Dakar pojedu letos naposledy, tvrdí motocyklista Macek

  10:49
Třikrát a dost! Motocyklový závodník Martin Macek se chystá na lednovou Rallye Dakar jako na svou poslední. "Po dojezdu té loňské jsem dlouho zvažoval, jestli ještě vůbec pojedu. Ale kamarádi mi pomohli, a tak říkám: Ano, pojedu, ale bude to naposledy!" prohlašuje jezdec ze Smržovky, který byl v předchozích dvou ročnících nejlepší z českých motorkářů na této slavné soutěži.

Martin Macek | foto: Archiv

Opravdu bude Dakar váš poslední?
Podívejte, je mi čtyřicet, zdraví mám jen jedno a nechci, aby se ze mě stal úplný lazar. Dakar je obrovská zátěž, u mě to odnášejí záda. Kdyby se našel silný partner, který by řekl: Nic jiného dělat nebudeš, než se soustředit na ten jeden závod, možná bych své rozhodnutí změnil. Ale na 99 procent jedu Dakar naposledy. Určitě se tam v budoucnosti ještě rád podívám, ale ne jako závodník, ale třeba jakomechanik nebo pisatel do nějakého zpravodaje.

Vloni jste dojel na skvělém osmnáctém místě, ale přesto se vám už do dalšího Dakaru nechtělo. Proč?
Zkušenosti s Jižní Amerikou byly drsné. Člověk byl dobitý a věděl, co ho tam příště čeká. Nehledě na to, že jsem si třikrát sáhl na úplné dno sil. Proto jsem říkal, že už mě tam nikdo nedostane. Navíc i shánění peněz je těžší než v minulosti.

A co se změnilo, že jste kývl a jdete do toho dobrodružství znovu?
Všechno. Z holandského týmu Yamaha jsem přešel k českému Czech Dakar Teamu. Ten kolem sebe shromáždil asi čtyřicet lidí a má velké cíle v kamionech, autech i motorkách. Nebýt téhle nabídky, určitě bych Dakar už letos nejel. Ale teď se na něj hrozně těším.

Proč jste nezůstal u Holanďanů?
To byl super tým, ale ročně jsem najezdil 120 tisíc kilometrů mezi Nizozemskem a Českem, což mě strašně ubíjelo. Tým navíc dostal i menší peníze na rozpočet. Možnost být v českém týmu s dobrými lidmi a mechaniky byla velice lákavá.

Je pro vás výhodou i české prostředí týmu?
Určitě. U Yamahy byly trošku konflikty. Holandský kolega měl oproti mně takové neviditelné výhody. Měl jsem tam být číslo jedna, ale úplně to tak nebylo...

A v Czech Dakar Teamu?
V motocyklové části bych měl být jednička. Jede se mnou například Honza Veselý, který se mnou byl vloni jako mechanik. Týmu jde o to, aby byl vidět. Zázemí bude velice dobré.

Jaká je vaše motivace pro letošní Dakar?
Obrovská. Mám velkou šanci se dostat do vysněné desítky. Ta mě vážně láká. Nahrává mi o skutečnost, že pořadatelé omezili velké motorky s pomocí restriktorů, a tím zvýhodnili nás na  čtyřistapadesátkách. Takže pevně věřím, že se mi do té první desítky podaří dostat.

K čemu jsou ty restriktory dobré?
Brání v přívodu vzduchu. Motorky v určité fázi nedostanou stoprocentní výkon a ten dvousetkilový stroj na tom bude v určité chvíli výkonově stejně jako moje čtyřistapadesátka. Ta je ovšem o padesát kilo lehčí. Na tom můžeme vydělat a plnohodnotně závodit se silnými motorkami i v rychlých etapách.

Vloni se jel Dakar poprvé v Jižní Americe. Pomůžou vám ty zkušenosti do letoška?
Ano, člověk už ví, jak se připravit na etapu a čím je terén specifický. Ale každá trať je úplně nová, protože se může během dne nebo i hodiny úplně změnit. Nikdo neodhadne, jestli bude pršet nebo přijde vichřice. Kdo říká, že je na Dakar stoprocentně připravený, neví, o čem mluví. Já jsem taky vloni věděl, jak bude etapa vypadat, ale nakonec mě tam překvapilo tolik věcí, že jsem na to zíral s otevřenou pusou.

Co je v Americe nejhorší?
Nejvíc nepříjemná jsou obří dunová pole. Mají až 500 metrů a nedají se překonat žádnou technikou. Člověk musí uvažovat, jestli to objede nebo jestli se vrátí na waypoint. Africká Sahara není tak extrémní jako poušť Atacama, nehledě na to, že na jihu Ameriky jsou v tomto ročním období vyšší teploty.

Máte nízké startovní číslo 15. Je to výrazná výhoda?
Pro mě je patnáctka šťastné číslo, protože při své první účasti na Dakaru jsem dojel právě patnáctý. Hodně jsem bojoval o to, abych se na startovní listině dostal co nejvýš. Nejvíc mě potěšilo, že Francouz David Frétigné, se kterým se znám, má číslo 12 – a to byl vloni celkově třetí. Jedeme kousek od sebe, což je pro mě hrozně pozitivní. Známe se z endura, dokážeme spolu komunikovat a spolupracovat. Třeba mu pomůžu k tomu, aby Dakar vyhrál, a on zas mně k co nejlepšímu umístění.

Jsou favorité závodu stejní jako v minulých letech?
Horko těžko teď budeme někoho tipovat na favorita, protože opravdu nevíme, co restriktory udělají s velkými motorkami. Z první dvacítky podle mě může vyhrát kdokoliv. Pořadatel navíc hrozí, že už mezi závodníky nebudou minutové rozdíly, ale hodinové jako dřív. První motorkář může být druhý den až dvacátý.

Ale známá jména opět jedou, že?
Ano. Despres, Coma nebo Casteu si nenechají závod ujít. Někteří změnili značku, takže trochu spoléhám i na to, že by mohli mít technické problémy.

Kolik jste toho přes rok najezdil?
Upřímně řečeno, neměl jsem moc času. Vznikal nový tým a bylo s tím spojeno hodně práce. Ale po těch letech zkušeností a tréninku mi stačí se na motorce v jedné etapě jen rozkoukat a pak se dostanu do tempa, kde si můžu říct: Tohle je moje hrana a víc už nemůžu.

Jaké jsou vaše poslední dny před odletem do Argentiny?
Chodím na rehabilitace a snažím se hlavně dostat do psychické pohody. Do Buenos Aires chci přijet s čistou hlavou a nepřemýšlet nad ničím jiným než nad závodem. Technika už je na cestě, pokud ji piráti nepotopili, budeme si ji 28. prosince moci vyzvednout.

Martin Macek


Motocyklový závodník ze Smržovky, 40 let. Za svou sportovní kariéru vyhrál desítky tuzemských i mezinárodních podniků v enduru a byl členem úspěšných reprezentačních týmů.


V oblasti dálkových soutěží zajel při svém debutu na posledním africkém Dakaru v roce 2007 celkově 15. místo mezi motocykly.


V roce 2009 obsadil v týmu Yamaha Europe celkově 18. místo opět na stroji Yamaha WR450F.


V ročníku 2010 pojede ve sloučeném týmu Czech Dakar Team na úplně novém WR450F s francouzským rallye kitem upraveným speciálně pro jihoamerický terén.


V Mackově týmu pojede jako soutěžní jezdec i jeho loňský mechanik Jan Veselý (také na WR450F). V týmu najdete i známé osobnosti "dakarské" scény – jména jako Marek Spáčil, Jiří Janeček, Oldřich Bražina a další.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Embiid si podmanil New York, Lakers ztrácejí proti Denveru naději

26. dubna 2024  7:22,  aktualizováno  8:37

Hned tři týmy bojovaly ve čtvrtek o naději na druhé kolo play off basketbalové NBA. Philadelphia...

Překonala životní děsy a vládne. Kordová vyzrála mezi velikány sportu

26. dubna 2024  8:30

Když se v neděli ráno probudila a z okna spatřila nečas, který na hřišti v Texasu panoval, jen se...

Kloučkův návrat do Budějovic je potvrzený. Willa bylo těžké sesadit, tvrdí

26. dubna 2024  8:17

Dominika Hrachovinu v budějovickém brankovišti nahradí Milan Klouček. Spekulace z hokejového...

Musím se učit i na turnajích, líčí Menšík. Příští týden píše didaktické testy

26. dubna 2024  7:30

Madrid (Od naší zpravodajky) Nejprve vůbec nevěděl, jestli na prestižní turnaj do Madridu odcestuje. Chvíli si myslel, že kvůli...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...