"Pokud se kluci dají do kupy s dobrým startem, můžeme být na olympiádě kolem desítky," říká Martin Bohman, jeden z reprezentantů.
V uplynulé sezoně mají čeští bobisté na kontě páté místo na Světovém poháru v Altenbergu i pět vítězství v rámci Amerického poháru. Šplhají české boby nahoru?
Před dvěma lety jsme byli úplně na dně, nebyli peníze ani piloti a brzdaři by se dali spočítat na jedné ruce. Byla to taková beznaděj. Teď to naštěstí vypadá, že nezahyneme. Páté místo pilota Honzy Vrby ze Světového poháru je nejlepší umístění českého čtyřbobu v historii. Navíc nám přibyli další mladí a rychlí kluci, co chtějí zkusit pilota. Jako sport jdeme celkově nahoru.
Jste po letošních úspěších sebevědomější?
Pořád si myslím, že je na lepší výsledek. Během sezóny byla nějaká zranění a taky se ještě musí sehrát nová posádka, pak můžeme stabilně jezdit do desítky na světě.
Už čtyři roky šetříte na nové nože. Vydělali jste si na ně díky úspěšné sezóně?
Za páté místo na Světovém poháru dostali kluci akorát kytku a termohrnek. Prý si ho vystavili... V Soči jsme byli jediní, kteří neměli nože na teplý led. V závodě to udělá vteřinu, tedy deset až patnáct míst. Ale zažádali jsme si znovu o granty, snad to tentokrát dopadne.
Vraťme se k závodu Světového poháru v Soči, což byl test olympijské trati. Provázely ho problémy s ledem i tréninky. Chce se vám po tom všem na olympiádu?
Jasně, je zapotřebí to vidět v kontextu. Vše bylo nové a dávalo se to do kupy za pochodu. Spousta věcí byla zmáknutá, třeba tam mají krytou rozcvičovací rovinku s tartanem, což nikde na světě není. Spíš nám vadily obstrukce, které předváděli Rusové.
Jaké?
Když odjezdili tréninkové jízdy, pořádně se to po nich neupravilo. Organizátoři se pak mohli vymluvit, že dráha není v pořádku a posunout ostatním trénink o čtyři hodiny. Byla to hra na nervy. Navíc jezdili Rusové mimo rozpisy, aby ostatní piloti neokoukali, jakou jedou nejrychlejší stopu. Jejich kanadský trenér totiž prohlásil, že musí před sezónou i po sezóně udělat na olympijské dráze sto jízd, takže tam jezdí doteď. A třeba šatnu měli Rusové pro své tři posádky větší než pro zbytek světa. Každý stát si udělá výhodu, ale občas jsme to nechápali.
Nebojíte se, že se něco podobného bude opakovat i na olympiádě?
To nebude možné. Problémy by mohly být jedině s ledem. Průměrná únorová teplota v Soči je osm stupňů, když jsme tam závodili, bylo dvacet, a to se nedalo uchladit, proto byl led v horším stavu a rušily se tréninky.
Jaká je olympijská dráha?
Není technicky extra náročná, jsou tam nějaké zajímavé prvky, jede se třikrát do kopce a má rychlý start, což by nám mohlo vyhovovat.
Budete mít možnost se ještě před olympiádou v ruském korytu projet?
Sjedeme tam na oficiální trénink v listopadu, každá jízda navíc je dobrá. A pokud se kluci dají do kupy s dobrým startem, můžeme být na olympiádě kolem desítky. Ale nejprve nás čeká atletická příprava a říjnové soustředění ve francouzském korytě La Plagne.
Co kromě tradičního tetování členů posádky chystáte do olympijské sezóny?
Nový nástřik na bob. Ještě nevíme, jak to bude vypadat, ale bude to něco národního. Chceme ho obléknout do vlajky, na boky dát lva. Ještě přesně nevíme, potřebovali bychom nějakého designera.
Ve Vancouveru jste ho takhle zkrášlený neměli…
Nebyly peníze a byli jsme rádi, že jsme zastříkali alespoň šrámy. Takže tam měl pilot Vrba akorát takovou černou rakev.