Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bitte Etikett. To je Krestova první vzpomínka na barumku

Barum Rally Zlín 2010: tým Romana Kresty v depu. (26. srpen 2010) | foto: Jan Karásek, MAFRA

27 2010
Na trať Barum Rally vyrazil poprvé v roce 1995. Řídil tehdy Škodu Favorit, navigoval jej Jan Tománek a vinou technické závady soutěž nedokončili. Od té doby Roman Kresta chyběl na nejvýznamnější domácí rallye jen jednou. V roce 2005, kdy v továrním týmu Ford závodil v mistrovství světa.

Letos se vydá vstříc záludnostem barumky už popatnácté. Znovu patří mezi nejsledovanější účastníky. Vždyť na Zlínsku už třikrát dominoval.

"Ale tentokrát by vítězství bylo z říše snů," tvrdí Kresta, který usedne do Škody Fabia S2000 a navigovat jej bude Petr Gross. "Je tady spousta skvělých jezdců, kteří aspirují na vítězství," dodal.

Barum Rally letos slaví čtyřicetiny. Jaké jsou vaše nejstarší vzpomínky na tuto soutěž?
Jako děcka jsme na závodníky volali "bitte Etikett" a žadonili po nich, aby nám dali samolepky. Ani jsme kvůli tomu nechodili do školy. V Podkopné Lhotě byl levý vracák, který se jezdí při Kopné. Tam jsme stáli a žadonili. Rodiče nám vysekali příkop, abychom tam mohli sedět. V místech, kde dnes stojí myslivecká chata, byl tehdy seník slámy. Když se jelo přes noc, spali jsme tam. Udělali jsme si tam skluzavku, byla to paráda. To jsou chvíle, na které nezapomeneš.

Co se vám vybaví, když vás požádám o vzpomínky na premiérový start v roce 1995?
Že jsem nedojel. Vyřadila nás spojka nebo poloosa. Dost si pamatuju následující ročník, kdy se závodilo v noci a já spal snad dvě hodiny. Tehdy se jelo přes Rajnochovice, kde byla obrovská mlha. Přesto jsme tam dosáhli dobrý čas. Barumka pro nás byla ze začátku prokletá. Zlomilo se to až v roce 1999, kdy jsme startovali s kitovou felicií. Závodilo se na polygonu v Kopřivnici, což bylo úžasné. Ani mi nepřijde, že letos pojedu už popatnácté. Je to rozhodně nejvíc ze všech závodů, kde jsem startoval.

Na který ročník máte nejhezčí vzpomínky?
Na první vítězství v roce 2000 (Kresta je dodnes nejmladším vítězem rallye – pozn. aut.). Vyhrát barumku, to je pro českého jezdce z říše snů. Nám se to tehdy podařilo díky tomu, že jsme jeli za tovární tým. Ale byla tu dobrá konkurence, startovali Kulig nebo Bertone. Všem jsem ujel na Bystřičce. První vítězství, to byl zážitek, na který se nezapomíná. Bylo to něco. Už jsem za sebou měl vítězství v závodech českého mistráku, ale barumka je něco víc. Vždycky se sem sjeli piloti ze zahraničí.

Na který ročník máte nejhorší vzpomínky?
Nikdy nezapomenu na ránu s Peugeotem 207 S2000 před dvěma lety (Kresta těžce havaroval v první klasické zkoušce a vůz totálně zničil – pozn. aut.)

Ale nebyla to vaše jediná havárie na Barumce. Ty předchozí nebyly tak hrozné?
V roce 2002 jsem s octavií spadl do potoka, to nic nebylo. O rok později nám u Peugeotu 206 WRC upadl spoiler a na Pindule jsme vletěli do příkopu, v Biskupicích jsme narazili do retardéru. Proto jsem nebyl nadšený, že je letos vrátili do hry. Ale nenadělám s tím nic.

Předloňská havárie s peugeotem byla zřejmě nejtěžší ve vaší úspěšné kariéře. Dával jste se po ní dlouho dohromady?
Tým i všichni kolem – včetně mě – byli nachystaní na maximální výsledek. I mezičas tomu odpovídal. Ale byl to jen mezičas. Tehdy jsem kvůli barumce přesedl z mitsubishi do peugeotu, což se ukázalo jako problém. Přestaly fungovat tlumiče. Kdybych nenaboural v osudové zatáčce, stalo by se to později. Byla to drahá zkušenost. Od té doby jsem s peugeotem jezdil několikrát a předělal nastavení zadních tlumičů, abych problém eliminoval.

Letos kvůli úspěchu na Barum Rally zase měníte vůz. Namísto obvyklého peugeotu budete řídit fabii. Představuje předchozí negativní zkušenost velké varování?
Do jisté míry ano. Na druhou stranu jsem s fabií testoval v extrémních podmínkách, takže vím, co čekat. Musím ale říct, že její podvozek znám velmi dobře. Není tam taková nevýhoda jako u peugeotu.

Znovu se vracíte k české značce, u níž jste svou kariéru začal. Který model jste měl nejraději?
Kitovou Felicii 1,6. Po závodění ve favoritu a běžné felicii to byl obrovský skok. Šlo o pravé závodní auto. Díky ní jsem se posunul dál a řídil pak wéercéčko.

Barumka je váš domácí závod. Prožíváte ji pořád stejně jako v dobách svých začátků?
Jsem profík, do jisté míry je to rutina. Mám toho za sebou tolik, že je mi vcelku jedno, jestli závodím doma nebo jinde. Barumka je hlavně prestižní závod, proto se na ni klade mnohem větší důraz než na jiné závody. Jde hlavně o to, že je delší a náročnější, proto je potřeba se na ni nachystat víc. Pak už je lhostejné, jestli se připravujete na barumku nebo na mistrovství světa.

Křišťálová trofej stále zůstává u pořadatelů

Historie Barum Rally eviduje čtyři piloty, kteří ji vyhráli třikrát. Křišťálová putovní váza přesto nadále zůstává majetkem pořadatelů. Do trvalého vlastnictví ji totiž získá teprve ten závodník, který vyhraje třikrát v řadě nebo pětkrát s přerušením. A to se dosud nikomu nepodařilo.

Prvním trojnásobným vítězem byl legendární Vladimír Hubáček v neméně legendárním Renaultu Alpine. Vyhrál druhý, třetí a pátý ročník. Jeho kralování ovšem narušil v roce 1974 Němec Wolfgang Hauck s Porsche Carrera. Hubáček tehdy nedojel do cíle.

Na Hubáčka navázal tovární jezdec Škody John Haugland. Norský závodník triumfoval v letech 1976, 1979 a 1980. O rok později usiloval o rekordní zápis, ale skončil třetí. "Tratě byly hodně rychlé, přesto jsem měl soutěž rád," vzpomíná Haugland na své zlínské starty. "Příjemné bylo, když nás místní zvali na slivovici," dodal s úsměvem.

Dalším trojnásobným vítězem je Ital Enrico Bertone. Vyhrál v roce 1995, po triumfech v letech 1997 a 1998 si přijel pro křišťálovou vázu. Jenže kvůli havárii skončil po pouhých deseti ostrých kilometrech. "Nehody k rallye patří," podotkl tehdy.

Nejčerstvější jsou vítězství Romana Kresty. Rodák z Trnavy zvítězil v roce 2000 a 2001, v následujícím ročníku se přetahoval s Italem Renatem Travagliou. Vyrovnaný boj ukončila Krestova havárie, po nárazu do stromu skončil v potoce. Domácí miláček si proto na třetí triumf musel počkat až do roku 2006.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze