Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vrátného tým na Dakaru: až do cíle se dostali šéf a pilot Ardavičus

Tomáš Vrátný s kamionem Tatra - ilustrační foto. | foto: bonverdakarproject.com, Martin Straka

24 2014
Nejpočetnější českou výpravu měl na letošním Dakaru ostravský Bonver Dakar Project Tomáše Vrátného. Nasadil tři kamiony a motocykl, do cíle dojel závodící šéf a Kazach Ardavičus.

Už ve druhé etapě letošního Dakaru se rozplynul sen největšího českého týmu - ostravského Bonver Dakar Projektu. Ten chtěl dopravit všechny své závodníky až do cíle slavného závodu.

Na startu stáli v kategorii kamionů závodící šéf týmu Tomáš Vrátný, Kazach Artur Ardavičus a Jaroslav Kazberuk z Polska. V kategorii motocyklů reprezentoval tým zkušený jezdec Jan Veselý.

Tatra Tomáše Vrátného v sedmé etapě Rallye Dakar 2012.

Tatra Tomáše Vrátného v sedmé etapě Rallye Dakar 2012 - archivní foto.

A byl to Polák Kazberuk, který kvůli potížím s elektronikou motoru musel odstoupit už ve druhé etapě. Smolně skončil letošní Dakar také pro motorkáře Veselého. Po chybě jednoho z pořadatelů se s několika dalšími závodníky dostal do neprůjezdného kaňonu, ze kterého je musel vyprostit až vrtulník.

S technickými problémy se potýkali také Artur Ardavičus a Tomáš Vrátný, oba se ale dostali až do cíle. Ardavičus jako čtrnáctý, Vrátný jako sedmnáctý. "Jeli jsme s novým a neodzkoušeným autem. Mechanici měli spoustu práce," uvedl Ardavičus. "Teď máme před sebou hodně práce, ale myslím si, že máme dobrý základ k tomu, abychom z auta udělali rychlý a technicky vyspělý kamion."

Tomáš Vrátný si svou porci smůly vybral v deváté etapě, když přehlédl velkou díru a poškodil si vůz. "Pak už se naší prioritou stalo, abychom Dakar dokončili. To bylo vidět i na výsledcích. Místo o umístění v první desítce jsme najednou bojovali o umístění ve druhé desítce, nicméně se nám podařilo dojet a to je hlavní," konstatoval Vrátný.

Budoucností týmu je speciál Tatra Jamal, se kterým letos jel Ardavičus. "Teď už nebudeme investovat do osmsetpatnáctky (Tatry 815 - pozn. red.) a zaměříme se na vývoj jamalky. Máme spoustu informací a víme, jak to auto posunout dál, aby bylo schopné závodit na čelných pozicích a vyhrávat," dodal Vrátný.

Dakar je i o štěstí a my jsme ho tolik neměli, řekl Kolomý

Martin Kolomý a jeho tatra na Rallye Dakar

Martin Kolomý a jeho tatra na Rallye Dakar

Martin Kolomý z Bruntálu obhajoval na letošním Dakaru pozici nejrychlejšího českého jezdce z loňského ročníku. Po přestupu do nového týmu Tatra Buggyra Racing tajně doufal v umístění v elitní trojce.

Jenže za hry ho vyřadily potíže s technikou - v 5. etapě nabral velkou ztrátu kvůli poruše kompresoru na dofukování vzduchu, v šesté etapě dojel do cíle na třech kolech. A po 7. etapě přišel definitivní verdikt: s četnými prasklinami na přední nápravě už nelze dále závodit. "Měli jsme na parádní výsledek. Auto šlapalo na výbornou. Byl jsem velmi spokojený s tím, jak jede. Ale někdy vás potkají zcela nepředvídatelné poruchy a souhry okolností, že si připadáte bezradní," povídal Martin Kolomý. "Vždycky jsem říkal, že Dakar není jen o pilotech a technice, ale především o štěstí a toho jsme letos bohužel tolik neměli."

Nový tým chce ale bojovat dál. "Bylo to pro nás, pro nováčky na Dakaru velké poučení. "Šli jsme do toho s tím, že jde o dlouhodobou spolupráci. Když kdysi začínal projekt Buggyra, první sezona byla katastrofická, ale rok nato jsme v tahačích vyhráli první titul mistra Evropy. Uvidíme, jaké pokračování bude mít projekt Dakar," řekl manažer Buggyry Jan Kalivoda.

"A já doufám, že se v plném nasazení v boji o vavříny všichni potkáme příští rok," vzkázal všem soupeřům Martin Kolomý.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze