Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vrátného tým na Dakaru: až do cíle se dostali šéf a pilot Ardavičus

Tomáš Vrátný s kamionem Tatra - ilustrační foto. | foto: bonverdakarproject.com, Martin Straka

24 2014
Nejpočetnější českou výpravu měl na letošním Dakaru ostravský Bonver Dakar Project Tomáše Vrátného. Nasadil tři kamiony a motocykl, do cíle dojel závodící šéf a Kazach Ardavičus.

Už ve druhé etapě letošního Dakaru se rozplynul sen největšího českého týmu - ostravského Bonver Dakar Projektu. Ten chtěl dopravit všechny své závodníky až do cíle slavného závodu.

Na startu stáli v kategorii kamionů závodící šéf týmu Tomáš Vrátný, Kazach Artur Ardavičus a Jaroslav Kazberuk z Polska. V kategorii motocyklů reprezentoval tým zkušený jezdec Jan Veselý.

Tatra Tomáše Vrátného v sedmé etapě Rallye Dakar 2012.

Tatra Tomáše Vrátného v sedmé etapě Rallye Dakar 2012 - archivní foto.

A byl to Polák Kazberuk, který kvůli potížím s elektronikou motoru musel odstoupit už ve druhé etapě. Smolně skončil letošní Dakar také pro motorkáře Veselého. Po chybě jednoho z pořadatelů se s několika dalšími závodníky dostal do neprůjezdného kaňonu, ze kterého je musel vyprostit až vrtulník.

S technickými problémy se potýkali také Artur Ardavičus a Tomáš Vrátný, oba se ale dostali až do cíle. Ardavičus jako čtrnáctý, Vrátný jako sedmnáctý. "Jeli jsme s novým a neodzkoušeným autem. Mechanici měli spoustu práce," uvedl Ardavičus. "Teď máme před sebou hodně práce, ale myslím si, že máme dobrý základ k tomu, abychom z auta udělali rychlý a technicky vyspělý kamion."

Tomáš Vrátný si svou porci smůly vybral v deváté etapě, když přehlédl velkou díru a poškodil si vůz. "Pak už se naší prioritou stalo, abychom Dakar dokončili. To bylo vidět i na výsledcích. Místo o umístění v první desítce jsme najednou bojovali o umístění ve druhé desítce, nicméně se nám podařilo dojet a to je hlavní," konstatoval Vrátný.

Budoucností týmu je speciál Tatra Jamal, se kterým letos jel Ardavičus. "Teď už nebudeme investovat do osmsetpatnáctky (Tatry 815 - pozn. red.) a zaměříme se na vývoj jamalky. Máme spoustu informací a víme, jak to auto posunout dál, aby bylo schopné závodit na čelných pozicích a vyhrávat," dodal Vrátný.

Dakar je i o štěstí a my jsme ho tolik neměli, řekl Kolomý

Martin Kolomý a jeho tatra na Rallye Dakar

Martin Kolomý a jeho tatra na Rallye Dakar

Martin Kolomý z Bruntálu obhajoval na letošním Dakaru pozici nejrychlejšího českého jezdce z loňského ročníku. Po přestupu do nového týmu Tatra Buggyra Racing tajně doufal v umístění v elitní trojce.

Jenže za hry ho vyřadily potíže s technikou - v 5. etapě nabral velkou ztrátu kvůli poruše kompresoru na dofukování vzduchu, v šesté etapě dojel do cíle na třech kolech. A po 7. etapě přišel definitivní verdikt: s četnými prasklinami na přední nápravě už nelze dále závodit. "Měli jsme na parádní výsledek. Auto šlapalo na výbornou. Byl jsem velmi spokojený s tím, jak jede. Ale někdy vás potkají zcela nepředvídatelné poruchy a souhry okolností, že si připadáte bezradní," povídal Martin Kolomý. "Vždycky jsem říkal, že Dakar není jen o pilotech a technice, ale především o štěstí a toho jsme letos bohužel tolik neměli."

Nový tým chce ale bojovat dál. "Bylo to pro nás, pro nováčky na Dakaru velké poučení. "Šli jsme do toho s tím, že jde o dlouhodobou spolupráci. Když kdysi začínal projekt Buggyra, první sezona byla katastrofická, ale rok nato jsme v tahačích vyhráli první titul mistra Evropy. Uvidíme, jaké pokračování bude mít projekt Dakar," řekl manažer Buggyry Jan Kalivoda.

"A já doufám, že se v plném nasazení v boji o vavříny všichni potkáme příští rok," vzkázal všem soupeřům Martin Kolomý.







Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze