Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loeb září i po odchodu z rallye: Citroen neměl v úvodu WTCC konkurenci

WTCC: Yvan Muller se v Le Castelletu dočkal prvního vítěsztví na citroenu. | foto: Roman Klemm

21 2014
Automobilka Citroen svůj debut v silničním sportu pečlivě a dobře plánovala. Nástup v mistrovství světa cestovních vozů se Francouzům podle toho vydařil: před týdnem vyhráli oba závody v Marrákeši, tento víkend porazili konkurenci doma v Le Castelletu.

Marrákeš, první podnik WTCC sezony 2014

"Začátečníci" z Francie dokázali již v kvalifikaci, že laťka konkurenceschopnosti bude letos položena mnohem výše, než v minulých sezonách. V sobotu to byl citroen José-Marie Lopeze, kdo si vybojoval pole-position před Sebastienem Loebem a francouzskou hegemonii na špičce narušila pouze chybička třetího jezdce týmu Mullera: Yvan musel zkrátit jednu z šikan, pročež mu byl škrtnut čas z posledního pokusu a na třetí místo se před něj postavil Tom Chilton na nejrychlejším chevroletu týmu ROAL.

Sprint do první šikany si citroeny odbyly v pořadí Lopez, Loeb, Muller. "Citroen-Express" poté s lehkostí ujížděl "zbytku světa", který vedli Chilton, Monteiro a Borkovič. Po zbytek závodu zůstali oba Francouzi v Lopezově závětří překvapivě disciplinovaní, vítěz argentinského závodu WTCC minulé sezony jim ovšem beztak nikdy neposkytnul možnost k útoku. O drobky, které citroeny nechaly na rozžhaveném parabském asfaltu ležet, se směli podělit Chilton, Borkovič, Monteiro, Bennani, Valente, Michelisz a Thompson.

"Před pěti měsíci se mi o továrním kokpitu ještě ani nesnilo – a teď tohle! Vyhrát na městském okruhu není právě lehké," radoval se Lopez v cíli.

Do druhého závodu startuje ve WTCC prvních osm kvalifikace v obráceném pořadí. Fandové se tedy těšili na stíhací jízdu citroenů a tvrdou obranu ostatních. Tom Coronel směl startovat z první řady vedle domácího hrdiny Bennaniho. Nedojeli daleko. Vybičovaný Bennani šťouchal do Coronela ještě na rovince tak dlouho, až se Tomův chevrolet roztočil na rovince a byl "nabrán na rohy" Yvanem Mullerem. Závod byl přerušen.

Po úklidu tratě byl Sebastian Loeb jen třetí, ještě v prvním kole ale předjel Monteira a hned se vrhl i na Bennaniho v čele, kterého zbavil vedení ve druhém kole. O další pozice se začátkem přeli Monteiro a Valente, hned za nimi ovšem již číhal Lopez ve druhém citroenu. Argentinec během sedmého kola právě oba s přehledem "vyřídil", když Srb Borkovič odstavil svůj vůz na cílové rovince. Na trať vyjel Safety Car a Loeb měl na posledních sedm kol týmového kolegu Lopeze "na kufru".

Tak, jako v prvním závodě si ale jezdci citroenu ani tentokrát neublížili a dojeli své značce pro další vítězství. Na stupínek vítězů je tentokrát směl doprovodit dobrý Hugo Valente. "To bylo více, než jsem čekal," řekl po svém první vítězství v cestovním voze devítinásobný mistr světa rallye, Sebastian Loeb.

Le Castellet, druhý podnik WTCC sezony 2014

Sobotní kvalifikace skončila dle očekávání. Favorizované citroeny byly o více, než sekundu na kolo rychlejší, než zbytek pole a Sebastien Loeb se těšil před oběma značkovými kolegy z první pole-position. Jezdci Citroenu to ovšem neměli mít v závodech tak lehké, jak se po úspěšné kvalifikaci zdálo. Ještě v sobotu večer objevili techničtí komisaři na Loebově a Lopezově voze nesprávně pracující ventil průtoku paliva a oba vozy odsunuli pro oba závody do poslední startovní řady.

V neděli komplikoval situaci déšť a poleman Yvan Muller se z místa skutečně neodlepil příliš dobře. První pozici převzal výborně naladěný Gabriele Tarquini před Norbertem Michaliszem, oba na Hondách-Civic. Muller za nimi ale zůstal jen dvě kola. Jednoho po druhém na cílové rovince předjel a o jeho vítězství od té doby nebylo pochyb. Také kolegové z poslední startovní řady se činili.

Pro Sebastiena Loeba byly mokré podmínky jako stvořené. Bývalý mistr světa rallye se nezadržitelně dral kupředu a dvě kola před cílem dokonce přelstil i mazaného lišáka Tarquiniho, aby tak zajistil citroenu dvojité vítězství. Lopez dojel za Tarquinim čtvrtý.

Druhý závod podniku se jel pozdě odpoledne a za sucha. WTCC může momentálně nabídnout napínavý sport jenom, když citroeny startují zezadu a to bylo i v druhém závodě na okruhu Paula Ricarda dáno. Tiago Monteiro na tovární hondě dobře věděl, co se na něj zezadu bude valit, a proto se dal od prvních metrů po startu na úprk před konkurenty.

Citroeny se ale znovu postaraly o zábavu svých fandů. Všichni tři favorité se drali kupředu tak nedočkavě, že dokonce navzájem kolidovali: Loeb vrazil Mullerovi do boku a porouchal si při tom vůz natolik, že nemohl napodobit Mullera a Lopeze a následovat je v jejich sprintu na špičku. Argentinec Jose Maria Lopez, startující z poslední pozice, byl opět ve výborné formě.

Mullerovi v jeho závětří nikdy nedal  příležitost k vážnému útoku. Oba citroeny v tandemu polykaly soupeře za soupeřem a čtyři kola před koncem došlo i na lídra Monteira, který nakonec zachránil před týmovým kolegou Tarquinim třetí místo. Třetí, těžce pochroumaný Citroen Elysee Sebastiena Loeba dojel za Marokáncem Bennanim šestý.

"Ne, nechci teď mluvit o mistrovství. Chtěl bych jen vychutnávat okamžik," těšil se v cíli Lopez po svém druhém vítězství roku 2014. Šampionát pokračuje za dva týdny v Budapešti.

Pořadí mistrovství světa cestovních vozů WTCC po čtyřech závodech:
1.José-Maria Lopez(Arg.)Citroen85 b.
2.Sebastien Loeb(Fr.)Citroen73 b.
3.Yvan Muller(Fr.)Citroen65 b.
4.Gabriele Tarquini(It.)Honda31 b.
5.Hugo Valente(Fr.)Chevrolet31 b.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze