Cyklista Kreuziger: Dá se jet i na pivo s marmeládou

  11:55aktualizováno  20. července 13:24
Romane, máte chvilku? "Ne." A po časovce? "Jo." A budete zase tady u autobusu? "Jo." Takhle vypadal můj první rozhovor s Romanem Kreuzigerem při letošní Tour de France, nejtěžším cyklistickém klání na světě. Český závodník vypadal překvapeně, že na něj ve Francii "číhá" český novinář.

Roman Kreuziger, cyklistika | foto: Reuters

Postupně se však dvaadvacetiletý Kreuziger rozkoukal nejen na francouzských silnicích. A na konci první části 95. ročníku slavného závodu už rozmlouval dlouhé minuty.

Klidný, vyrovnaný, vědom si své síly. Takhle působí český mladík. Má k tomu důvod. V italské stáji Liquigas nepatří k "nosičům vody", ale k lídrům. A to vše při své premiérové účasti na Tour de France.

Romane, co pro vás znamená Tour de France?
Největší závod na světě. Velký zájem diváků. A také psychicky náročný závod, ve kterém se chce každý ukázat.

Koukal jste na Tour v televizi jako malý kluk?
Jasně. Na velké závody se dívá každý malý cyklista. Ale dneska už je sám jezdím, takže je v televizi nesleduju. Nejvíc si odpočinu u filmu.

Koho jste v mladí obdivoval?
Samozřejmě jsem koukal na všechny hvězdy, ale idol jsem vyloženě neměl. Sympatický mi byl Němec Ullrich, doufal jsem vždycky, že Armstronga porazí.

Jak dlouho se závodník musí na Tour připravovat?
Já jsem od listopadu věděl, že ji pojedu. Měl jsem za cíl Tour, ale forma přišla trochu dřív, už na závodě Kolem Švýcarska (Kreuziger ho vyhrál). Příprava je hodně dopředu, neříkám celý rok, ale hodně.

Teď už máte za sebou téměř dva týdny ze tří. Nemáte problém vstát ráno z postele?
Vůbec. Doufám, že to do takové situace ani nedojde.

Cítíte se unavený?
Nijak zvlášť.

A co vás nejvíc bolí? Nohy? Ruce? Kostrč?
Tělo je na tohle už zvyklé. Nohy bolí, ale to je při dlouhých závodech normální.

Při Tour de France závodníci zdolávají kopce dlouhé skoro dvacet kilometrů, obsypané statisíci diváků. Nehučí vám z toho v hlavě?
Právě to dělá Tour tak výjimečnou, tohle nikde jinde nezažijete. Diváci vám dodají morálku a je příjemné, když fandí a volají vaše jméno.

Někteří vám mávají vlajkami před očima, jiní za vámi běhají. Nebojíte se, že vás srazí z kola?
Oni samozřejmě uskočí. Na poslední chvíli, ale uskočí.

Dostat se na vrchol stoupání je jen jedna část. Pak často musíte ještě dolů. Co je horší – výšlap, nebo sjezd?
Já bych klidně preferoval delší jízdu dolů. Mám je rád, sedí mi. Když je třeba zariskovat, tak se nebojím. Sjezdy jsou velká výhoda, tedy pokud někdo nemá strach.

Co je nejdůležitější při jízdě z kopce?
Nebát se. Mít jistotu, že máte kontrolu nad kolem. Když vidíte, že jede rychleji, než by mělo, tak to není v pořádku.

Překontrolujete si na kopci, jestli fungují brzdy?
Ne. (úsměv)

Často si závodníci berou pod dres noviny, aby jim nebyla zima, že?
Ano, to se dělá. Ale když potřebujete dohnat ztrátu, tak to ani nestihnete. Jen zapnete dres a sprintujete dolů.

Jakou rychlostí?
Kolem devadesáti. A třeba i o centimetry míjíte auta, která před vámi zabrzdí. Teď při jednom sjezdu v Pyrenejích jsem viděl asi ve třetí zatáčce povalenou motorku, to moc odvahy nedodá.

Měl jste strach?
To ne. Ve sjezdech ho nemám.

A jindy při cyklistice?
Moc nemusím hromadné dojezdy, když prší. To se pak držím vzadu. Strach to vyloženě není, spíš obava z toho, co udělají ostatní. Když někdo spadne před vámi, tak to na mokru nezvládnete.

Na co si dáváte pozor při jízdě ve skupině téměř dvou set závodníků?
Určitě ne na jezdce přede mnou. Musím koukat hodně dopředu, abych viděl, zda se něco děje vpravo nebo vlevo. V normálním životě je pak třeba znát, že cyklisté mají lepší rozhled při jízdě v autě.

Jsou v pelotonu cyklisté, kteří jezdí nefér? Kličkují, strkají a tak.
Ne, to ne. Někteří riskují víc, někteří míň, ale vyloženě nefér nikdo nejezdí. Takového jezdce by ostatní zničili.

Jak?
Masakrovali by ho od rána do večera poznámkami, až by pochopil, že se musí začít chovat jinak.

Třeba by do něj i někdo strčil, aby spadl?
To ne, jen slovně. Ale s těmi řečmi, co by si vyslechl, by přestal.

Už jste se s tím setkal?
Občas potřebuje někdo uklidnit. Tohle většinou dobře korigují starší jezdci.

A co třeba sympaťáci v pelotonu?
Těch je spousta. Mám tam hodně kamarádů, vždyť spolu žijeme na závodech celý rok. Navíc já jsem nekonfliktní člověk a vycházím se spoustou lidí.

Při Tour de France máte dva volné dny. Jsou to ty okamžiky, kdy jste rád, že nemusíte jet na kole?
Ve volném dnu má člověk tendenci si říct: Dneska nejedu. Jenže to nejde. Naopak, když je člověk totálně unavený, tak mu kolo pomůže se z toho dostat líp, než kdyby zůstal doma. Takže o tom ani nepřemýšlím, sednu a jedu.

V sedle trávíte několik hodin denně. Na co myslíte při šlapání?
Při tréninku člověk přemýšlí o všem možném, ale při závodě je koncentrovaný na samotnou etapu.

I když jedete pět šest hodin po rovině?
Na Tour si prostě nemůžete orazit ani na minutu. Riziko pádů je příliš vysoké.

To nestačíte prohodit ani pár slov s ostatními?
Chvíli jo, ale jestli se celý balík jezdců někdy zpomalí na čtyřicet kilometrů, tak je to moc. Snažím se být blízko kolegů z týmu a vyhnout se pádům.

V každé stáji bylo na začátku Tour de France devět jezdců. Jak důležité je mít dobrý tým v dnešní cyklistice?
Pokud je dobrá parta kamarádů, ti se nepodrážejí a vědí, že jeden pomůže druhému, pak je v tom velká síla.

Taktiku na etapu vymýšlejí sportovní ředitelé. Jak vypadá takový plán?
Každý jezdec má program a profil etapy na pokoji, takže se třeba večer dopředu podívá sám, co ho čeká. Pak při cestě na start máme v autobuse poradu. Vysvětlují se dojezdy, a kde jsou na trati nebezpečné úseky. A při závodě nám to ještě hlásí vysílačkou.

To vás třeba varují, že za kilometr je kruhový objezd?
Tak ten zrovna ne, ale že se ze široké silnice jede na úzkou za pět kilometrů, tak aby byl čas zareagovat.

Co vám šéfové hlásí v kopcích? Mohou vám nějak pomoct?
Spíš povzbudí, podpoří. Tam není co vymýšlet, každý jede sám za sebe. Rozhodují nohy, ne taktika.

Co vás probere po náročné etapě?
Určitě je příjemná sprcha. Masáž hodně pomůže. A nejvíc si orazím, když se natáhnu do postele.

V pelotonu při Tour de France není tabu ani víno, že?
Třeba po etapě do Super-Besse (horská, končila na kopci) jsem si skleničku dal. Vždycky záleží na náladě a taky na tom, jaký je druhý den program.

A po sezoně si cyklista může dopřát i víc?
Tak abstinent nejsem, ale určitě to nepřeháním. Sklenička dvě v dobré společnosti není nic proti ničemu.

Už jste někdy vyrazil ráno na trénink s kocovinou?
Tak to zase ne. Jsem profesionál a vím, jak se mám chovat.

Říká se, že Tour se nedá absolvovat na vodu se šťávou. Vadí vám neustálé podezření z dopingu?
Dnešní cyklistika se hodně změnila. Když se podíváte pět let zpátky, tak kontroly jsou teď mnohem přísnější. Chce to čas, aby všichni pochopili, že se to opravdu dá jet i na pivo s marmeládou. Ale bude to trvat.

Dokážete vy osobně pochopit, že si někdo pomůže dopingem? Třeba váš týmový kolega Beltrán byl pozitivně testován po první etapě.
K tomu raději nebudu nic říkat. Protože i když odpovím dobře, tak někteří lidé si to pak stejně vysvětlí, jak chtějí.

. Musíš ven, rozhodl otec

(tm)


Roman Kreuziger starší, kdysi výtečný cyklokrosař, syna už v patnácti letech nasměroval do ciziny: "Z Česka velkou cyklistiku dělat nejde." Junior (narozen 6. května 1986) se tedy učil ve švýcarském klubu, později šlapal za italský tým do 23 let.


Ovšem tou dobou již ve světě věděli: ten Čech je velký talent. V roce 2004 vyhrál mistrovství světa juniorů a byl stříbrný v časovce. O dva roky později podepsal smlouvu s elitní profesionální stájí Liquigas.


Od začátku byl vychováván pro roli lídra, nikoliv dělníka. Loni na podzim dokončil španělskou Vueltu na výborném 21. místě. V cíli byl ze všech nejmladší.


Odborný cyklistický server cyclingnews. com ho rázem přirovnal k mladému Armstrongovi. Letos triumfoval na závodě Kolem Švýcarska, čtvrtém nejtěžším klání na světě.


Kreuzigerův plat dávno není 25 tisíc eur ročně hrubého, jako když u Liquigasu začínal. Jeho současná výše je však tajná. V městečku Lazise u Lago di Garda má pronajatý apartmán, vaří si, pere i bábovku upeče. O tom, zda má přítelkyni, nehovoří. Rád si čte o autech a hodinkách.

Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Manchester City přeskočil Liverpool, výhru nad Brightonem řídil Foden

25. dubna 2024  20:50,  aktualizováno  23:07

Fotbalisté Manchesteru City udělali dnešním vítězstvím 4:0 v Brightonu důležitý krok k obhajobě...

Drama v tiebreaku na závěr. Budějovice slaví jedenáctý titul v extralize

25. dubna 2024  21:16,  aktualizováno  22:29

Volejbalisté Českých Budějovic získali jedenáctý extraligový titul. Ve čtvrtém finále porazili...

Kvapilová se loučí s Duklou. Hvězda extraligy přestupuje do Prostějova

25. dubna 2024  22:14

Nejvíce bodující volejbalistka extraligy Nikol Kvapilová po pěti sezonách opouští Duklu Liberec, s...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...