K pochopení Alonsa a jeho naprosté frustrace je třeba podívat se na výsledky a průběh předsezonních testů. Ty totiž byly pro jeho tým McLaren obrovským průšvihem. Před letošní sezonou uvolnila FIA vývoj motorů. Po třech letech tedy mohly výrobci přepracovat své pohonné jednotky, vyřešit poruchové partie, navýšit výkon.
Mercedesu se to povedlo, Ferrari ještě líp, Renault alespoň neztratil, ale Honda to nezvládla. Nejenže motor ztrácí ve výkonu více než loni, nejenže si Alonso hned po první jízdě stěžoval, že na rovinkách je o 40 km/h pomalejší než soupeři, Honda nedokázala postavit ani spolehlivý agregát. Dojet do cíle, to je zatím letos pro Fernanda Alonsa nesplnitelný sen.
Přitom v závodě v Bahrajnu se dlouho držel. Po výborné kvalifikaci jezdil v první polovině na bodech, bojoval o ně do poslední chvíle. Tedy do 54. kola, kdy s technickou závadou zabočil do boxové uličky. Závodní kola pro něj měla stále ten samý scénář - v technických pasážích okruhu soupeřům jako Daniil Kvjat nebo Jolyon Palmer stačil a občas je i předjel, na rovince se jim stěží bránil. Prohnali se kolem něj i dva najednou.
„Naše absolutní rychlost na rovince byla po celý závod působivá,“ řekl ironicky. „Jediným pozitivem tohoto závodu je, že jsme jezdili blízko za body. Jinak to byla hrůza. Nikdy v životě jsem neřídil auto s tak malým výkonem.“
Na cílové rovince neměl Alonsa chvíli klidu, motor Honda mu totiž nedovolil, aby si odpočinul. „Občas jsem se na cílové rovince podíval do zrcátek a viděl 300 nebo 400 metrů za sebou nějaké soupeře, tak jsem řešil nastavení a poslouchal instrukce. Při brzdění do zatáčky jsem zjistil, že jsou vedle mě. Přišlo mi to nemožné,“ kroutil hlavou španělský jezdec.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Vzhledem k tomu, kolik výkonu pohonná jednotka od Hondy ztrácí na konkurenci, je jasné, že McLaren nepostavil letos špatné auto po aerodynamické a mechanické stránce. V zatáčkách a dalších technických pasážích je občas lepší než někteří soupeři. Navzdory svému motoru, kterému navíc musely být kvůli nebezpečí poruchy sníženy otáčky. „Nevím, kolik výkonu jsme měli v závodě v porovnání s normálními podmínkami. Ale jak v kvalifikaci tak v závodě jsem byl strašlivě pomalý. Čekáme na nový prototyp, ale ten nebude hned a je jasné, že nejbližší tři závody budou dalším trápením.“
Kdy může McLaren skutečně získat první body? Fernando Alonso doufá, že snad v jeho domácím závodě. „V Rusku hraje síla motoru také velkou roli, takže prvním závodem bez dlouhých rovinek, kde bychom snad mohli uspět, je Barcelona,“ očekává nešťastný pilot, který asi dodnes lituje odchodu z týmu Ferrari. Mohl být v roli Kimiho Räikkönena nebo Sebastiana Vettela, mohl opět vyhrávat, místo toho je přímým účastníkem pádu legendy jménem McLaren.