Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Blázny do F1 nepustíme, říká inženýr, který chystá formule pro amatéry

HLAVNĚ TO NEROZBIJ. Hlavní inženýr Matteo Cavedoni dává jezdci poslední informace před startem. | foto: CK Prima Italia

6 2010
Jak náročné je organizovat jízdy amatérů ve formuli 1? Organizátor musí mít k dispozici skupinu techniků, za kterou by se nemusel stydět tým z některé nižší formulové soutěže. V čele inženýrů Puresportu stojí zkušený Matteo Cavedoni.

Matteo hlídá nejen techniku, ale dohlíží také na to, aby některý ze zákazníků neskončil s monopostem ve zdi. Ať už jde o okruhové testy s vozy GP jako jsou Ferrari F430 F1 a Lamborhini Gallardo, nebo formulové monoposty.

Chytali jsme formuli rukama

Každý, kdo chce jet s formulí 1, musí nejdříve vyzkoušet formuli 3. Proč?
Formule 3 je takový test před formulí 1. Když je někdo nebezpečný a chová se na trati jako blázen, skončí ve formuli 3. Do formule 1 ho nepustíme. Je to už hodně silné auto. Nikdy jsme neměli žádné zranění, a tak to musí zůstat.

O jízdě amatéra v F1 čtěte ZDE

Jak často se něco podobného stává?
Je to přibližně každý desátý. Zastavíme ho, vrátíme mu peníze a jde. Nemůžeme si dovolit podobné problémy.

Ve vozech GT je to podobné?
Ne, to ne. Vedle zákazníka sedí instruktor, a když to někdo moc přehání a nedá si říct, náš člověk převezme řízení a zatočí do boxů. Tam to jde rychle.

Stalo se vám někdy, že neposlušný zákazník odmítal zajet do boxů?
Samozřejmě. Jeden nechtěl za nic na světě zastavit a měl v autě stále ještě dost benzinu. Tak jsme se rozestavili na cílové rovince a snažili se ho zastavit.

MOTÝLEK. Volant F1 je mozkem celého vozu, pro amatérské jezdce se však jeho funkce vypínají.VRCHNÍ JNŽENÝR. Matteo Cavedoni při instrukáži.VRCHNÍ JNŽENÝR. Matteo Cavedoni vysvětluje, jak zacházet s volantem.

Máte docela nebezpečnou práci...
Možná (smích). Ale zastavil, zas takový blázen to nebyl, aby přes nás zkusil projet.

U mně jste nezvažovali, zda mě pustíte do formule 1?
Kdepak, když je někdo pomalý, tak to není problém.

Lamborghini nemá ani na eftrojku

Proč nesdělujete časy na jedno kolo? Vaši technici mi na dotaz odpověděli, že prostě neví, jak rychle jsem jel...
My zde nezávodíme, ale učíme řídit závodní auta. Je to takové okruhová autoškola. Dříve jsme zde měli klasickou časomíru, ale nedělalo to dobrotu. Přijela sem skupinka kamarádů a závodili spolu. Pořád se snažili jet rychleji a nedbali na bezpečnost. Tak jsme časomíru zrušili.

Jaký je rozdíl mezi závodní formulí jedna a těmi, které provozujete?
Rozdíl ve výkonu není zas tak velký, ale liší se v ovladatelnosti. Tato auta je snažší řídit. Přizpůsobili jsme spojku a několik dalších věcí, aby s nimi mohl bez problémů jet i naprostý amatér. Je tam víc elektronických pomocníků atd.

Jakou maximální rychlostí se zde dá s vaší formulí 1 jet?
Profesionál to na rovince vytáhne na 290 km/h, vy budete o něco pomalejší. Kvůli bezpečnosti máme aerodynamiku nastavenou na maximální přítlak. Proto si myslím, že to auto v zatáčkách při správném vedení nebude o moc pomalejší než skutečná formule 1.

A vozy GT?
Ty jsou o dost pomalejší. Silnější motor jim pomáhá jen na rovinkách.

Vaše Ferrari i Lamborghini jsou vážně krásné sporťáky, to asi budou rychlejší než třeba ty malé formule 3? Ta má jen 225 koní...
Tak to ani náhodou, formulí 3 projedete zatáčky mnohem rychleji.

Chceme do Brna

Jak dlouho vám vydrží pneumatiky? V závodě formule 1 to nebývá ani celý závod.
Pneumatiky měníme tak po 2,5 až 3 tisících kilometrech, zákazníci s tím autem přece jen nejezdí na hraně, takže gumy déle vydrží.

RUDÝ KŮŇ. V Monze se můžete projet i s nabušeným Ferrari F430 F1.RUDÝ KŮŇ. V Monze se můžete projet i s nabušeným Ferrari.ZA PÁR EUR. Testy ve vozech GT jsou levnější než jízda v F1.

Co děláte, když prší?
Když prší hodně, jezdit bohužel nemůžeme. Když je déšť slabší, s vozy GT pokračujeme v programu, ale formule na trať nemohou. Lidé si mohou vybrat jiný termín na jízdy formulí.

Nemáte pneumatiky do deště?
Ale máme, jenže i na nich je to na vodě hodně nebezpečné a pro nás musí být bezpečnost na prvním místě. Řízení formule na vodě vyžaduje hodně zkušeností, a ty naši zákazníci většinou nemají.

Když někdo dorazí z východní Evropy, to ho musí naštvat, že nejede...
To je pravda, proto chceme do Brna. Je to skvělý okruh, formule 1 tam testovaly, a pro lidi z Česka bude přijatelnější, aby se s námi přijeli svézt. Snad se nám to povede.

Máte dost zákazníků? Přece jen cena kurzů formule 1 začíná někde na čtyřech tisících eur...
Máme plno do konce roku. Jsou tu lidé z celého světa. Hodně Rusové, Němci, ale i Američané nebo Poláci.

Jsou to fanoušci formule 1?
Ano, někdy ano. Chtějí si prostě vyzkoušet, co zažívají piloti, kterým fandí. Ale pak sem jezdí lidi, co mají rádi extrémy. Zkouší všechno možné - padáky, extrémní potápění, trysková letadla, takže chtějí poznat i formuli 1.

Vracejí se k vám zákazníci?
Téměř pokaždé. Jeden den je málo, abyste se naučili řídit jakékoliv auto. A tady mluvíme o nejrychlejších vozech na světě.

Cestu redaktora umožnila CK Prima Itália, jediná česká cestovní kancelář specializovaná na Grand prix formule 1

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze