalit v chilských Andách.
„Písek ale není největší problém, i když laika napadne, že bugina s obsahem do 1 000 kubických centimetrů může mít v dunách problémy. Výkon je sice důležitý, ale větší problém jsou dlouhé 800kilometrové přesuny každý den. Buginy mají maximální rychlost omezenou na 120 kilometrů, nemůžou tedy konkurovat velkým autům,“ vysvětluje hranický pilot.