Co jste řekl Tomášovi před startem?
To samé, jak mu říkám vždy: Hodně štěstí a dej jim co proto.
Byl Tomáš hodně nervózní?
Nebylo by divu. Bylo toho na něj hodně. Ale překvapil mě svým klidem. Buď to s ním nic nedělalo nebo se umí neskutečně ovládat. Choval se naprosto stejně jako před každým závodem. Bylo znát, že je ze všech pilotů na startu nejvyzrálejší. Ostatní nepůsobili tak soustředěně.
Start se Tomášovi příliš nepovedl...
Pro mě to byl nejhorší závod v životě. Po startu se propadl. Pak jsem se divil, jak jede opatrně, jak neriskuje. Nevěděl jsem, jestli dělá dobře nebo by na to měl více šlápnout. Já už mu nemůžu nijak radit. Je dost vyježděný a umí se s tím vypořádat sám. Navíc, když nejsem na trati, může mi situace připadat jiná, než ve skutečnosti je.
Hodně mu pomohla kolize Sperafica s Pizzoniou. Postoupil o dvě místa...
To bylo velmi důležité. Možná kvůli nim jel tak opatrně. Jejich tým Petrobras a Bourdaisova Super Nova patří stejnému majiteli. Obával jsem se, aby ho ti dva nějak nevyřadili.
Věřil jste, že mladík Wirdheim udrží první místo před Pantanem?
Měl jsem z toho trochu obavy a poslední kola byla vyloženě infarktová. Ale Wirdheimovi jelo dokonale auto. Bylo jasně vidět, že na rovinkách Pantanovi ujíždí. Navíc ten kluk se během sezony hodně naučil a je vidět, že má talent.
Co Vám řekl Tomáš po závodě?
To jsem se k němu vůbec nedostal. Stál jsem a bylo mi do breku. Radostí.
Jak byste srovnal Tomášův triumf se svým titulem mistra Evropy? (pozn. red. - Břetislav Enge se stal v roce 1981 šampionem na okruzích v továrním týmu Škoda)
Dnes je to úplně jiný pocit. Vše si mnohem víc beru a víc prožívám. Asi to je tím, že jsem starší. Rozdíl je také, když jsem vyhrával sám a když vítězí můj syn.
Přesně před rokem právě v Monze jel Tomáš svůj první závod formule 1. Dá se to porovnat? Tenkrát a dnes?
Dnes jsem více šťastný, než tenkrát. I když si myslím, že loni zde jel Tomáš skvěle, dnes dokonale triumfoval. To je více.
Jak se synem titul oslavíte?
Na oslavy nemáme většinou čas a ani si na ně nijak zvlášť nepotrpíme. Jedenáctého měl Tomáš narozeniny a ty jsme také neslavili. Teď až přijede domů, asi bude nějaká ta kytka a zajdeme si na večeři. Ale dlouhé to nebude, jak znám Tomáše, po hodině už bude pospíchat někam pryč.
Villa Barrandov v Praze, podzim 2001: Zatímco Tomáš Enge (v popředí) hovoří k novinářům, rodiče Břetislav a Radka stojí nahoře a jsou dojati událostí - syn oznamuje, že pojede závod formule 1. |
Břetislav a Radka Engeovi při tiskové konferenci v Praze, na které jejich syn loni na podzim oznámil, že pojede za tým Prost Acer Velkou cenu Itálie. |
Brno, červen 1986: Jede se poslední závod ME cestovních vozů na starém okruhu a Břetislav Enge (vlevo) prožívá vrchol kariéry. Angažoval jej tovární tým BMW. Na snímku stojí vedle něj tehdejší pilot F1 a dnešní komantátor televize RTL Christian Danner a Zdeněk Vojtěch - Engeho přítel a dlouholetý stájový kolega, tehdy jezdec mercedesu. Zdeněk Vojtěch před třemi roky tragicky zahynul při dopravní nehodě doma v Liberci. |
Brno, červen 1983: Břetislav Enge (vlevo) se Zdeňkem Vojtěchem, to byl tehdy tandem, kterého se v ME cestovních vozů bály tovární stáje. Dvojice úspěšně jezdila s vozem BMW 635 CSI. |
Maminka Tomáše Engeho Radka pozoruje syna, který usedá do Porsche 911 GT3-R před závodem FIA GT o loňských Velikonocích v Brně. |