Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak začínala Vuelta: podivná časovka a Velitsovy vzpomínky na rok 2010

Slovenský cyklista Peter Velits za okamžik převezme červený trikot pro lídra Vuelty. | foto: AP

23 2015
Tak takový start Vuelta ještě nezažila. Krátká týmová časovka po pláži přinesla už před sobotním startem spoustu otazníků a po rozhodnutí jury o její neutralizaci taky trochu blamáž pro pořadatele. Co se vlastně stalo?

Čtvrtek odpoledne: zmatek

„Děláte si srandu?“ prohlásil Nicolas Roche ze Sky. Chris Froome se pro změnu na sociálních sítích ptal fanoušků, jestli mají nějaký nápad, jak si s časovkou poradit.

Načež začalo zákulisní lobby. „Opravdu si Mezinárodní cyklistická unie myslí, že je tohle akceptovatelné?“ pronesl za všechny Rory Sutherland z Movistaru.

Na tom se přece nedá závodit!

Někteří závodníci dokonce naznačovali, že si 7,4 kilometru „střihnou“ na horském kole! Těžko říct, jak by ho tak rychle do Španělska dopravili, ale představa to je zajímavá. Všichni do jednoho kritizovali trať, po které se měl jet úvodní týmový prolog Vuelty. Trasa totiž vedla po betonu, asfaltu, vyvýšeném dřevěném mostíku, gumové platformě... a k tomu přidejme trochu písku. No prostě „pejsek a kočička vařili dort“.

Pátek odpoledne: však ono to nějak dopadne

„Poté, co jsme obdrželi stížnosti týmů, jsme společně s rozhodčími závodu znovu projeli trať a rozhodli, že etapa na plánované trase probíhat bude. Zaznamenaný čas ale bude počítán pouze v týmové klasifikaci, ne v té jednotlivců,“ zaznělo z úst pořadatelů.

Jinými slovy, úvodní díl Vuelty bude neutralizován – rozumějte: pojede se pouze o červený trikot lídra, ale žádné časové rozestupy favoritům nehrozí. Bylo jasné, že se peloton rozdělí na dvě poloviny. Půlka časovku pojede naplno, ta druhá ne.

Sobota podvečer: Vuelta stejně začne až v neděli

Na trať jako první vyráží celek MTN-Qhubeka a zajíždí čas… jak dobrý vlastně? To v té chvíli nikdo neví, ale nezdá se, že by do toho dali všechno. „Pro diváky u televize a lidi na pláži to muselo být super. Pro nás už míň,“ komentoval hned po závodě sportovní ředitel Jens Zemke.

První, u koho bylo vidět, že jede naplno, byl tým Lotto-Jumbo. Tratí proletěl rychlostí více než 53 km/h a ukázal, že i na tomhle povrchu se dá jet rychle a přitom bezpečně. „Ale jo, bylo to fajn. Nečekali jsme, že budeme takhle rychlí. Vuelta ale začíná až zítra,“ potvrzoval Mario Aerts, sportovní ředitel.

Na čele se objevila Orica, možná největší favorit týmového chronometru, když ji o pár minut později o necelou sekundu přeskočil Tinkoff-Saxo vedený Peterem Saganem.

Jezdci stáje BMC oslavují na pódiu vítězství v týmové časovce, která zahájila letošní Vueltu.
Jezdci stáje BMC oslavují na pódiu vítězství v týmové časovce, která zahájila letošní Vueltu.

„Jedna sekunda!“ lamentoval nešťastný Cameron Mayer, jedna z mašinek australského vláčku. „Za posledních 24 hodin se toho řeklo a napsalo tolik. My si tu trať na tréninku projeli opravdu rychle. V závodě to je ale samozřejmě o něčem jiném. Bylo tam pár vyhrocených momentů, ale zvládli jsme to a jedeme dál.“

Peter Sagan se právě s úsměvem od ucha k uchu bavil se spolujezdci, jak to Orice nandali, když je vzápětí o necelou vteřinu přeletí jenom pětičlenný vlak BMC v čele s dalším slovenským cyklistou Peterem Velitsem. Sagan po etapě situaci komentoval: „Kvůli mně jsme zase druzí.“ Narážel tak na své téměř předplacené druhé místo v etapách Grand Tour.

To Velits může slavit, i když ještě v týmovém autobuse nebylo jasné, jestli i BMC časovku nepojme příznačným stylem „lážoplážo“.

„Opravdu, ještě v autobuse směrem na start jsme se o tom dohadovali. Pak jsme se ale domluvili, že i přes veškerý risk pojedeme naplno. Jsme mistři světa v téhle disciplíně a chtěli jsme ukázat, že dokážeme vyhrát na jakémkoliv povrchu,“ potvrdil po etapě nový majitel červeného dresu.

„To my jsme to jeli v pohodě, piánko,“ usmíval se v cíli Vincenzo Nibali z Astany. Kromě jeho týmu, který časovku ještě zajel se ctí, se na trati nejvíc ulíval Europcar, který ztratil 2:15 minuty!

Ani Froomův Sky s více než minutovým zásekem příliš neriskoval. „Když organizátoři oznámili, že bude časovka zneutralizovaná, rozhodli jsme se ji absolvovat v klidu. Byl by to moc velký risk,“ komentoval po etapě Welšan Thomas v dresu Sky.

Zato celek BMC jel na hraně a spousta stájí na rom byla podobně. Proto je příjemným překvapením, že nedošlo k žádnému pádu ani jiné kolizi. „Všechno naštěstí dobře dopadlo, žádné problémy nebyly zjištěny,“ potvrdil suše technický ředitel závodu Fernando Escartin.

Úvodní časovka Vuelty netvoří ani 1% z celkové délky trasy. I přesto se možná stane tou nejpropíranější za celé tři týdny. Ale všichni závodníci se shodovali. „Ta pravá Vuelta začne až v neděli.“

Slovenský cyklista Peter Velits v červeném trikotu pro vedoucího jezdce Vuelty. Jeho tým BMC vyhrál úvodní týmovou časovku.
Slovenský cyklista Peter Velits (vlevo) přivádí svůj tým do cíle týmový štafety.

Vuelta Velitsovi zaslíbená

Ta podobnost je přímo symbolická. Je to přesně pět let, co Peter Velits začal svou pouť za nejlepším celkovým výsledkem v kariéře. V roce 2010 se na Vueltě jela také časovka a ano, také týmová. Byl tehdy v týmu s Markem Cavendishem a Tejayem Van Garderenem, s nímž sdílí autobus i letos, takže jeho pozici lídra nenaznačovalo vůbec nic.

Navíc jeho tehdejší tým HTC – Columbia tehdy vyhrál úvodní týmovou časovku. Do červeného se sice oblékl Cavendish, ale Velits nebyl daleko. A schválně si tipněte, kde končila druhá etapa tehdejšího ročníku? Ano, v Marbelle, tedy městečku, kde se odehrávala včerejší časovka.

A třetí až mýtická podobnost? Velits v roce 2010 vynechal Tour de France kvůli zlomenině klíční kosti, kterou si přivodil na závodě Critérium du Dauphiné. Letos pro změnu vynechal hlavní část sezóny kvůli náročné operaci, která měla více zprůchodnit zúženou tepnu v noze.

„Během závodů jsem začal pociťovat určité příznaky. Když jsme jeli do kopce třeba 300-350 wattů, cítil jsem, že pravá noha pracuje normálně, ale levá to nezvládá a kolabuje. Dostávala málo krve,“ popisoval ještě na jaře své zážitky. A tak šel pod skalpel. Na operaci má tři památky, jednu na břichu, dvě na noze. A hned po ní říkal. „Teď sice marodím, ale v závěru sezóny bych mohl být čerstvější.“ Jako v roce 2010…

Tehdy nejen že vyhrál týmovou časovku, on ovládl i tu individuální, která byla stejně jako ta letošní 17. etapou Vuelty. Je to až úsměvné, nakolik se letošní rok podobá tomu zpřed pár let. „Bylo to mé první vítězství v časovce a ještě na Vueltě s tím, že jsem porazil Cancellaru. Co lepšího se mohlo stát?“ vzpomíná s odstupem.

V celkovém pořadí se tehdy posunul na třetí příčku, kterou udržel až do Madridu. A letos? „Teď jsem super šťastný. Všechno vyšlo podle plánu. Neměli jsme určeného člověka, který cílem projede první, na té trase to ani nešlo. Holt to vyšlo na mě. Je to sice trochu zvláštní způsob, jak se dostat do červeného trikotu, ale zítra ho povezu s hrdostí,“ usmíval se po dojezdu čerstvý vítěz.

A jestli zopakuje svou spanilou jízdu? „Asi ne, máme tady Van Garderena se Sánchezem. Ale budeme bojovat na všech frontách.“

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze