Malysze mrzelo, že nejedeme na Dakar spolu, říká Zapletal

  12:04
Miroslav Zapletal si jde svou cestou. V roce 2009 skončil na Rallye Dakar sedmý v automobilech, od té doby vyvíjí v Dřevohosticích vlastní vůz a spolupracuje s Adamem Malyszem. Při premiéře na Africa Eco Race byl 2., když přišla porucha.

Miroslav Zapletal a jeho spolujezdec Tomáš Ouředníček s Mitsubishi během Dakaru 2010 | foto: AP

Roky vývoje vlastního auta se začínají Miroslavu Zapletalovi pomalu vracet. Šéf týmu Offroad Sport z Dřevohostic u Přerova letos skončil s vozem Hummer H3 Evo druhý ve světovém poháru Cross Country Rally a o příčku hůř na ruské Silk Way.

V lednu proháněl na Africa Eco Race i dvojnásobného vítěze Rallye Dakar Jeana-Louise Schlessera, ale pro poruchu musel odstoupit z 2. místa. „Byla to velká škoda, měli jsme závod rozjetý hlavou, všechno fungovalo jak mělo, jen ta technika nás zradila,“ přiznává Miroslav Zapletal po návratu ze závodu, který po přesunu Rallye Dakar do Jižní Ameriky obnovil tradici dálkové soutěže na černém kontinentu.

V průběhu Africa Eco Race jste stoupal pořadím až na druhé místo, pak ale váš hummer vypověděl službu. Už víte, co se stalo?
Přesnou identifikaci závady budeme vědět, až se auto rozebere, ale vypadá to na nějakou výrobní vadu, protože motor se nepoškodil a všechny hodnoty byly v pořádku. Vypadá to na vypadnutou záslepku z mazacího kanálu, bohužel to byl nový motor a nevydržel, ale to se stává. Sainzovi taky na Dakaru odešel motor, to samé Násirovi al Attíjovi, takže v tom nejsem sám. Spíše je příjemné, když se při závodech nic nepokazí.

Dobrý výsledek byl však blízko, mrzí to hodně?
Na našem sportu je krásné to, že žádné teoretické předpoklady se nemusí naplnit, protože je to dané obrovským časem, který člověk musí v autě strávit. Vždycky se může něco pokazit, jako se stalo nám. Ale když člověk vydrží na svojí standardní lajně a nedělá zásadní chyby, může to být korunované dobrým výsledkem. Mě závodění strašně baví a veškeré výsledky, které jsou s tím spojené, jsou jen bonus, ale ne priorita. Tou je ukázat na závodech, že v Dřevohosticích neděláme špatné věci.

Před startem jste se těšil, jak se poměříte s dakarskou legendou Jeanem-Louisem Schlesserem.
Je to mazák a tolik závodů, co má projetých, jsem ani v televizi neviděl. Ale je nesouměřitelné se s ním porovnávat, protože byl ve svém terénu. Na písku a planinách je neskutečně rychlý, my naopak potřebujeme spíše technickou trať nebo získat výhodu výdrží. Tentokrát nám však bohužel štěstí nepřálo.

Pro vás to byla na Africa Eco Race premiéra. Jak ji hodnotíte?
Ze závodu jsem velmi příjemně potěšený. Měl jsem totiž trochu obavy, že to bude amatérské a bez úrovně, ale ve finále se mi to strašně líbilo. Trať byla připravená rozumně, dávky mezi tři sta a čtyři sta kilometrů denně, čímž nechci říct, že to bylo jednoduché. Naopak, trať byla zvolená skvěle a pořadatelé odvedli kus práce se zabezpečením. Byl to velmi příjemný a dostupný závod za normálních podmínek. Palec nahoru.

Někteří účastníci si pochvalují, že v něm přetrvává duch dobrodružství, který původní Rallye Dakar měla a ta nová už nemá. Souhlasíte?
Nemyslím si, je to plnohodnotný závod. Dobrodružství si dělá člověk sám tím, jakým způsobem závod pojme, jestli chce závodit, nebo se podívat do krajiny, kam by se jinak nedostal nebo se bál. Protože dostat se do Mauritánie s ruksakem nebo autem je dost komplikované a člověk nemá záruku bezpečnosti. Závodní třída ale byla silná, v kamionech čeřil vodu Kamaz, Jean-Louis Schlesser je jeden z top pilotů několik let a dvakrát vyhrál Dakar. To není žádný amatér. V jeho letech je to obdivuhodné, pořád je sportovcem tělem a duší, zkrátka crazy man! Když se člověk na něj dívá, vůbec se nebojí zestárnout.

Měl jste čas obhlédnout jeho slavnou buginu?
Znám ji dobře, protože se spolu utkáváme na závodech. V loňském roce jsem ho ve světového poháru porazil o jeden bod. Bylo krásné vidět, že když jsme jeli po evropských závodech, tak na nás neměl, a když jsme jeli dálkové závody v Egyptě i jinde, tak jsme to stejné ztráceli my. Jeho buggy má výhodu v tom, že je to dvoukolka, kde jsou předpisy volnější, zatímco ve čtyřkolkách se stále utahují, takže jsou auta nesouměřitelná. Je to vidět i na Rallye Dakar, kde měl v peruánských etapách výhodu Násir al Attíja, ale když se jelo do Cordoby, byla to daleko více rallyová trať a polovina závodníků najednou ztrácela.

O Dakaru mluvíte se zápalem, skutečně nešlo zařídit, abyste tam letos startoval?
Jsem realista, určitě si na závodění nechci brát půjčku, i když nám to před Vánocemi všichni vnucují. Čísla si napíšu pod sebe, podtrhnu, sečtu, a buď na to mám, nebo ne. Ale určitě mě to mrzí, rád bych se tam podíval a závodil. Tak aspoň na dálku sleduji se zájmem konkurenci a také svého klienta Adama Malysze.

Loni jste slavnému polskému skokanovi na lyžích připravoval vůz a na trati dělal s kamionem asistenci. Jak vypadá vaše spolupráce teď?
Letos se Red Bull rozhodl, že jestli ho bude podporovat, tak jedině pokud pojede s toyotou, jinak ať si jede Dakar za svoje. Takže jsme na čtrnáct dnů naši spolupráci přerušili a doufám, že se pak ke mně Adam zase vrátí. Pořád u mě má Mitsubishi L200, se kterým jezdil loni a měl by i pokračovat. Jak se vrátí z Dakaru, budeme plánovat sezonu 2013.

Adam Malysz jede zatím výborně, po 11. etapě byl na 14. místě. Kdyby jel v autě připraveném u vás, byla by to skvělá reklama, že?
Dělal jsem maximum pro to, aby jel s naším hummerem, ale jeho generální sponzor rozhodl jinak a nedalo se s tím nic dělat. Měli jsme momentálně kratší sirku. Ale když odjížděl na Dakar, jeho slova byla, že ho mrzí, že nejedeme spolu. Plánovali jsme totiž, pokud bychom na Dakar jeli, tak jedině se dvěma auty z Dřevohostic, jinak by to byl ekonomický nesmysl.

To se však nestalo.
A také to beru jako svoji manažerskou nebo obchodní prohru. Nemůžu ale myslet jen na reklamu, ale uvažovat ekonomicky, jinak bych taky mohl brzo zkrachovat. Možná bude pro naše auta zajímavé, když udělá dobrý výsledek a vrátí se ke mně. Všechno zlé může být k něčemu dobré.

Dobré jméno svým vozům jste si však udělal už sám druhým místem ve světovém poháru Cross Country Rally a třetím na ruské Silk Way.
Víc už jsme pro reklamu našeho auta asi nemohli udělat. Eviduju rostoucí zájem, ale vzhledem ke konkurenci v nabídce aut a ekonomické situaci to není tak, že bychom zítra rozjeli pásovou výrobu. Viděli jsme však v Polsku nebo Portugalsku, jak lidé od Toyoty i od Mini přemýšlejí, čím to je, že nám auto tak jede.

Přitom v úvodu sezony se vám ve světovém poháru vůbec nedařilo.
Po třech závodech jsme měli nulu a vypadalo to hodně tragicky. Zbytek sezony ale vycházelo vše, na co jsme sáhli. Na posledním závodě Baja Portugal jsme vyhráli a dostali se až na to druhé místo. Změnilo se to až s výměnou navigátora, ale to je jen náhoda.

Takže Polák Maciej Marton je vaše štístko?
Vyhovuje nám to spolu a spolupráce je hodně příjemná i díky tomu, že je na něm vidět elán mládí. Je ochoten mnohé obětovat a v autě je jeden z těch nejlepších, kdo mi tam kdy seděl. Ač jsem tomu nevěřil, protože jsem chtěl jet s jeho tátou (Rafal Marton, spolujezdec Adama Malysze na Rallye Dakar -pozn. red.), ale neměl čas a nabídnul mi synka. Neměl jsem z toho radost, ale na testech v Maroku se ukázalo, že je gramotný, a po prvních závodech v Maďarsku, že je to správná cesta. Jsem tedy za něj rád, protože je to v našem sportu jedna z hodně podstatných částí úspěchu. Navigátor musí být funkční a také závodění věnovat spoustu času. Je to tvrdá práce a ježdění po světě po celý rok.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Odmítl jsi reprezentaci? Tak nejezdi! Hokejový talent si dva roky nezahraje

26. dubna 2024  12:56

Bezpochyby patří mezi velké naděje švýcarského hokeje. Svým přístupem si ale Lian Bichsel pozici...

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hvězdy NHL ozáří MS v Česku. Přijedou Bedard, Karlsson, Tkachuk i Hischier

25. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  26.4 12:24

Hokejové mistrovství světa v Praze a Ostravě láká. Zatímco Sidney Crosby rozhodnutí stále zvažuje,...

Německý pilot Hülkenberg bude jezdit za Sauber, plány s ním má i Audi

26. dubna 2024  12:14

Německý pilot formule 1 Nico Hülkenberg bude od příští sezony jezdit za Sauber. Švýcarský tým o tom...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...