Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Britská invaze ve Zlíně. Na rally budou závodit čtyři esa z Ostrovů

Barum rallye Zlín 2009: vítěz Jan Kopecký s fabií | foto: Jan Karásek, MAFRA

25 2010
Špičkoví piloti z britských ostrovů se barumce dlouho vyhýbali. V 90. letech minulého století sice posádky z Velké Británie na startu nechyběly, ale o předních příčkách si mohly nechat jenom zdát.

K určitému zlomu došlo teprve před pár lety. Ve Zlíně byl zkušený Mark Higgins či loni Kris Meeke. Ovšem letos se chystá hotová invaze.

Dorazili čtyři skvělí závodníci Kris Meeke, Guy Wilks, Niall McShea a Keith Cronin. Jde o to nejlepší, co po předčasném odchodu Colina McRae a Richarda Burnse ostrovní soutěžní scéna nabízí.

Kris Meeke na peugeotu

"Moc se těším. Bude to zajímavé srovnání," pousmál se mistr světa produkčních vozů z roku 2004 McShea.

Největší ambice má Meeke, který ve Zlíně startoval už před rokem. Úřadujícího šampiona IRC pilotujícího Peugeot 207 S2000 sice potkal na městském testu defekt, ale skvělou stíhací jízdou se vyšvihl na stříbrnou příčku. Letošní barumka pro něj představuje poslední šanci zvrátit vývoj sezony. V průběžném pořadí je až pátý s velkou ztrátou na vedoucí duo Škody Motorsport Hänninen, Kopecký.

"Škodovky jsou letos velice silné. Obávám se, že stupně vítězů jsou maximem, na co můžu pomýšlet," poznamenal Meeke, pocházející ze Severního Irska.

Druhým závodníkem, který pravidelně startuje v IRC, je Guy Wilks. Pilot britské filiálky Škody se vrací na soutěžní tratě po téměř tříměsíční přestávce. Po havárii na Sardinii jej vyřadily zlomené obratle. "Ve Zlíně jsem loni trénoval, takže tratě znám. Věřím, že to bude moje výhoda a získám do celkového pořadí spoustu bodů," těší se Wilks.

Další dva jezdci osedlají vozy Proton Satria Neo S2000. Cronin i McShea se přitom o své nominaci dozvěděli před dvěma týdny. V sestavě malajské značky nahradili mistrovstvím světa ostřílené duo Chris Atkinson a Alister McRae.

"Jsem si jistý, že jde o správnou volbu," nepochybuje šéf týmu Chris Mellors. McShea je produkčním mistrem světa z roku 2004, ovšem od loňského srpna nezávodil. "Ale to nevadí, protože hodně testuju a pomáhám mladým jezdcům s nastavením aut," podotkl McShea, který je stejně jako Meeke ze Severního Irska.

Ir Cronin loni vyhrál britský titul a letos míří za obhajobou. Přestože o uplynulém víkendu závodil v domácím šampionátu, s radostí vyrazil do Zlína. Bude to jeho první start mimo Britské ostrovy. "Proto nemám přehnaná očekávání. Pojedu si svoje tempo, postupně chci snižovat ztrátu na špičku," naplánoval Cronin.

Pojedu si svůj vlastní závod, říká britský šampion


Zajímavé srovnání českého a britského šampionátu v automobilových soutěžích nabídne víkendová Barum Rally. Ve Zlíně bude závodit britský šampion Keith Cronin, který má blízko ke druhému titulu v řadě. "Je to můj první start mimo Ostrovy, takže si budu zvykat na jiné prostředí," upozornil 24letý Cronin.


S jakými představami tedy sjedete ze startovní rampy?
Na konkrétní příčky nemyslím. Chci se postupně zlepšovat a snižovat ztrátu na nejlepší. Nečekám, že budu stačit dalším Britům a hlavně Kopeckému, kterého považuji za největšího favorita. Pojedu si svoji rallye.


Co vůbec víte o barumce?
Moc ne. Jen jsem viděl pár záběrů na youtube. Ani jsem neměl moc času něco zjišťovat, protože ještě o víkendu jsem závodil v Severním Irsku. V sobotu večer jsme skončili a už v neděli ráno jsem letěl do Zlína.


Nabídku závodit na Barum Rally jste dostal před dvěma týdny. Na rozhodování jste mělmálo času, že?
Ano (úsměv). Ale pokud se chci zlepšovat, musím se srovnávat s nejlepšími. A úroveň IRC je vyšší než úroveň britského šampionátu.


V Británii závodíte s produkčním subaru, zatímco tady usednete do Protonu Satria Neo S2000. Bude to velká změna?
Zatím jsem ve dvoutisícovce seděl jen jednou, ale hned na začátku mě postihl defekt a celá soutěž se proměnila v katastrofu. Ale auto už jsem tady u vás testoval. Je jemnější, než jsem čekal. Perfektně sedí, úžasné jsou brzdy. Při testu jsem poznal, že zdejší tratě jsou podobné jako v Irsku. Věřím, že mi to pomůže.

Můj cíl? Vždycky chci vyhrát, říká bývalý mistr světa McShea


Po roční přestávce se do soutěžního vozu vrací produkční mistr světa z roku 2004 Niall McShea, ale tomu nebralo na dobré náladě. Právě naopak. Už se nemůže dočkat, až vyjede na trať rychlostních zkoušek Barum rally.


"Prý tady chodí hodně diváků. Moc se těším," podotkl McShea, který řídí vůz Proton Satria Neo S2000. Zlínská soutěž představuje jeho debut v seriálu Intercontinental Rally Challenge. "Věřím, že výsledek mi pomůže k dalším startům."


S jakými představami vstupujete do rallye?
Chci vyhrát (úsměv). Takový cíl mám vždycky. Ale jsem realista a vím, že tady je spousta výborných závodníků, kteří soutěž dokonale znají. Nejlepší šestka by proto byla skvělá. Ale pojedu tak, abych neudělal chybu, protože barumka je dalším krok při vývoji našeho auta.


Protony letos trápí spolehlivost. Nebojíte se, že vás zastaví technické problémy?

Vůbec. Při testu jsme najezdili 140 km a nic nás netrápilo. Přitom jsme vylepšovali hlavně tlumiče. Auto je výborné i potenciál, ale tým v minulosti bohužel zažil pár špatných chvil. Věřím, že tady to napravíme.


Co říkáte na trať?

Je podobná našim. Rychlé, úzké a uskákané cesty jsou také v Irsku. Jen u nás jsou skoky větší a delší. Ale jsem přesvědčen, že kdyby v Irsku závodili Kopecký nebo Kresta, budou stejně rychlí jako doma.


Na startu jsou čtyři skvělí britští závodníci. Těšíte se na vzájemný souboj?

Moc. Kris Meeke bude hodně rychlý. A dost čekám také od Keithe Cronina. Je to velký talent. Jezdci v britském šampionátu nejsou špatní, jedou vyrovnaně. Ale Keith stojí o stupeň nad nimi.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze