Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loprais pojede Dakar poprvé bez tatry, vysoké ambice ale nemění

Aleš Loprais | foto: InstaForex Loprais Team 69, proSTUDIO2

26 2014
Devátý start na proslulé dakarské rallye čeká Aleše Lopraise, poprvé však nebude závodit s kamionem Tatra. Speciál frenštátského týmu totiž pořadatelé nepustili na start, a tak se Loprais domluvil na spolupráci s nizozemským týmem Veka a pojede s kamionem Man. Ani nečekaná změna ale nemění nic na jeho cílích, chce bojovat o medailové umístění a vítězství.

„Ambice se nemění, zůstávají stejné. I když možná rozjezd budu mít pomalejší, možná o to rychlejší bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždy extrémně těžký,“ řekl Loprais ČTK před pondělním odletem do Buenos Aires, kde bude rallye v neděli 4. ledna zahájena.

„Až v cíli se uvidí, jaká byla příprava. Teď je brzy hlásat, zda jsme spokojeni nebo ne. Ve skrytu duše ale věřím, že ano. Nemám žádné podezření, že bychom něco zanedbali,“ uvedl.

Loprais debutoval na Rallye Dakar v roce 2006, kdy byl členem posádky svého strýce Karla. Od roku 2007 se posunul na pozici pilota a jeho maximem se stalo třetí místo hned při premiéře. Teď se ale musí vyrovnat se změnou značky.

„Je to celkově jiná koncepce auta. Jinak se chová v zatáčkách, v rychlosti. Má jiné rozložení vah, jiné brzdy. Kompletně jiné. V nové modifikaci jsem s ním najel 250 kilometrů a nějaký čas bude trvat, než se s ním sžiju. Musím to ale udělat rychle, nesmí mi to pole ujet. Musím hned jet na maximum auta i svých možností,“ řekl Loprais k přesunu do vozu Man.

Změna však podle něj má i citový rozměr. „Královna je naše dítě, to bylo nejzásadnější citové pouto. Pak další věci. Časové napětí nebo finanční náležitosti. Jiná značka a částečně i jiný tým. Budu si ale pamatovat jen to dobré,“ uvedl Loprais, který poslední speciál Tatra 815 4x4 pojmenoval Queen 69.

Nizozemský tým Veka nasazuje do Rallye Dakar čtyři kamiony, tři v hlavní kategorii. Loprais tak poprvé v kariéře bude mít přímo v závodě i týmové kolegy, kteří by mu měli být připraveni v případě potřeby pomoct.

„Měli bychom spolupracovat a pomáhat si navzájem. Nikdy jsem to nezažil, vždy jsem jezdil sám. Uvidíme, jestli mi to přidá třeba větší pocit jistoty na trati. Jsem ale zvyklý se koukat při závodě jen dopředu a neohlížet se za sebe,“ uvažoval Loprais, který díky většímu týmu bude mít k dispozici větší množství dat pro nastavení auta, tlumičů či využití pneumatik.

Stejně jako v minulosti pořadatelé slibují, že pro závodníky připravili extrémně náročnou rallye. Loprais to ale neřeší. „Minulý Dakar vypadal na papíře hrůzostrašněji a extrémně dlouhý. Čísla ale na Dakaru kolikrát nic neznamenají. Máte etapu, která má „jen“ 220 km a přitom je extrémně těžká,“ podotkl.

Nejnáročnější část rallye se pojede v Chile na poušti Atacama. „Tam se rozhodne. Naopak začátek a konec je rallyeový, pojede se i několik etap, které známe z mistrovství světa. To bude o sprintu a rozdílu sekund a minut. Ne desítek minut,“ řekl.

Další náročnou částí rallye budou maratonské etapy bez asistence. „To bude oříšek, vše bude jen na posádkách. Výhodu by mohly mít větší týmy. Budeme tomu muset přizpůsobit jízdu. Pojetí maratonských etap je za posledních pět let novinkou. známe je z afrického Dakaru a tam to rozhodovalo. Budeme muset přemýšlet nad stavy aut,“ dodal Loprais.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze