2 000 eur dostane jako cestovné a tisícovku jako bonus za to, že je úřadujícím mistrem světa. A může na tom být ještě líp. Pokud by zítřejší závod vyhrál, přijde si na dalších 2 300 eur.
Odměny jsou nařízené mezinárodní unií
„Takhle je to určené mezinárodní cyklistickou unií UCI,“ vysvětluje ředitel táborského závodu Čestmír Kalaš. Přepočítáváte to na české koruny? Když Boom vyhraje, vydělá si přes 130 tisíc. Za hodinu práce.
Ale nenechte se mýlit, cyklokrosaři jezdí i za větší peníze. Kromě platu od své stáje dostávají zejména na podnicích nižší kategorie startovné. Jejich cena? Jako v ostatních sportech je tajná a navíc hodně individuální.
Před pár týdny však Hans Van Kasteren, manažer belgického týmu Fidea a zároveň organizátor klání v Zonhovenu, zveřejnil v belgickém deníku Sportwereld startovné některých jezdců: Fenomén posledních sezon Belgičan Nijs – 8 000 eur.
Mistr světa Boom – 5 000 eur.
Belgičan Wellens – 4250 eur.
Jeho krajan Albert – 3500 eur.
Český vicemistr světa Štybar – 3 000 eur.
„Nijsova cena je ještě vyšší než osm tisíc,“ reagoval jezdcův manažer Christophe Impens. „Jeho ekonomická hodnota je 15 až 20 tisíc eur.“
Proč Světový pohár láká jezdce víc než šampionát
Smlouvání o startovném se však táborští pořadatelé vyhnuli. Jezdcům platí z nařízení mezinárodní unie přesně dané cestovné. Prvních pět závodníků žebříčků UCI bere 2 000 eur, pak se odměna snižuje až do padesátého místa. Celkem 26 500 eur (zhruba 660 tisíc českých korun). Plus dalších 12 tisíc eur na odměnách pro nejlepších třicet.
„Navíc jde o body do žebříčku UCI, podle kterého pak jezdci dostávají startovné na ostatních závodech,“ dodává Čestmír Kalaš. „Proto ani mistrovství světa nemá lepší obsazení než Světový pohár,“ tvrdí.
Nahrává tomu i fakt, že v den závodu elitního seriálu se nesmí konat žádný jiný závod. A ještě jeden „detail“ – prémie 30 tisíc eur pro vítěze celého Světového poháru.
Zítřejší závod startuje v Táboře v 15.00, vysílá ČT4. Trať vede poli poblíž sídliště Lužnice, vstup pro diváky bude zdarma.