Asfaltová trať asi nebude výhodou
I když plány pořadatelů Barum Rallye zní motoristickým fanouškům jako rajská hudba, splnění všech tří bodů v rozmezí tří let je velmi nepravděpodobně. Ovšem první dva vyjdou určitě. Soutěž letos podruhé patří mezi deset nejlepších rallye na kontinentu a příští rok si ke svému názvu přidá přívlastek kandidátský podnik mistrovství světa. A splnění třetího bodu? To záleží na spojení mnoha rozdílných proměnných. „Letos si chceme připravit půdu, abychom za rok mohli být kandidátským podnikem mistrovství světa,“ řekl ředitel Barum rallye Zlín Miloslav Regner.
Výchozí pozice zlínských pořadatelů není zrovna nejvýhodnější. Barum rallye je asfaltová soutěž, jejich počet se má ve čtrnáctidílném seriálu MS radikálně omezovat. Loni Mezinárodní automobilová federace povýšila do světového šampionátu Německou rallye. Ke všemu desetimilionový český trh těžko může konkurovat rivalům třeba z Japonska, kde žije zhruba 125 milionů lidí.
Na druhou stranu Česko má velkou přednost, může se pochlubit jednou ze sedmi světových stájí. Týmu Škoda Motorsport však domácí soutěž chybí. „Předběžně jsme o kandidatuře s vedoucím týmu Pavlem Janebou mluvili. Sám chtěl, abychom do toho šli,“ poznamenal Regner.
Zřejmě přijede David Richard
Zlínští pořadatelé mohou mít ještě jedno eso v rukávě. I když to zatím není oficiálně potvrzené, letos by měl Barum rallye navštívit David Richards. Hlava stáje fomule 1 BAR je zároveň šéfem společnosti ISC, která je promotérem mistrovství světa v rallye a vlastní výhradní práva na televizní přenosy. „Z jeho návštěvy nemůžeme nic vyvozovat. Jakékoliv úvahy jsou předčasné. Ale pro nás bude jen dobře, když se tady objeví další uznávaná osobnost,“ podotkl Regner.
Hlavní podmínkou pro zorganizování soutěže mistrovství světa je dostatek finančních prostředků. Postupem mezi „dvacítkové“ podniky vzrostl rozpočet na více než deset milionů korun, při uspořádání kandidátské rallye musí být dvojnásobný. A mistrovství světa? To stojí desítky milionů korun. Sehnat tolik peněz v kraji je téměř nemožné. „O možnostech už jednáme s velkými agenturami,“ naznačil Regner.
Soutěž vyvrcholí na zlínském náměstí
Barumka s letos pochlubí novým centrem. Poslední srpnový víkend nalezne zázemí v prostorách radnice. „Jde nám o zviditelnění města i podporu cestovního ruchu. Chceme, aby se sem lidé vraceli,“ vysvětlil novinku náměstek zlínského primátora Vladimír Řihák. Zároveň jednoznačně odmítl, že by větší podpora automobilové soutěži ze strany města souvisela s tím, že Zlín přišel o další sportovní atrakci - hokejový turnaj Česká pojišťovna Cup.
Třiatřicátý ročník nejpopulárnější české rallye ovládne nejen radnici, ale i přilehlé náměstí Míru. To ožije čilým ruchem už ve čtvrtek 28. srpna, den před startem. V odpoledních hodinách se na něm uskuteční technická přejímka i představení jezdců. Startovní rampa bude stát na tradičním místě pod Velkým kinem, ale cíl se změní. Všechny vozy, které náročný závod dokončí, zamíří na náměstí Míru.
Stejně jako v minulém roce bude Barum rallye Zlín obsahovat dvacet rychlostních zkoušek rozdělených do tří dnů. První a třetí etapa budou mít šest testů, nejdelší druhá osm. Na rozdíl od Rallye Bohemia žádnou ze zkoušek nebude přenášet přímým přenosem Česká televize. V programu chybí i městský okruh, který se stává stále populárnějším a rozšířenějším. Přitom „superspeciálky“ obvykle měří jen pár kilometrů. „Bojujeme s tím, rádi bychom něco podobného v dalších letech zařadili,“ plánuje ředitel soutěže Miloslav Regner.