Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Chtěla bych si vyzkoušet olympijský kanál v Londýně, říká Hilgertová

Štěpánka Hilgertová při reprezentační kvalifikaci na Trnávce 2009. | foto: iDNES.cz

19 2010
Tak znovu. I ve dvaačtyřiceti letech bude Štěpánka Hilgertová v neděli bojovat v klání Světového poháru vodních slalomářů v pražské Troji. Bez ní by to ani nebylo ono. Dokonce už i o průzkumu londýnského olympijského kanálu začíná kajakářka uvažovat.

Páteční kvalifikací prošla mezi 30 semifinalistek naprosto suverénně, šestá v prvním kole, devátá celkově. Opět bude mít ambice na stupně vítězů.

Mistrovství Evropy v Čunovu vám před dvěma týdny zrušila velká voda, na jaře jste proto dlouho nezávodíli. Chybělo vám to?
Teď už ano. Brzy na jaře ještě nebývám na českou nominační sérii připravená, ta je na mě příliš brzo. Ale jakmile ji zvládnu a mám potom pár týdnů na přípravu, nastane čas, kdy opravdu dostanu chuť zazávodit si. A ten čas už dozrál. Takže se těším na sérii tří závodů Světového poháru v Praze, Seu a Augsburgu. Právě Světový pohár má pro mě čím dál větší kouzlo. Schází se tu špičková konkurence a nejde o jeden jediný top závod, jakým je mistrovství světa, kde buď zajedete, nebo ne, a všechno tím pro vás končí.

Schválně: ještě si vzpomenete, kdy jste v Troji pádlovala poprvé v životě?
Jé, to nevim. Pamatuju si, že jsem tu v šestnácti letech vyhrála mistrovství republiky žen. Předtím jsem tu musela aspoň dva roky jezdit. Ale asi mi to neutkvělo v paměti. Každopádně většinou se mi tu dařilo, vyhrávala jsem tu Světové poháry, nebo končila nejhůř tak do pátého místa.

Žádnou nepříjemnou vzpomínku tedy na Troju nemáte?
Ani ne. Zdejší kanál nepatří k těm nebezpečným, je vhodný i na přípravu mladých. I když... Měla jsem tu jednu nepříjemnou příhodu s novou lodí. Jak jsou v kanále překážky z pneumatik, nebyla dutina mezi nimi úplně vybetonovaná a mě se podařilo ulomit tam 30 centimetrů špičky a zdevastovat tak fungl novou loď. Naštěstí všechny mé karamboly odnesla většinou jen loď, já většinou utrpěla jen pár modřin.

Dokážete ještě vůbec ve vodním slalomu objevovat něco nového, nečekaného?
Pořád se to vyvíjí. Zkrátily se lodě a na těch zkrácených se objevují nové technické možnosti jízdy. Zvykáme si na ně podobně jako si kdysi zvykali lyžaři na carvingové lyže. Stavitelům trati postupně došlo, že mohou pro kratší lodě stavět mnohem točivější a krkolomnější kombinace branek, tratě proto začaly být těžší, závody atraktivnější. Jezdí se teď hop nebo trop, protože finále je jen na jednu jízdu. Dřív se sčítaly dvě, což podle mě bylo lepší, ale pravidla jsou, jaká jsou. Teď se víc riskuje, jezdí se na hraně.

A naučila jste se víc riskovat?
S tím mám trošičku problém, mé reakce už nejsou tak rychlé a ochota riskovat taky chybí. Pořád si uchovávám v sobě, že dlouhá léta bylo taktičtější jet dvě kontrolované jízdy, než jednu vabank. Teď finále musíte napálit, protože víceméně je vám jedno, jestli v něm budete šestí nebo desátí, smysl má dojet do trojky. U mladších je vidět, že riziko je jim vlastnější, že ho v sobě mají. Já ho musím v sobě trošičku násilím burcovat. Ale v Troji ho vždycky vyburcují diváci. Ti mě tu pokaždé neskutečně ženou a vymáčknou ze mě i to, co ve mně není. Poslední dva závody jsem tu nebyla ve formě, ale jak jsem potom stála na startu a diváci mě hnali dopředu, dostala jsem ze sebe na tehdejší poměry maximální výkon.

Riskování se můžete učit i od syna, ne?
Mohu. Ale mezi muži a ženami je v pojetí jízdy přece jen rozdíl. Jasně, trošku to v tréninku od syna okoukávám. Já si některé věci připravuju až příliš, zatímco on se s tím nemaže, strčí tam loď a je vidět, že to jde.

Když se s tím nebudete mazat v neděli, budete tedy do trojky, nebo až desátá?
Já bych chtěla být hlavně ve finálové desítce a pak se uvidí. Je to první velký závod sezony, teprve budu hledat to nejlepší pojetí jízdy. Abych to nepodcenila ani nepřestřelila.

Závody jsou nyní i silově náročnější. Máte proto naposilováno víc než před deseti lety?
Cíleně ne, má příprava je rok co rok velice podobná. Ale je pravda, že celé pojetí jízdy na vodě je silovější. V posilovně se spíš snažím jen o to, abych udržela tělo v kondici. Sílu posiluju přímo na lodi, za pomoci speciálních cviků.

Čas letí, už za dva roky Londýn hostí olympijské hry. Pojedete si v dohledné době zatrénovat na nový olympijský kanál?
Určitě mě bude zajímat. Londýn je za rohem, na tom kanále bych se moc ráda svezla. I kdybych pak sledovala olympiádu jen jako divák, kdybych měla kanál sjetý, dokázala bych si olympijský závod v roli diváka užít daleko víc.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze