Ač se na okruhu Gillese Villeneuva příliš nepředjíždělo, bylo se na co koukat. Náročná trať ničila brzdy i motory, a když se k tomu přidaly jezdecké chyby, devět pilotů do cíle nedojelo. To vše hrálo do karet spolehlivým ferrari, která se postupně posunovala vpřed.
Michael Schumacher v závěru dokonce atakoval prvního Räikkönena, ale k přímému ohrožení se nedostal. Favorit z McLarenu tak v šampionátu stáhl manko na vedoucího Alonsa. Barrichello se na třetí pozici prodral dokonce z posledního místa - startoval z boxů.
Čtvrtým místem vyrovnal nejlepší výsledek kariéry Felipa Massa z týmu Sauber. Na stejné pozici dojel už loni v Belgii. Díky mele vpředu se podařilo pobrat další bodíky pro stáj Red Bull Coulthardovi a Klienovi. Webber a Ralf Schumacher jeli hůře než týmoví kolegové, ale protože oba odstoupili, zbyly body i na ně.
Kvalifikační triumf Buttona
Už po kvalifikaci bylo všem jasné, že v Montrealu při letošním závodě nuda nebude. Ferrari a B.A.R. v trénincích poznaly, že na mclareny a renaulty rychlostně nemají, takže naplánovaly strategii tří zastávek v boxech, natankovaly Schumacherovi a Buttonovi do vozů málo paliva a tah se vyvedl nad očekávání dobře - Button si vyjel druhé pole position kariéry, mistr světa Schumacher stál vedle něj v první řadě.
Hned za nimi číhali jezdci Renaultu, takže i ve vedoucím týmu šampionátu panovala spokojenost. McLareny zklamaly. Ač měly stejně benzinu jako žlutomodré vozy, stačily pouze na páté (Montoya), respektive sedmé místo. Obzvlášť pozice Räikkönena byla překvapením, ale Fin zaostával za týmovým kolegou i poté v závodě.
Barrichellovi shořel motor už v zaváděcím kole, takže se o letmé ani nemohl pokusit. Ferrari poté zvolilo start z boxů, takže Brazilec dostal do auta více paliva a mohlo se pracovat i na nastavení jeho stroje.
Po zhasnutí červených světel předvedly oba renaulty start, jaký jsme u nich vídali v minulé sezoně. Fisichella se ze čtvrtého místa bleskově prohnal do vedení a Alonso za ním o nic nezaostal.
Schumacherovi start nevyšel
Startovní kontrola prokluzu nejhůře zapracovala u Michaela Schumachera. Ještě před první zatáčkou před něj proklouzl Button, a rozhozený mistr světa na studených bridgestonech před sebe musel pustit i Montoyu s Räikkönenem. Ze skvělé kvalifikační jízdy tak vytěžil pouze šesté místo v cíli prvního kola. Jako střela vyrazil vpřed Jarno Trulli a protáhl se hned za úřadujícího šampiona.
Kanaďan Villeneuve v kvalifikaci pronikl na skvělé osmé místo a naplnil tribuny v očekávání úspěšné jízdy domácího favorita. To bylo však z jeho strany vše. Po prvním kole musel do boxů pro nové přední křídlo a začínal ze samého chvostu startovního pole.
V první polovině závodu udávaly tempo renaulty a Fisichella s Alonsem se přetahovaly o nejrychlejší kola. Jezdci McLarenu zatím neměli možnost ukázat skutečný potenciál, oba vyčkávali za o trochu pomalejším Buttonem na třetím místě.
Šestý Schumacher zabočil už ve 12. kole pro palivo a propadl se na 12. příčku. Button ho následoval o tři kola později, ale stihl se vrátit na šesté příčce za Trullim. Před mclareny najednou zela volná dráha a začaly se blížit žlutomodré formaci vpředu.
Räikkönen s Alonsem nabrali benzin bez problémů ve 23. kole, ale dramatický moment měl nastat o jeden okruh později. Montoya, který tankoval spolu s Fisichellou, při rolování boxovou rovinkou viděl na dráze Alonsa. Mohl se dostat na druhé místo. Před zatáčkou dupl na brzdy na poslední chvíli, ale udržet stopu už nezvládl. Projel se po trávě a byl rád, že mohl pokračovat jako třetí.
Poslední jel pro palivo podle předpokladů Barrichello. Pozdní zastávka ve 31. kole mu pomohla na dvanácté místo.
Fisichellu zklamala technika a Alonso chyboval
O dvě kola později se měnilo vedení. Dosud suverénně jedoucí Fisichella doplatil na závadu hydrauliky. Řazení vyšších rychlostních stupňů pro něj bylo stále obtížněji, takže mu nezbývalo nic jiného než zatočit do pit lane a prudce vyskočit z kokpitu. Vztek byl v jeho případě na místě. Letos má poprvé v životě konkurenceschopný monopost, ale drží se ho nevídaná smůla.
To Alonso nemá se spolehlivostí vozu Renault problémy, jenže mu chybí letité Italovy zkušenosti. Ve 39. kole udělal chybu, v deváté zatáčce sklouzl až k hrazení a poškodil si pravé zadní zavěšení. Alonsův manažer, ochránce a mentor v jedné osobě Flavio Briatore se chytil za hlavu a jeho tým se o opravu ani nepokoušel.
Na čele se ocitl Montoya, čtyři vteřiny za ním kroužil druhý mclaren Räikkönena. Už se značným odstupem je následoval Button a Michael Schumacher se mohl radovat ze čtvrté pozice. A u "rudých" mělo být ještě veseleji.
Button špatně odhadl nájezd do poslední zatáčky, trefil vnitřní obrubník, který ho poslal do protilehlé bariéry. Zlomil zavěšení a zůstal stát pár metrů za zatáčkou. Nebyl sice přímo v dráze, přesto se vedení závodu rozhodlo poslat na trať pro jistotu safety car.
To byl dar z nebes pro Ferrari. Oběma jejím jezdcům výborně vyšly urychleně připravené zastávky v boxech, Barrichello poskočil na páté místo a Schumacher udržel třetí. McLareny přišly o pracně vybudovaný, téměř půlminutový náskok. A navíc - Montoya skončil.
Montoya viděl černou vlajku
Tým povolal do boxů nejdříve Räikkönena a až poté Kolumbijce, který tak ztratil vedení, ale chtěl se dostat alespoň na druhé místo. Chtěl tolik, že vylétl z boxů na dráhu, i když na výjezdu svítilo červené světlo. O pár kol později se dočkal odvety. Závodní komisaři mu ukázali černou vlajku a závod pro něj skončil.
Michael Schumacher se tak objevil hned za vedoucím Räikkönenem, ale tím šťastný den Ferrari nekončil. Brzdy na Toyotě třetího Trulliho nevydržely extrémní nápor montrealských kombinací rovinek a pomalých zatáček a Ital osm kol před cílem nemohl v závodě dál pokračovat. Barrichello byl třetí!
Úřadující šampion byl v závěru znatelně rychlejší než vedoucí Räikkönen, na předjetí to bylo ale málo. "To, že nebodovala stáj Renault, je samozřejmě takový bonus," řekl Räikkönen. "Jsme definitivně zpátky v boji o titul. Dnes jsme měli štěstí, které nám minule chybělo," připomněl Kimi v cíli odstoupení v posledním kole na Nürburgringu.
Závod předčasně skončil pro devět jezdců a bod mohl málem slavit i domácí hrdina Villeneuve. Chyběla mu k němu jediná příčka.
Výsledky Velké ceny Kanady 2005:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1h32:09,290 |
2. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +1,137 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +40,483 |
4. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +55,138 |
5. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +55,779 |
6. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +1 kolo |
7. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
8. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +1 kolo |
9. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +1 kolo |
10. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +3 kola |
11. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +3 kola |
12. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +8 kol |
13. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +18 kol |
14. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +24 kol |
15. | Nick Heidfeld | Německo | Williams | +27 kol |
16. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +30 kol |
17. | Patrick Friesacher | Rakousko | Minardi | +31 kol |
18. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +32 kol |
19. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +38 kol |
20. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +46 kol |
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
TÝM
BODY
1
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
59
2
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
37
3
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
27
4
Nick Heidfeld
Německo
Williams
25
5
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
24
6
Mark Webber
Austrálie
Williams
22
7
Rubens Barrichello
Brazílie
Ferrari
21
8
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
20
9
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
17
10
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
17
11
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
16
12
Felipe Massa
Brazílie
Sauber
7
13
Alex Wurz
Rakousko
McLaren
6
14
Jacques Villeneuve
Kanada
Sauber
5
15
Pedro De la Rosa
Španělsko
McLaren
4
16
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
4
17
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Red Bull
1
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
BODY
1
Renault
Francie
76
2
McLaren
Velká Británie
63
3
Toyota
Japonsko
47
4
Williams
Velká Británie
47
5
Ferrari
Itálie
45
6
Red Bull
Rakousko
22
7
Sauber
Švýcarsko
12
8
B.A.R.
Velká Británie
0
9
Jordan
Velká Británie
0
10
Minardi
Itálie
0