Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor, tady jede šéf Tour! Christian Prudhomme převzal ředitelský superb

Christian Prudhomme se svým vozem. Nová Škoda Superb má motor 2.0 TDI/140 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou. | foto: Škoda Auto/René Fluger

24 2015
Odkud se řídí Tour de France? MF DNES dostala mimořádnou příležitost nahlédnout do nového vozu Christiana Prudhomma, ředitele legendárního závodu.

Na červené kapotě se skví iniciály HD. Patří Henrimu Desgrangovi, zakladateli Tour.

„Pan Prudhomme si přál, aby tu byly,“ vysvětluje Guillaume Jolit, tiskový manažer Škody France.

„Propojení minulosti se současností je pro mě důležité,“ přitaká Christian Prudhomme, ředitel Tour. Na půdě českého velvyslanectví v Paříži právě přebírá klíčky od zcela nového superbu, z něhož bude dirigovat nejsledovanější cyklistický závod planety. Pouze střešní okno mu teprve namontují. Pak se v něm vztyčí a bílým praporkem odmávne start 102. ročníku.

102. Tour de France

Z nizozemského Utrechtu do Paříže za 23 dnů, taková bude 102. Tour de France. Odstartuje 4. července časovkou, z Beneluxu zamíří na sever a západ Francie, povede opět i po obávaných kostkách, z Pyrenejí se vydá směr Alpy a v předposlední etapě také na legendární stoupání do Alpe d’Huez. „Máme tu fantastickou čtyřku Nibali, Froome, Contador, Quintana. Vítězem bude ten cyklista, jenž bude nejčastěji v dosahu mého ředitelského vozu, který jede vždy v popředí závodu,“ říká Christian Prudhomme. V nominaci stáje Bora figuruje také Jan Bárta. Startovat mohou i další tři Češi: Roman Kreuziger, Leopold König a Zdeněk Štybar, jejich týmy ještě nominace neoznámily.

Střeše vozu dominuje celkem šest antén. Uvnitř má mezi zadními sedadly Prudhomme svůj ředitelský pult a mikrofon. Čtyři různobarevná tlačítka označují čtyři rádiové okruhy, na nichž může separátně hovořit. Buď s dalšími vozy ředitelství závodu, nebo jen s komisaři, či naopak s celým oficiálním konvojem Tour. „A tady na boku je ovladač červeného majáčku,“ ukazuje. S výstražnou blikačkou na střeše mohou při Tour jezdit pouze tři nejdůležitější vozy organizátorů.

Ani minibar uvnitř nechybí. Momentálně jsou v něm naskládané minerálky, během závodu se tu chladí i šampaňské pro ředitelovy hosty. „Platí pro ně stejná zásada jako pro peloton,“ vypráví Prudhomme. „Cyklisté mají první občerstvovací zónu na 50. kilometru. U nás ve voze se nalévá šampaňské také až na 50. kilometru.“

Loni hostil francouzského prezidenta Françoise Hollanda, ten se společně s premiérem přihlásil i letos. „A kdo ví, možná se na startu v Utrechtu dočkáme překvapení.“ Vždyť Tour vyráží na svoji pouť z Nizozemska a rovněž král Vilém Alexandr by mohl usednout na kožené sedačce vedle Prudhomma.

Pouze televizní obrazovka ve voze překvapivě chybí. „Rádi bychom, aby pasažéři mohli uvnitř sledovat přenos. Ale s příjmem signálu v horách jsou velké potíže,“ líčí Jolit.

Kancelář v autě

Společnost Škoda je oficiálním dodavatelem vozů pro Tour od roku 2004. „Tehdy jsem i já nastoupil do funkce ředitele,“ říká Prudhomme. „Takže jediné auto, které na Tour znám, je Škoda Superb. Je mojí kanceláří. Jsem v něm okolo sedmi hodin denně.“ A protože odtud řídí kromě Tour také další závody a akce společnosti A.S.O., tráví uvnitř až 90 dní ročně. „Vlastně jsem v autě častěji než ve své skutečné kanceláři.“

Fotogalerie

Letošní superb je šestým, který za své funkční období obdržel, nový model dostává zhruba každý druhý rok. Za rok bývá na tachometru 25 000 kilometrů, z toho 7 000 na Tour. Za volantem je nepostradatelným mužem 46letý Gilles Maignan, bývalý cyklistický profesionál, který jel čtyřikrát Tour a nejlépe ji dokončil na 81. místě.

„Coby řidič ředitele závodu dorážím do cíle etap vždy s nejlepšími jezdci. Což jsem jako cyklista mnohokrát nezažil,“ vtipkuje. Prudhomme si ho sám vybral. „Chtěl takového řidiče, který dříve sám závodil a zná zákonitosti pelotonu,“ vypráví Jolit.

Gilles Maignan měří 190 centimetrů. „Já taky. Přesto mohu za Gillesem na zadním sedadle sedět pohodlně,“ ujišťuje Prudhomme, a aby to dokázal, přehodí si nohu přes nohu.

Vždy tři hodiny před startem etapy ho Maignan přiváží do sponzorské vesničky. Než ředitel absolvuje dohodnuté schůzky, obstará řidič vše potřebné. „Já šampaňské chystám, Christian ho rozlévá,“ směje se Maignan. Na trati je naopak často vystaven situacím, kdy nikomu do smíchu není. „Fanoušci nechávají mnohokrát pro auto jen uzoučký průjezd a já mám strach, abych nikoho nesrazil,“ přiznává. 

Mluvčí francouzské Škodovky Jolit sáhne do vozu a zahouká na klakson, jenž v případě potřeby rozhání za asistence výstražného světla diváky či doprovodné vozy. Houkačka vydá pronikavý trylek. „To je nejslavnější zvuk Tour,“ povídá Jolit. Červený superb, který má na přední SPZ nápis Direction Générale 1, má vždy přednost.

Zatím všude kolem nového vozu panuje pohoda, v okolí Eiffelovky probíhají testovací jízdy, turisté si ho fotografují.

Ale od 4. července už bude nasazen do ostré akce.

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze